مدیر کل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت اعلام کرد آرامش در بازار دارویی کشور، ثبت هفتگی کمبودهای دارویی و تجهیزاتی

فست فود باز: مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در بازار دارویی کشور آرامش نسبی برقرار و شرایط عادی است، تصریح کرد: داروخانه های خصوصی شهر تهران و مراکز استان ها رصد شده و گزارش کمبودهای دارویی به صورت هفتگی ثبت می گردد.

به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر محمد توکلی درمورد نظارت در حیطه دارو و تجهیزات پزشکی اظهار داشت: داروخانه های خصوصی شهر تهران و مراکز استان ها رصد شده و گزارش کمبودهای دارویی به صورت هفتگی ثبت می گردد.
وی اضافه کرد: همینطور تمام بیمارستان های دولتی و غیردولتی کشور هم به صورت هفتگی مورد بازرسی و نظارت قرار گرفته و میزان دارو و تجهیزات آنها پایش می گردد.
مشاور وزیر و مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بازتاب گزارشات مردمی در سامانه ۱۹۰ هم پیگیری می شود، تصریح کرد: دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، برپایه تماس ها و شکایات مردم در سامانه ۱۹۰، اقدام به پیگیری کرده و مواردی که در خصوص کمبود دارو و تجهیزات بوده را پایش می کند.
توکلی خاطرنشان کرد: علاوه بر این ها، تمام شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی کشور موظف به بازخوانی وضعیت خود هستند، به این معنا که مثلا یک شرکت دارویی اعلام می کند چه میزان دارو در انبار، چه میزان دارو در سطح عرضه، چه میزان دارو در گمرک بوده و چه داروهایی سفارش داده شده و سفارشات دارویی چه زمانی تحویل شرکت داده خواهد شد؛ در واقع بر اساس بازخوانی ها، پیش بینی می گردد که مثلا تا یک ماه آینده کمبودی به وجود خواهد آمد یا نه و کدام اقلام در معرض کمبود و عدم تامین توسط شرکت ها هستند.
وی تصریح کرد: مجموع گزارشاتی که از منابع ذکر شده دریافت می شود، به صورت روزانه به سازمان غذا و دارو اعلام شده و این سازمان به پیگیری کمبودها می پردازد تا اذهان عمومی درمورد کمبود یا نبودن دارویی مشوش نشود.
مشاور وزیر و مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تمامی پروفرم های ثبت سفارش واردات دارو و تجهیزات پزشکی توسط سازمان غذا و دارو همینطور اداره کل تجهیزات پزشکی رصد می شود، خاطرنشان کرد: بررسی سفارشات واردات دارو و تجهیزات پزشکی، به این دلیل انجام می گردد تا قیمت ها مورد ارزیابی قرار بگیرد و افزایش قیمتی اعمال نشده باشد.
بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، توکلی با تاکید بر اینکه سامانه ۱۹۰ بهترین روش برای ثبت و گزارش دهی در مورد کمبود اقلام دارویی و تجهیزاتی برای مردم است، بیان داشت: با تاسیس شعبه تعزیرات حکومتی در اداره کل تجهیزات پزشکی موارد تخلف هم به سرعت بررسی می گردد.
وی اظهار داشت: همینطور حوزه بازرسی در سراسر کشور به صورت یک شبکه درآمده و تمام شعبات آمارها را به صورت هفتگی جمعآوری کرده و به ما گزارش می دهند.
وی با اشاره به اینکه با عنایت به نظارت ها و بازرسی هایی که انجام شده، در بازار دارویی کشور آرامش نسبی برقرار شده و شرایط عادی است، اضافه کرد: در حوزه تجهیزات پزشکی ۶۵۰۰ شرکت در سطح کشور وجود دارد که قبلا تجهیزات وارداتی آنها ثبت نمی شد و از ارز آزاد برای واردات استفاده می کردند، ازاین رو نظارتی صورت نمی گرفت، اما با تصمیم جدید دولت در خصوص تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، پروسه نظارت و بازرسی و ثبت کالا هم با قوت انجام می شود، اما این مورد زمان بر است و امکان دارد تجهیزات با تاخیر وارد کشور شود.
توکلی درمورد کمبود اقلام دارویی و تجهیزاتی اظهار داشت: قبلا به صورت متوسط و به صورت ماهانه کمبود کمتر از ۳۵ قلم دارو تجهیزات پزشکی به ثبت می رسید، اما در مقطعی تعداد کمبود اقلام دارویی افزایش پیدا کرد و دلیلش عدم تخصیص ارز توسط دولت بود که با عنایت به تخصیص مناسب ارز هم اکنون تعداد کمبودها روند کاهشی پیدا کرده است.

About Author