یک متخصص مغز و اعصاب: مادران مبتلا به ام اس، در حاملگی مصرف ویتامین دی را جدی بگیرند

فست فود باز: یک متخصص مغز و اعصاب ضمن تشریح نقش ویتامین دی در بدن، اظهار داشت: بیمارانی که مبتلا به ام اس هستند، ضمن سنجش مرتب ویتامین دی، باید روزانه دو تا چهار هزار واحد از این ویتامین مصرف کنند. همینطور ریسک مبتلا شدن به ام اس در جنین مادران مبتلا به ام اس که ویتامین دی مصرف می کنند، کمتر است.

دکتر سید مسعود نبوی در گفت وگو با ایسنا، درباره نقش ویتامین دی در بدن اظهار داشت: ویتامین دی در برخی از غذاها به صورت طبیعی وجود دارد. این ویتامین در مجاورت با آفتاب جذب پوست می گردد و ویتامینی به نام ویتامین D3 در بدن سنتز و فعال می گردد. این ویتامین دو نقش مهم در بدن دارد؛ یک نقش آن متابولیسم و سنتز استخوان ها و غضروف، مفاصل و متابولیسم کلسیم و فسفر است. همینطور در تنظیم و تعدیل سیتم ایمنی بدن نقش دارد.

وی افزود: بررسی های مختلف نشان داده است کمبود ویتامین دی می تواند زمینه ساز تغییر سیستم ایمنی شود که ضد بدن فعالیت می کند و از انجالم فعالیت های بدن باز بماند. کمبود ویتامین دی باعث بیماری اتومیون می گردد و با بروز بعضی سرطان ها، میگرن و آلزایمر ارتباط دارد.

روش های اندازه گیری ویتامین دی

نبوی درباره روش های انداز گیری ویتامین دی اظهار داشت: در تمام جوامع، ویتامین دی معمولا با کمبود مواجه می باشد. معمولا این ویتامین در خون به چهار صورت ناکافی، زیر حد نرمال، کافی و بالاتر از حد نرمال وجود دارد. معمولا سطح ویتامین دی با روش های مختلف انجام می گردد و این روش ها به تکنیک هایی پیچیده نیاز دارد. در آزمایشگاه های ایران که در حد معمول است، این اندازه گیری با کیفیت بالا صورت نمی گیرد. ازاین رو نتایج متفاوتی از این روش های اندازه گیری به دست می آید.

وی اضافه کرد: در سازمان بهداشت جهانی سفارش می گردد هر فرد نرمال هزار تا ۲هزار واحد ویتامین دی مصرف کند. برای بیماران اتومیون این مصرف باید دو تا چهار هزار واحد باشد.

نقش ویتامین دی در بیماری ام اس

این متخصص بیماری های مغز و اعصاب درباره ارتباط کمبود ویتامین دی با بروز بیماری ام اس اظهار داشت: مطالعات ثابت کرده کمبود این ویتامین در شیوع و عود حملات بیماری ام اس نقش دارد. باآنکه تجویز ویتامین دی به همراه داروهای بیماران ام اس، کمک زیادی در بهبود بیماری نکرده است، اما مطالعات نشان داده است که حتما ارتباطی بین کمبود ویتامین دی با بروز بیماری ام اس وجود دارد و سفارش ما به بیمارانی که مبتلا به ام اس هستند، ضمن سنجش مرتب این ویتامین، مصرف روزانه ویتامین دی را جدی بگیرند.

تاثیر مصرف ویتامین دی در بارداری

نبوی درباره تاثیر ویتامین دی در زنان آبستن مبتلا به ام اس، اظهار داشت: زنان مبتلا به ام.اس که قصد حاملگی دارند، در طول حاملگی باید ویتامین دی با دوز بالا مصرف کنند و این مورد ثابت شده است که ریسک مبتلا شدن به ام اس در جنین این زنان کمتر است.

وی در انتها اضافه کرد: باید دقت کرد ویتامین دی هم باید به اندازه مصرف شود؛ چون که زیاده روی در مصرف این ویتامین هم خطراتی را به دنبال دارد.

About Author