مهندسی یک باکتری برای درمان یبوست

فست فود باز: دانشمندان یک باکتری را برای تولید یک ماده شیمیایی به نام ˮتریپتامینˮ مهندسی کرده اند تا یبوست را درمان کند.

به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، هنگامی که سخن از درمان یبوست به میان می آید، گزینه های زیادی وجود ندارد و روش های کنونی هم همیشه موثر نیستند. با این حال، به کمک ویرایش ژنتیکی باکتری ها، درمان جدید در راه می باشد.

به طور سنتی، به افراد مبتلا به یبوست سفارش می گردد رژیم غذایی خویش را عوض کنند و یا تلاش کنند پروبیوتیک ها (باکتری های زنده که می توانند به هضم غذا کمک کنند) را مصرف کنند.

با توجه به قول های دکتر “پورنا کاشیاپ”، پزشک کلینیک مشهور “مایو”، مشکل این دو رویکرد در واقع این است که هر یک از انسان ها یک میکروبیوم روده ای منحصر به فرد دارند. میکروبیوم روده ای یک جامعه از باکتری هایی است که در معده و روده انسان زندگی می کنند. در نتیجه، تغییر در رژیم غذایی یا مصرف پروبیوتیک برای همگان موثر نخواهد بود.

با توجه به این موضوع، تیمی به رهبری دکتر “کاشیاپ”، باکتری موسوم به Bacteroides thetaiotaomicron را برای تولید مقادیر زیادی از یک ماده شیمیایی به نام “تریپتامین” مهندسی کرد.

وی توضیح داد: تریپتامین شبیه سروتونین است که در روده ما تولید می گردد. در این مطالعه، تریپتامین می تواند یک گیرنده در روده موش را فعال کند که به صورت معمول به سروتونین پاسخ می دهد و سبب افزایش ترشح مایع در روده (کولون) می گردد. باکتری ها می توانند روده را به منظور ترشح آب با استفاده از تریپتامین بر روی گیرنده میزبان در موش ها تحریک کنند. این کار، حرکت مواد غذایی را در دستگاه گوارش تسریع می کند.

علاوه بر این، تریپتامین تولید شده توسط باکتری به سرعت درون روده کوچک از بین می رود و به نظر نمی رسد در جریان خون انباشته شود. این بدان مفهوم است که بر خلاف برخی از داروهای موجود برای درمان یبوست، عوارض جانبی را در سایر قسمت های بدن تولید نمی کند.

تحقیقات بیشتری در حال برنامه ریزی است، باآنکه آزمایشات بالینی بر روی انسان احیانا حداقل سه سال به طول خواهد انجامید.

یک مقاله در مورد این مطالعه در مجله Cell Host and Microbe انتشار یافته است.

About Author