وزیر بهداشت: برای مشکلات صنعت دارو فکری کنید، بانک ها به میدان آیند

فست فود باز: وزیر بهداشت ضمن تاکید بر ضرورت رفع مشکلات صنعت دارویی کشور، اظهار داشت: حالا که در آستانه تدوین بودجه هستیم، حتما به مشکلات صنعت دارو فکر شود و اگر عرق ملی و مذهبی افرادی که در این حوزه کار می کنند نباشد، کارشان را در صنعت دارو ادامه نمی دادند؛ چونکه هم اکنون ۱۲ ماه است که پول شان را دریافت نکرده اند و این یک مشکل نقدینگی جدی است.

به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در مراسم افتتاح خط تولید داروهای ضد سرطان در شرکت اکتوور، اظهار داشت: همه آموزه های قرآن زیبا است، اما یکی از آیاتی که من آنرا دوست دارم و پیش از انقلاب بسیار قرائت می شد، اما این روزها کمتر به آن توجه می شود، این است که خداوند سرنوشت هیچ ملتی را تغییر نمی دهد مگر این که خودشان بخواهند و بپسندند. این تغییر، وارداتی و الزامی نیست و اگر ملتی می خواهد پیشرفت کند و سرنوشتش را در حوزه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، رفاه عمومی و… تغییر دهد باید خودش آنرا بخواهد و اگر بنا است کشور ما رشد کرده و از راه رونق اقتصادی و ارتقای سطح زندگی مردم این اتفاق رخ دهد، باید خودمان بخواهیم.

وی با بیان این که این پیشرفت از راه کار و با استفاده از دانش و تدبیر احداث می شود، اظهار داشت: ملت هایی که در دنیا پیشرفت کرده اند، زحمت کشیده اند، از علم بیشترین بهره را برده اند و از تجربیات جهانیان بهره برده اند و شبانه روز زحمت کشیده اند. هم اکنون هم کشورهای زیادی را می شناسیم که در حوزه اقتصادی سرآمد بوده و مردم شان در رفاه هستند، اما مردم شان برای این رفاه زحمت کشیده اند. ما در ایران بیشتر از این که زحمت بکشیم، مطالبه می نماییم و از روز اول در زندگی شخصی مان هم به فرزندان مان مطالبه گری را بعنوان یک عادت یاد می دهیم و این اختتام هم ندارد.

هاشمی با تاکید بر این که از این که در جمع تعدادی از هموطنان مان هستم که با تلاش و کوشش فرصت هایی که در دنیا در اختیار همه ما است را به خوبی بهره برده اند خوشحال هستم و از آنها سپاسگزارم، افزود: البته امروز شرایط دنیا متفاوت می باشد. ما بعنوان کسانی که نیم قرن زندگی کرده ایم، گرچه شاهد پیشرفت های وسیعی در دنیا هستیم، اما واقعا متاسف هستیم که در قرن بیست و یکم آن چه که در جهان تعیین کننده است مانند قرون وسطی زور و پول است. این که کشور و ملتی را در همه حوزه ها با بهانه دفاع از حقوق ملت ها و شهروندان ایرانی تحریم می کنند، موجب تاسف است.

وی اشاره کرد: تاسف مضاعف تر سکوت بین المللی است؛ بالاخره انسان بد در همه جای دنیا وجود دارد، اما بدتر آنهایی هستند که سکوت می کنند. این سکوت، سوء رفتار افراد بد را تشدید می کند. سخت ترین روز زندگی ام در طول همه این اتفاقاتی که رخ داده آن لحظه ای بود که دیدم رییس جمهور آمریکا ملت ما را تروریست خطاب کرد. همه این را می دانند که چنین چیزی دروغ است، اما سکوت می کنند. همچنان که به عربستان باز اهانت می کنند. بالاخره عربستان یک کشور اسلامی است، حال اگر سرمدارانش غیرت ندارند، اما ملت های مسلمان غیرت دارند.

هاشمی با اشاره به قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه، اظهار داشت: انسان، انسانی را می کشد و یک خبرنگار را قطعه قطعه می کنند و همه دنیا هم با خبر می شوند، اما بعد با کمال وقاحت می گویند که بین پول و انسانیت طبیعی است که پول را انتخاب می نماییم و دنیای امروز هم سکوت می کند که واکنشی بسیار سرد و غیر منصفانه است. بدین سبب وقتی این شرایط را با نیم قرن قبل مقایسه می نماییم، علیرغم همه پیشرفت ها باز هم برای جهان و نهادهای بین المللی عمیقا متاسف هستیم که دستاویز پول، قدرت و ثروت شده اند و به مسئولیت های مدنی و اجتماعی شان عمل نمی کنند.

