محققان عنوان می کنند؛ گیاهخواری خطر سرطان روده را می کاهد

فست فود باز: محققان دریافتند می توان با تغییر درست در رژیم غذایی در هر سنی ریسک مبتلا شدن به سرطان روده بزرگ را کاهش داد.

به گزارش فست فود باز به نقل از مهر، بدون شک انجام منظم کولونسکوپی که از سن ۴۵ سال به بعد سفارش می شود، می تواند از مبتلا شدن به بیماری یا پیشرفت بیماری پیشگیری کند.
پزشکان عنوان می کنند مصرف گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده خطر سرطان روده بزرگ را بالا می برد درحالیکه خوردن مواد غذایی سرشار از فیبر این ریسک را می کاهد.
به گفته محققان، داشتن رژیم غذایی گیاهی در مقایسه با رژیم غذایی غیرگیاهی باعث کاهش خطر سرطان روده تا ۱۹ درصد و خطر سرطان مقعد تا ۲۹ درصد می گردد.
علاوه بر مصرف کمتر گوشت، افراد گیاهخوار کمتر شیرینی، تنقلات، غلات تصفیه شده و نوشیدنی های پرکالری و بیشتر میوه، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و مغزیجات اجیلی مصرف می کنند.
به گفته محققان، تاثیرات حفاظتی رژیم غذایی گیاهی بر مبنای نوع آن تفاوت می کنند. انواع رژیم های غذایی گیاهی عبارتند از:
-پزو وجترین: ماهی و غذایی دریایی می خورند اما از خوردن سایر گوشت ها پرهیز می کنند که خطر سرطان روده بزرگ را تا ۴۳ درصد می کاهد.
– لاکتو-اوو وجترین: اجتناب از خوردن گوشت و در عین حال خوردن تخم مرغ و یا محصولات لبنی که خطر سرطان روده بزرگ را تا ۱۸ درصد می کاهد.
– گیاهخواری محض: اجتناب از مصرف تمامی گوشت ها، تخم مرغ، و محصولات لبنی که خطر سرطان روده بزرگ را تا ۱۶ درصد می کاهد.
شبه گیاهخواری: خوردن کمتر از یک وعده گوشت در هفته که خطر سرطان روده بزرگ را تا ۱۸ درصد می کاهد.

About Author