یک روانشناس مطرح کرد هیپنوتیزم تمرکز عالی فکر

فست فود باز: یک متخصص روانشناسی کودک و نوجوان، اظهار نمود: هیپنوتیزم تمرکز عالی فکر است و متخصصین روانشناسی و روانپزشکی بالینی دوره دیده در این زمینه، با تولید تمرکز و القا می توانند فرد را هیپنوتیزم کنند.
دکتر فایق یوسفی در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: هپنوتیزم تاریخچه پر رمز و رازی دارد و این مورد به قرن ۱۷ بازمی گردد.
وی با اشاره به اینکه هیپنوتیزم در آن دوران طرفداران زیادی پیدا کرد و بیماران هم به این وسیله درمان می شدند، اضافه کرد: به مرور زمان فهمیدند که هپنوتیزم مغناطیس نیست فقط با تولید تمرکز و تلقین کردن اتفاق می افتد و دانشمندان متعددی به این نتیجه رسیدند که “هیپنوتیزم” تمرکز عالی فکر است که با تولید تمرکز و القا می توان فرد را به این حالت برد.
این متخصص روانشناسی کودک و نوجوان در دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره به اینکه هیپنوتیزم باید فقط در اختیار متخصصین روانشناسی و روانپزشکی بالینی که دوره دیده در هیپنوتیزم هستند صورت گیرد، اضافه کرد: فردی که هیپنوتیزم می کند، باید با صدمه شناسی آشنا باشد و بیماری های روانپزشکی را بشناسد؛ چراکه انجام هیپنوتیزم برای یک سری از اختلال های روانپزشکی، مضر است.
یوسفی با اشاره به اینکه به صورت کلی هیپنوتیزم در درمان بیمارهای روانپزشکی شدید مانند پارانویا و اسکیزوفرنی ممنوع می باشد، اضافه کرد: هیپنوتیزم برای کسانی که بیماری قلبی و عروقی دارند، مضر است؛ چون اگر فردی که هیپنوتیزم می کند روانپزشک یا متخصص روانشناسی نباشد، نمی تواند درست تلقین کند و فرد را در معرض خطر سکته قلبی قرار دهد.
وی عنوان کرد: هیپنوتیزم بحثی کاملا پزشکی و روانشناسی است و نباید دیگران برای سرگرمی و تفنن از آن استفاده کنند و باید نسبت به افراد غیرکارشناس که این کار را انجام می دهند، پیگرد قانونی انجام شود؛ چراکه به جان و روان افراد صدمه می رسانند.
این متخصص روانشناسی کودک و نوجوان در دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره به اینکه هیپنوتیزم یک تکنیک است که همراه با سایر تکنیک های روانشناسی دیگر بر روی اختلالات روانپزشکی کاربرد دارد، اظهار داشت: از هیپنوتیزم می توان برای درمان سایر بیماری ها و کسانی که از ارتفاع، آسانسور، رعد و برق و حیوانات و… و. می ترسند، بهره برد.
یوسفی اضافه کرد: هیپنوتیزم برای افرادی که در زندگی روزمره شان دچار استرس و افسردگی هستند و همینطور کاهش درد بیماران، سرطان در کودکان و بزرگسالان تا حد زیادی مفید می باشد.
این متخصص روانشناسی کودک و نوجوان در دانشگاه علوم پزشکی کردستان، اضافه کرد: فردی برای لکنت زبان به بیمارستان مراجعه نمود و دلیلش را نمی دانست که چطور دچار شده است، به وسیله هیپنوتیزم فهمیدیم که این فرد در دوران ابتدایی به علت درس نخواندن، توسط پدرش به شدت تنبیه شده و به مرور زمان به لکنت زبان مبتلا شده است. در واقع هیپنوتیزم دلیل بیماری را معلوم و روش درمان را آسان می کند.
یوسفی با اشاره به اینکه تاثیر هیپنوتیزم بر روی کاهش درد دندان، بدون تزریق در دندانپزشکی هم کاربرد دارد، اضافه کرد: استفاده از هیپنوتیزم برای افرادی که به ماده بی حسی پیش از درمان دندان آلرژی و یا از ترزیق وحشت دارند، می توان با القا و تلقین دندان فرد را بی حس کرد و بدون درد، مرحله درمان دندان را شروع کنند.
وی با اشاره به اینکه زایمان های بدون درد یا با درد اندک با استفاده از هیپنوتیزم امکان پذیر است، تصریح کرد: مادران آبستن از اوایل حاملگی می توانند به متخصص روانپزشکی و روانشناسی دوره دیده در هیپنوتیزم مراجعه نموده و چند بار در این دوران هیپنوتیزم می شوند و در زمان زایمان، پزشک متخصص در اتاق عمل فرد را هیپنوتیزم می کند و بدون درد و راحت زایمان می کند.

About Author