وی همین طور اشاره کرد: امروز در این شرایط جهان زندگی می نماییم و افتخار می نماییم که هم در بین خودمان و هم در دنیا دوستانی داریم که به مردم کمک می کنند. مجموعه اکتوور باز از همین مجموعه ها است و همه باید در این حوزه کمک کنند خصوصاً رسانه ها که باید به منافع ملی توجه داشته باشند. بالاخره یک خانواده تمام زندگی اش را گذاشته و تعداد زیادی شغل به وجود آورده است. فکر نکنید که ثروت و دارایی همیشه مضموم است. در اسلام چنین چیزی نیست و اینها پیرایه هایی است که به دین بسته اند. ثروتی که از مسیر مشروع به دست آید و مالیاتش داده و وجوهش پرداخت گردد نه تنها مضموم نیست، بلکه پسندیده است. در عین حال ثروت فقط به پول و فقر و فقط به نداری نیست. آدم های ثروتمندی هستند که در واقع فقیراند مانند همین آقای ترامپ؛ فقری که بشریت از آن بلا می بیند فقر مادی نیست. خیلی ها امکان دارد که ناامید باشند و فکر کنند که دارایی به داشتن پول است، اما همین که سلامت هستید و خیرتان به دیگران می رسد بالاترین ثروت است.

