نقش تغذیه در پیشگیری از مبتلا شدن به زوال عقل

فست فود باز: مطالعات «تغییر در سبک زندگی» که تاکنون انجام شده، نشان داده است که تغذیه سالم نقش مهمی در کنترل فشار خون، کلسترول و قند خون دارد که همه از عوامل خطر دمانس (زوال عقل) به شمار می روند. سفارش این بررسی ها، انتخاب سبک زندگی مناسب می باشد تا از این طریق بتوان عوامل خطرساز را کاهش داد و از مبتلا شدن به بیماری پیشگیری کرد.

به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، مصرف برخی از مواد غذایی می تواند کلسترول خون را در وضعیت مطلوب نگه دارد. در نهایت از گرفتگی عروق پیشگیری کند. شواهد نشان داده است استفاده از روش تغذیه مدیترانه می تواند مشکلات در رابطه با حافظه و تفکر را کم کند. نتایج یک تحقیق جدید که در ژانویه ۲۰۱۷ در مجله پزشکی آکادمی مغز و اعصاب آمریکا چاپ شده، از آن حکایت می کند، افراد سالمندی که از تغذیه سبک مدیتران های به مدت سه سال بهره برده اند در مقایسه با افرادی که از این نوع تغذیه استفاده نکرده اند، بیشتر توانسته اند حجم مغز خویش را حفظ کنند.

سبک تغذیه مدیترانه سرشار از میوه، سبزیجات تازه، غلات، حبوبات، ماهی های چرب و لبنیات به مقدار کافی است همینطور در آن از گوشت قرمز و ماکیان به مقدار کم استفاده می گردد. در این سبک تمایل به مصرف شکر و روغن اشباع شده دیده نمی گردد و عموما روغن زیتون استفاده می نمایند. تحقیقات نشان داده است، افرادی که از این سبک تغذیه بهره برده اند کمتر به حمله قلبی مبتلا شده اند. تحقیقات مستمر نشان داده است که این نوع تغذیه، به علت داشتن آنتی اکسیدان بالا – که با استفاده از میوه و سبزی به بدن می رسد – فواید زیادی برای سلامتی دارد.

همچنین شواهد نشان داده است که تغذیه سالم شامل ماهی، سبزیجات تازه، ادویه و مغزها (بادام و فندق) برای مغز مفید می باشد و حافظه را در سالمندی حفظ می نماید. مغز ما در دوران سالمندی سالانه یک تا دو درصد کوچک می گردد. بر مبنای تحقیقات انجام شده استفاده از سبک قدیمی مدیترانه می تواند این روند را کند کند. داشتن وزن مناسب و حفظ آن حائز اهمیت می باشد و می توان با استفاده از غذای متناسب در هر وعده آنرا کنترل کرد. برای این منظور باید برنامه غذایی را از پیش تدارک دید تا غذاهای سالم مصرف شود.

هم اکنون، تحقیقات بی شماری در زمینه تغذیه و مواد مغذی در جریان است چونکه داروهایی که برای دمانس و بیماری آلزایمر تجویز می شوند فقط علائم را کم می کنند و درمان بیماری نیستند. به نظر می آید تحقیقات بیشتر در مورد تاثیر مواد غذایی بر ایمنی بدن و راهبردهای آن متمرکز و مطرح است تا یک ماده غذایی واحد.

بنا بر اعلام انجمن آلزایمر ایران، لازم است بدانیم که غذاهای آماده و فرآوری شده فاقد مواد سالم و تازه هستند و می تواند مشکل ساز باشند. غذاهایی که برای سالمندان استفاده می گردد باید با در نظر گرفتن شرایط سنی و بیماری های مزمن آنان به دقت تهیه شود.

در ایران، تغذیه ما سرشار از میوه، سبزی تازه، حبوبات و غلات است. فقط با کمی آگاهی می توان از مصرف گوشت قرمز و ماکیان، لبنیات چرب و روغن های ناسالم (اشباع شده یا مایع با کیفیت پایین) امتناع کرد. هم اکنون، روش طبخ غذاهای ایرانی با سرخ کردن زیاد همراه می باشد و در نتیجه گوشت، ماکیان و یا سبزیجات روغن بیشتری را جذب می کنند چنانچه بتوان از سرخ کردن صرف نظر و یا آنرا به حداقل رساند، خانواده های ایرانی می توانند با تهیه و مصرف غذاهای سالم ترعوامل خطر دمانس و بیماری آلزایمر را کاهش دهند.

سبک زندگی سالم به مفهوم داشتن تغذیه سالم، ورزش منظم، معاشرت با دوستان، اجتناب از مصرف سیگار است و از این راه می توان از مبتلا شدن به دمانس پیشگیری کرد.

About Author