راهکار محققان دانشگاه امیرکبیر در بهبود عملکرد ایمپلنت دندانی

فست فود باز: محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مطالعات اخیر خود مدلی را برای بهبود عملکرد ایمپلنت های دندانی عرضه کردند.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، مریم گرامی زاده، مجری طرح «مطالعه معیارهای طراحی ایمپلنت دندانی با استفاده از مدل سازی اجزای محدود، روش بهینه سازی و تکنیک های آزمایشگاهی» و« بهبود عملکرد ایمپلنت دندانی و یافتن یک مدل بهینه و ایده آل برای آن جهت عملکرد بهتر و احتمال شکست کمتر»، اظهار نمود: با عنایت به سهم بالای واردات ایمپلنت دندانی و عدم کیفیت کافی مدلهای بومی، درصدد بر آمدیم که یک مدل ایده ال طراحی نماییم تا در آینده به ساخت این مدل و توسعه تولید داخلی آن پرداخته شود.
وی ادامه داد: برای انجام این پروژه علاوه بر یک مدل موجود در بازار، دو طرح پیشنهادی برای پروژه های ایمپلنت طراحی و مدل سازی کردیم که با مقایسه این سه مدل توسط دو روش یعنی “شبیه سازی نرم افزاری” و “تست های آزمایشگاهی”، یک مدل بعنوان مدل بهینه ارائه شد.
این محقق افزود: در بخش نرم افزاری از روش تحلیل اجزای محدود که یک روش معتبر مهندسی است، استفاده شد و برای تست عملی هم از روش فوتوالاستیسیته بهره بردیم.
وی با اشاره به اینکه با این روش نتایج توزیع تنش حاصل از دو مدل با هم مقایسه شد تا مدل برتر مشخص شود، اظهار نمود: همینطور با کمک نرم افزار، ابعاد هندسی بهینه برای ایمپلنت برگزیده به صورت دقیق محاسبه شد.
گرامی زاده تصریح کرد: در بخش نرم افزاری این تحقیق هم ساخت مدل سه بعدی ایمپلنت ها و انجام یک مدل سازی دقیق و نزدیک به واقعیت نیاز به دقت و مهارت بالایی داشت و انجام تحلیل های خستگی به علت حجم زیاد محاسبات بسیار زمان گیر بود؛ در بخش آزمایشگاهی، ساخت مدلها چالش اصلی بود که باید با دقت بسیار بالایی ساخته می شد.
به قول وی، مرحله بعدی این طرح می تواند ساخت مدل انتخاب شده به صورت انبوه و مناسب بازار باشد.
مجری طرح، معرفی دو مدل جدید برای طرح رزوه های ایمپلنت را از خصوصیت های این طرح نام برد و خاطرنشان کرد: در این مدل سازی تلاش شد علاوه بر تحلیل استاتیکی از تحلیل خستگی هم استفاده گردد تا عملکرد ایمپلنت ها در بلند مدت مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: همینطور آنالیز حساسیت و بهینه سازی کمک کرده است که ابعاد هندسی ایمپلنت مورد نظر به صورت بهینه محاسبه شود. آزمایش عملی هم به تایید کار نرم افزاری پرداخته است.
بر مبنای اعلام روابط عمومی دانشگاه امیرکبیر، این پروژه با راهنمایی دکتر حمیدرضا کاتوزیان عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکتر مهدی کدخدازاده عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی انجام گرفته است.

About Author