هاشمی اظهار داشت: گاهی مطبوعات ما به مسیر غلطی حرکت می کنند و این سوژه مانع کار افراد پر تلاشی میگردد که مجموع آنها می تواند کشور را به سعادت برساند. بدین سبب ما هیچ راهی برای تغییر وضعیت مان نداریم مگر این که خودمان بخواهیم و روی پای خودمان بایستیم و دست کسانی را که تلاش می کنند، بگیریم.
وزیر بهداشت در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به این که سوئیس همچون کشورهایی است که بیزینس فامیلی در آن موفق بوده است، اظهار داشت: به خانواده نراقی (موسس گروه دارویی اکتوور) تبریک می گویم که راهی را که مرحوم مصطفی نراقی آغاز نموده است را ادامه می دهند. خوشحال هستم که اکتوور در صنعت دارو به دنبال خامه گیری نیست. من از کسانی که در حوزه دارو فعالیت می نمایند، اما فقط به سمت داروهای بایو تکنولوژی و گران و پر سود می روند، خیلی خشنود نیستم. از رییس سازمان غذا و دارو تقاضا دارم که حتما این سوژه را در نمایش مجوزها مورد توجه قرار دهند و شرکت هایی را که به دنبال خامه گیری نیستند و فقط به سود فکر نمی کنند و در اقلام شان تنوع دیده می شود، به صورت پر رنگ تر مورد حمایت قرار دهند.
هاشمی همین طور با اشاره به حضور چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این مراسم، اظهار داشت: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می خواهم که حالا که در آستانه تدوین بودجه هستیم، حتما به مشکلات صنعت دارو فکر کنند. اگر عرق ملی و مذهبی افرادی که در این حوزه کار می کنند نباشد، کارشان را در صنعت دارو ادامه نمی دادند؛ چونکه هم اکنون ۱۲ ماه است که پول شان را دریافت نکرده اند و این یک مشکل نقدینگی جدی شمرده می شود. آنها از دولت پول شان را نگرفته اند و این در شرایطی است که اگر دو روز پول آب و برق را ندهید، آنها را قطع می کنند، اما آیا پزشک و داروخانه خدمات شان را قطع کرده اند؟ مجلس شورای اسلامی قانون تصویب کرده است، اما این قانون ضمانت اجرایی ندارد و اقتصاد درمان را دچار مشکل کرده است. بر این اساس بنده که باید در حوزه سلامت سیاستگذاری و مدیریت کنم بیشتر از ۶۰ درصد از وقتم را برای این موارد می گذارم.
هاشمی در عین حال به تکانه های قیمت ارز اشاره نمود و اضافه کرد: تکانه های قیمت ارز سبب شده تهیه برخی مواد در صنعت دارو چندین برابر افزایش قیمت داشته باشد. وقتی صنایعی مانند پتروشیمی، چاپ، فولاد و… ۱۵۰ درصد افزایش قیمت پیدا می کنند ما نمی توانیم مدیریت نماییم. نرخ تورم نقطه به نقطه در ماه گذشته ۲٫۶ درصد افزایش داشته است، اما این میزان در حوزه بهداشت و درمان ۱٫۷ درصد بوده است. هر چند که این افتخار است، اما نباید به آن دلخوش نماییم، چونکه ما شرایط را کنترل کرده ایم، اما تا جایی اجازه کنترل داریم که صنعت نخوابد و خدمات بلا نبیند. من از اول هم گفتم که اجازه ورود دارویی را ندهید که خودمان هم از نوع ایرانی اش برای خودمان استفاده کنیم. درباره هواپیما، ماشین، دستگاه های پزشکی و… هم همین طور است. اگر توانستیم تولیدات داخلی آنها را برای خود و فرزندان مان استفاده نمائیم، می توانیم جلوی واردات آنها را بگیریم. بدین سبب اجازه نمی دهیم به اسم پشتیبانی از تولید داخل با جان مردم بازی شود. در این زمینه باید هزینه تمام شده را در این حوزه درست ببینیم وگرنه دچار کم فروشی می شویم. یعنی در ماده اولیه و یا در محصول نهایی تقلب صورت می گیرد.
هاشمی با اشاره به این که البته دولت هم نباید از زیر بار شانه خالی کند و باید نقشش را به درستی ایفا کند، اظهار داشت: در سایر خدمات ساز و کارهایی داریم که برمبنای آن صنف می تواند نوسانات قیمت را در قیمت تمام شده اعمال نماید. حال باید پرسید دارو مهم تر است یا پراید و سمند؟ بدین سبب همان کاری را که برای آنها می کنید، برای دارو هم انجام دهید. اشکال در حوزه دارو این است که چون خریدار اصلی دولت می باشد، دولت فکر می کند هر چه ارزان تر خریداری کند بهتر است و بدین سبب قیمت را واقعی نمی بیند. بدین سبب کلاف سردرگمی میگردد که در همه ادوار تکرار شده است. در این زمینه هم منصفانه نیست که با سکوت مان رفتار بد را تایید نماییم.
هاشمی اشاره کرد: باید قیمت تمام شده را با یک پول معقول در نظر بگیریم. حال اگر اعتبار داریم، همه چیز را بلاعوض نماییم، اما اگر نداریم بر عهده خود مردم بگذاریم تا خودشان پرداخت کنند. مردم در وهله اول بهترین دارو، بهترین خدمت و بهترین پزشک را می خواهند و در مرحله دوم قیمتش را نگاه می کنند. حال اگر دولت در قیمت کمک نماید، عالی است.
وی همین طور اظهار داشت: بانک ها هم کم لطفی می کنند. بانک ها باید به صنعت دارو تسهیلات دهند تا این صنعت نو شود. ما از نظر نیروی انسانی افراد متخصص و دانشمند کم نداریم. از طرف دیگر سابقه حضور ما در حوزه دارو بیشتر از همه کشورهای منطقه است، اما گره کار ما اقتصاد است. اقتصاد دارو را درست کنید و بانک ها هم به میدان بیایند. البته باید در سیاست خارجی هم نگاه های بلندتری داشته باشیم تا این فرصت ها احداث شود.
هاشمی اشاره کرد: فکر می کنم فرصت های خوبی در صنعت دارو داریم، اما بعنوان یک فرصت مغفول مانده معطل گذاشته شده است و به دنبال حاشیه هایی که چندان موثر نیستند رفته ایم.
وزیر بهداشت با تاکید بر گسترش رقابت در حوزه دارو، اظهار داشت: لازم است رقابت در حوزه دارو گسترده شود، اما به شرط این که رقابت ها در سطح بازار باشد. یکی از بدبختی های ما این است که به جای رقابت در بازار در بالاها رقابت می نماییم و دست و پای یکدیگر را می گیریم و رانت احداث میگردد. اتفاقا باید به کسانی که در رده های بالا هستند بیشتر سخت گرفت، اما با عدالت. بدین سبب صنایع دارویی باید در بازار رقابت کنند و کیفیت جنس و قیمت شان را به نحوی ساماندهی کنند که بهترین باشند.
هاشمی همین طور اظهار داشت: در عین حال افزایش نرخ ارز فرصتی برای امثال اکتوور است تا داروهای شان را صادر کنند.

About Author