توصیه های غذایی برای زائران اربعین: زائران برای عدم مسمومیت از غذاهای گرم استفاده کنند

فست فود باز: یک متخصص تغذیه با اشاره بر ضرورت رعایت نکات غذایی و بهداشتی از جانب زائران اربعین، استفاده از غذاهای گرم را برای پیشگیری از مسمومیت های غذایی ضروری دانست.

سید علی کشاورز متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار مهر، در ارتباط با تغذیه مناسب زائران اربعین برای داشتن سفری مطلوب اظهار داشت: مسافران سفر اربعین تا حد امکان تلاش کنند از مکان های مطمئن که نکات بهداشتی را رعایت می کنند، غذاتهیه کنند.
کشاورز با اشاره به اینکه مسافران از حمل مواد غذایی اجتناب کنند چون که امکان فساد غذا و بیماری وجود دارد، خاطرنشان کرد: به علاوه زائران تا حد امکان از مصرف غذاهای پرچرب و شور خودداری کرده تا دچار بیماری های گوارشی نشوند.
وی با اشاره به اینکه غذاهای مصرفی در سفر باید نسبتاً داغ بوده و حدودا درجه حرارت ۷۰ داشته باشند، اظهار نمود: چونکه در صورت داغ نبودن کافی، امکان آلودگی و جذب میکروب برای غذا وجود داشته و امکان دارد افراد مسموم شوند.
وی تصریح کرد: بدین منظور زائران نسبت به درجه حرارت کافی غذا توجه کرده و از مصرف غذاهای سرد اجتناب کنند.
این متخصص تغذیه با اشاره به مسافت طولانی سفر اربعین و احتمال ضعیف شدن زائران اظهار نمود: در طول پیاده روی امکان دارد زائران دچار ضعف بدنی شوند که در صورت احساس خستگی از مکمل هایی همچون بکمپلکس استفاده کنند تا بدن آنها مقاوم شود.
وی خاطرنشان کرد: همینطور برای تقویت بدن و امکان داشتن سفری مطلوب باید انرژی کافی بدن تامین گردد که به این منظور باید ۳ وعده صبحانه، نهار و شام به صورت کامل صرف شود.
کشاورز استفاده از غذاهای مقوی را برای تامین انرژی بدن زائران ضروری دانست و خاطرنشان کرد: بدین منظور و برای داشتن قوای بدنی کافی، مسافران در طول سفر تا حد امکان از غذاهایی با انرژی بالا همچون تخم مرغ آب پز، نیمرو، گوشت، مرغ و ماهی استفاده کنند.
وی همینطور استفاده از مکمل های مغذی را برای پیمودن این پیاده روی طولانی ضروری دانست و عنوان کرد: زائران در طول پیاده روی خود و در میان وعده های غذایی از آجیل و میوه های خشک استفاده کنند چون که این مواد می تواند انرژی لازم را برای بدن تامین کند.
این متخصص تغذیه درباره مصرف مایعات هم توضیح داد: مایعات در سفر بخصوص برای سفر اربعین بسیار مهم بوده و مسافران از مصرف کافی آن غافل نشوند.
کشاورز تصریح کرد: چون که تشنگی خود باعث ضعف بدنی خواهد شد و امکان ادامه سفر را سلب خواهد نمود. از این رو زائران حسینی در طول مسیر مایعات بخصوص آب را به میزان کافی مصرف کرده و نسبت به سالم بودن آن هم توجه نمایند.

About Author