محققان هشدار می دهند؛ مصرف غذاهای کنسروشده ریسک اختلال روده ای را بالا می برد

فست فود باز: مطالعه جدید نشان داده است مصرف غذاهای کنسروشده ریسک مبتلا شدن به بیماری التهاب روده را بالا می برد.

به گزارش فست فود باز به نقل از مهر، بیماری التهاب روده یک اختلال روده ای است که باعث التهاب طولانی مدت در دستگاه گوارشی می گردد. « بیسفنول A» (BPA) یک ماده شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز است که در محصولات مصرفی نظیر بطری های آب، قوطی های ذخیره غذا و نوشیدنی یافت می گردد و در مراحل اصلی رشد تاثیر می گذارند.
یافته ها نشان داد قرارگیری در معرض BPA باعث تشدید علائم بیماری و افزایش ریسک مرگ و میر در مقایسه با گروه های دیگر شد.
«جنیفر دلوکا»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه A&M تکزاس، در این باره می گوید: «این نخستین مطالعه است که نشان داده است BPA می تواند تاثیر منفی بر متابولیسم اسیدآمینه میکروبی روده داشته باشد، بطوریکه منجر به التهاب روده شود.»
مطالعه قبلی نشان داده است که BPA می تواند از قوطی به داخل ماده خوراکی یا نوشیدنی رسوخ کرده و بر رفتار، مغز، غده های پروستات جنین، نوزاد و کودکان تاثیر گذارد.
«کلینت آلرد»، عضو دیگر تیم تحقیق، هم می گوید: «درحالیکه هنوز دلایل بیماری التهاب روده مشخص نشده است، فاکتورهای محیطی نظیر رژیم غذایی، سیگار کشیدن، عفونت ها، میکروبیوم تغییریافته روده و مواد سمی یا آلاینده ها از عوامل پرخطر مبتلا شدن به این بیماری هستند.»
وی در ادامه می افزاید: «یک فاکتور پرخطر در این زمینه، هورمون استروژن است که با افزایش ریسک بیماری التهاب روده و BPA مرتبط هستند. وانگهی قبلا مشخص شده است که BPA باعث تغییر میکروب های روده نظیر تغییر میکروبیوم ها در بیماران مبتلا به التهاب روده می گردد.»
محققان در این مطالعه دریافتند قرارگیری در معرض BPA باعث افزایش میزان چندین نوع ترکیب می گردد که عامل تولید التهاب در روده هستند.

About Author