افرادی که زیاد می ایستند مراقب این بیماری باشند

فست فود باز: یک فوق تخصص جراحی قلب و عروق اعتقاد دارد، افرادی که مدت زمان زیادی ایستاده فعالیت می نمایند در معرض خطر مبتلا شدن به واریس قرار دارند.
دکتر معصومعلی معصومی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، واریس را بیماری با زمینه ژنتیکی عنوان نمود و اضافه کرد: در بیماری واریس به طور معمول رگ هایی که خون را از انتهای بدن(پاها) به قلب بر می گردانند صدمه می بیند و این امر باعث اختلال در سیستم خونرسانی بدن می گردد.
معصومی با اشاره به اینکه سیاهرگ ها وظیفه بازگرداندن خون به قلب را برعهده دارند، اظهار داشت: قلب برای خونرسانی به اندام های مختلف بدن خون را با فشار پمپاژ می کند، اما برای بازگشت دوباره خون به قلب چنین فشاری وجود ندارد و بازگشت خون به سمت قلب به خصوص از اندام های تحتانی سخت تر است و برای همین بازگشت خون نیازمند وجود دریچه هایی جهت تسهیل این فرآیند است.
این فوق تخصص جراحی قلب و عروق با تاکید بر اینکه صدمه دریچه های «لانه کبوتری» که در سیاهرگ های پا هستند باعث اختلال در روند بازگشت خون می شود، اظهار داشت: با صدمه دریچه های لانه کبوتری، خونی که باید برخلاف جهت جاذبه زمین به قلب بازگردد به خوبی این مسیر را طی نمی کند و باعث بروز مشکلاتی در بدن می گردد و از سویی این روند به مرور سبب می گردد دیواره سیاهرگ نازک تر شده و دریچه ها نارساتر شود.
وی خاطرنشان کرد: اختلال در راه بازگشت خون به قلب که با نام بیماری “واریس” شناخته می گردد باعث تولید ورم و سنگینی در پا شده و دردهای عضلانی هنگام شب، تغییر رنگ پا و سفت شدن پا برای فرد بیمار پیش می آید.
معصومی با اشاره به اینکه بیماری واریس زمینه ارثی دارد، ایستادن های طولانی مدت را هم در بروز این بیماری دخیل دانست و خاطرنشان کرد: این دلیل قطعی نیست که اگر فردی که زیاد سرپا بایستد حتما واریس می گیرد، چونکه این بیماری زمینه ارثی دارد و افرادی که زمینه ارثی دارند و مدت زمانی طولانی سر پا می ایستند، بیشتر از دیگران در معرض خطر مبتلا شدن به واریس قرار دارند.
وی در مورد ایستادن طولانی مدت اخطار داد و اضافه کرد: افرادی که مجبور هستند مدت زمان طولانی در یک مکان سر پا باشند، لازم است بین ایستادنشان کمی راه بروند.
معصومی اضافه کرد: همینطور این افراد باید بعد از ایستادن های طولانی مدت در زمان استراحت دراز کشیده و شئی ای را زیر پایشان بگذارند که گردش خون سرعت پیدا کند و نشستن به حالت چهار زانو برای این افراد به هیچ وجه سفارش نمی گردد.
این فوق تخصص جراحی قلب و عروق استفاده از جوراب واریس را درمان اولیه واریس دانست و اضافه کرد: اگر درمان با جوراب واریس موفقیت آمیز نباشد لازم است تزریق یا عمل جراحی صورت بگیرد و با تزریق مواد خاصی به داخل رگ ها و یا انجام عمل جراحی بازگشت خون به سمت قلب تسهیل می گردد.

About Author