زنانی که به آرایش بیشتر از سلامت اهمیت می دهند!

فست فود باز: یک متخصص زنان اظهار داشت: زنان جامعه ما بخش عمده ای از روز را صرف آرایش و زیبایی می کنند؛ در حالیکه برای سلامتی خود وقت کمتری می گذارند و این در شرایطی است که بیماری های زنان قابل پیشگیری اند.

دکتر الهه رجایی در گفت وگو با ایسنا، گفت: زنان جامعه ما ترجیح می دهند زیبا اما بیمار باشند. گروهی از زنان صرفا برای زیبایی اندام، ورزش می کنند و رژیم غذایی می گیرند. در نتیجه هدف آنان از این فعالیت های سالم، کسب تندرستی نیست. این نکته را می توان از نفوذ دخانیات در بین زنان درک کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: زمانی که سن این زنان بالاتر می رود، به جراحی های زیبایی روی می آورند. جراحی هایی که شاید در نگاه نخست زیبایی و سلامت را نشان می دهند، اما به علت شیمیایی بودن، خطرات بسیاری به همراه دارند. این مشکلات در زنان آبستن هم دیده می گردد. زنان بسیاری در دوران حاملگی به سراغ مواد آرایشی بهداشتی شیمیایی می روند. این مواد خطرات بسیاری برای نوزاد به همراه دارد.

رجایی با اشاره به اینکه دولت در بخش زنان فعالیت های عمده ای داشته است، اضافه کرد: با این وجود باید مراقبت های بیشتری در بحث زنان صورت گیرد. فرهنگ سازی یکی از مهم ترین راهکارهای این مشکل بزرگ است. اما فرهنگ سازی همه کار نیست و مادران هم در برابر نوزاد خود مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشند.

این جراح و متخصص زنان، کمبود امکانات بهداشتی زنان در روستاها را از مشکلات خواند و اظهار داشت: کمبود امکانات در بحث بهداشت زنان هم مشکلات زیادی بوجود آورده است. خیلی از زنان تحصیل کرده و ثروتمند ما هم شناخت درستی از اندام خود ندارند. ضمن اینکه فرهنگ مردسالارانه ما تاثیرات مخربی در این زمینه داشته است.

وی همینطور اظهار داشت: انجمن های فعال در حقوق بانوان تلاش های زیادی برای تزریق آگاهی می کنند، اما قدرت آن ها بسیار کم است و با محدودیت هایی مواجهند. اعضای این انجمن ها با شناخت درستی که از جایگاه زن در جهان امروز دارند، به ترویج آگاه سازی می پردازند. نمی توان منکر تاثیرگذاری این انجمن ها شد، اما آنان محدودیت های مالی و اجتماعی زیادی دارند که ناخودآگاه عملکرد آنان را به سمت مشکلات هدایت می کند.

این جراح و متخصص زنان در انتها اظهار داشت: در راه سلامت روانی و جسمی زنان موانع بسیاری وجود دارد، اما نباید از پیشرفت ها غافل شد. امروزه با کمک شبکه های اجتماعی، کتاب های علمی و رسانه های فعال در حوزه زنان می توان تا حدودی با مشکلات و بیماری های زنان آشنا شد. امیدواریم در آینده نزدیک، هیچ زنی در ایران و جهان با بیماری و شرایط غیربهداشتی زندگی نکند.

About Author