سفارشی مهم به افراد کم تحرک

به گزارش فست فود باز پزشکان بر مبنای یک بررسی جامع تاکید نمودند که حتی وقفه های کوتاه در نشستن های طولانی می تواند تاثیرات نامطلوبِ متابولیکی ناشی از کم تحرکی را کم کند.

به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، امروزه در جوامع غربی (و جوامعی با الگوی زندگی غربی) نشستن های طولانی به یک رفتار عادی در سبک زندگی روزانه تبدیل گشته و اغلب افراد در محل کار، هنگام تماشای تلویزیون یا انجام بازی های کامپیوتری مدت زمان زیادی از روز را بدون فعالیت بدنی می گذرانند.

از سوی دیگر هم کارشناسان سلامت بیش از گذشته بر نتایج زندگی با سبک کم تحرک تاکید دارند.

دکتر "مردیت پدی" از نویسندگان این مطالعه در نیوزیلند می گوید: بیشتر افراد حدود ۷۵ درصد از روز را در وضعیت نشسته و بدون فعالیت بدنی می گذرانند. این الگوی رفتاری احتمال مبتلا شدن به دیابت، بیماری قلبی-عروقی، برخی انواع سرطان و در مجموع مرگ زود هنگام را بالا می برد.

همه ما باید روش هایی را برای پرهیز از نشستن های طولانی پیدا نماییم و میزان تحرک خویش را در طول روز افزایش دهیم

هنوز علت دقیق اثرات مضر نشستن های طولانی بر سلامت مشخص نمی باشد اما کارشناسان بر این باورند که فاکتورهای سوخت و ساز می توانند نقش کلیدی در این زمینه داشته باشند. به صورت مثال، نشستن های طولانی حساسیت انسولین و مقاومت گلوکز را کاهش داده درحالیکه سطح تری گلیسیرید -عنصر اصلی چربی بدن- در خون را بالا می برد.

گروهی از متخصصان به بررسی این مورد پرداختند که آیا اِعمال تغییرات کوچک رفتاری در به حداقل رساندن بعضی از تاثیرات عروقی و متابولیکی ناشی از نشستن های طولانی موثر هستند؟

در این بررسی متخصصان به ارزیابی ۴۴ مطالعه موجود پرداختند که بر وقفه های کوتاه در نشستن های طولانی با انجام انواع حرکات متمرکز بوده اند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، این متخصصان مشاهده نمودند حتی فعالیت سبک در هر ۳۰ دقیقه تاثیرات چشمگیری بر وضعیت سلامت دارد.

فعالیت بدنی به "هر میزان و شدت" به کاهش غلظت گلوکز و انسولین در خون تا ۹ ساعت پس از صرف یک وعده غذایی منجر می گردد.

این متخصصان در نهایتِ شگفتی مشاهده نمودند که تغییرات مفید ناشی از "تحرک و جابه جایی" تحت تاثیر فاکتورهای دیگری چون شدت فعالیت، سن یا حتی وزن شرکت کنندگان قرار نمی گیرد.

آنها با توجه نتایج این مطالعات تاکید کردند: همه ما باید با عنایت به نوع کار و زندگی روزمره به هر نحوی که می توانیم روش هایی را برای پرهیز از نشستن های طولانی پیدا نماییم و میزان تحرک خویش را در طول روز افزایش دهیم.