ضرورت اتخاذ رویکرد چند رشته ای و جامع برای مقابله با دیابت

فست فود باز: نایب رئیس کمیته ملی بیماری های غیر واگیر با اشاره به میزان شیوع و عوامل خطر در رابطه با دیابت در ایران و جهان اظهار داشت: غربالگری و تشخیص به هنگام این بیماری از عوامل مهمی است که می تواند سبب کاهش لطمه های ناشی از آن بر جامعه شود.

به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا دکتر باقر لاریجانی در سمپوزیوم یک روزه تازه های درمان دیابت با اشاره به شیوع دیابت در کشور اظهار داشت: این بیماری یکی از بیماری های غیر واگیر مهم می باشد که موجب ناتوانی و مرگ تعداد زیادی از افراد در جهان میگردد و بر همین مبنا جزو اهداف سازمان جهانی بهداشت برای کنترل بیماری های غیرواگیر است.

نایب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر با اشاره به انواع دیابت اظهارکرد: در دیابت نوع ۱ به سبب تخریب سلول ها بیمار با کمبود انسولین مواجه می باشد و دیابت نوع ۲ به دلایل مختلف مانند مقاومت به انسولین، حاملگی و برخی علل خاص مثل مشکلات پانکراس احداث میگردد.

وی اشاره کرد: بیماری دیابت نوع ۱ یکی از شایع ترین بیماری های مزمن دوران کودکی در جهان است به صورتی که هر سال حدود ۱۷۰ هزار کودک را در ایالات متحده آمریکا تحت تاثیر قرار می دهد و شیوع آن از سال ۲۰۰۱ در این کشور ۲۳ درصد افزایش یافته است.

نایب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر دیابت نوع ۲ را یکی از اصلی ترین تهدیدهای سلامت مردم در جهان برشمرد و اظهار داشت: در سال ۲۰۰۰، ۱۵۰ میلیون نفر از افراد ۲۰ سال به بالا در جهان مبتلا به بیماری دیابت بودند و پیش بینی میگردد تا سال ۲۰۲۵ تعداد مبتلایان به ۳۰۰ میلیون نفر برسد.

وی با اشاره به اینکه شیوع دیابت در کشورهای در حال توسعه سریع تر شده است، اظهارکرد: شیوع جهانی دیابت در بین بزرگسالان بالای ۱۸ سال از ۴.۷ درصد در سال ۱۹۸۰ به ۸.۵ درصد در سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است این در حالیست که در بعضی از کشورهای جهان، غالبا کشورهای آسیایی شیوع دیابت بیشتر از ۱۲.۵ درصد است.

لاریجانی با اشاره به اینکه مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر به سبب افزایش طول عمر و افزایش تعداد افراد مسن افزایش قابل توجهی خواهد داشت، اظهار داشت: نسبت قابل توجهی از این مرگ و میرها می تواند براثر دیابت رخ دهد.

وی با اشاره به اینکه بالا بودن قند خون جان حدود ۳.۵ میلیون نفر را در جهان گرفته است، اظهارکرد: ۱.۵ میلیون نفر از این مرگ ها بر اثر مبتلاشدن به دیابت رخ داده که ۳۴ درصد آنها در سنین کمتر از ۷۰ سال رخ می دهد.

نایب رئیس کمیته ملی بیماری های غیر واگیر به عوارض دیابت اشاره نمود و اظهار داشت: دیابت یکی از علل اصلی عوارض جسمی مانند نابینایی، نارسایی کلیه، حمله قلبی، سکته مغزی و قطع عضو در جهان است و با عنایت به اینکه خیلی از این افراد در سن اشتغال هستند، نتایج اقتصادی نامناسبی را به جوامع تحمیل خواهدنمود.

وی اضافه کرد: هزینه مستقیم سالانه دیابت جهانی بیشتر از ۸۲۷ میلیارد دلار و افت در تولید ناخالص داخلی در سراسر جهان از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۳۰ به ۱.۷ تریلیون دلار تخمین زده میگردد.

لاریجانی با اشاره به اینکه شیوع دیابت در همه مناطق جهان افزایش یافته است، اظهار داشت: این میزان در منطقه خاورمیانه بیشتر از سایر نقاط جهان است.

وی به وضعیت دیابت و عوامل خطر آن در ایران اشاره و اظهارکرد: حدود ۱۰ درصد مردان و ۱۱ درصد زنان مبتلا به دیابت هستند. بیشتر از ۶۰ درصد کشور اضافه وزن دارند و حدود ۲۴ درصد چاق هستند.

نایب رئیس کمیته ملی بیماری های غیر واگیر به مطالعات ملی صورت گرفته درباب شیوع بیماری های غیر واگیر و عوامل خطر آن اشاره نمود و اظهار داشت: ناتوانی ناشی از دیابت در ایران طی دو دهه گذشته به صورت چشمگیری افزایش یافته است.

وی به مرگ های متاثر از دیابت در کشور اشاره و اشاره کرد: ۶۸۵۵ مورد مرگ در مردان و ۷۲۳۱ مرگ در زنان بر اثر دیابت در سال ۲۰۱۵ در کشور رخ داده است.

لاریجانی به فعالیت های پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در سه زمینه آموزش، تحقیقات و نمایش خدمات در زمینه دیابت اشاره نمود و اظهار داشت: حوزه های بین رشته ای مختلفی در زمینه های سلول های بنیادی، داروهای نوترکیب، ژن درمانی، پزشکی شخصی و بیوسنسورها در تحقیقات در رابطه با دیابت مطرح است.

وی با اشاره به تدوین نقشه راه تحقیقات دیابت در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهارکرد: در این نقشه شکاف های تحقیقاتی این حوزه شناسایی و تحقیقات آینده بر این مبنا طراحی میگردد.

نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر با اشاره به اینکه مطالعات گسترده ای در حوزه دیابت در سطح ملی و استانی صورت گرفته اظهار داشت: اطلاعات در رابطه با بیماری دیابت و عوامل خطر آن در سطح استانی موجود است که منبع خوبی برای برنامه ریزی های استانی در این حوزه می باشد.

وی به دستاوردهای پژوهش های در رابطه با دیابت اشاره نمود و اظهار داشت: داروی آنژی پارس یکی از محصولاتی بود که در پژوهشگاه علوم غدد برای زخم پای دیابتی ساخته شد. همین طور چندین مورد پیوند پانکراس با استفاده از سلول های بنیادی صورت گرفته است.

لاریجانی به برنامه غربالگری دیابت در کشور اشاره نمود و اظهار داشت: نظام ملی ثبت بیماری دیابت از سال ۲۰۱۴ راه اندازی شده که هدف اصلی آن بررسی وضعیت دیابت در ایران برای پیشگیری از دیابت و عوارض آن در جمعیت ایران است.

نایب رییس کمیته ملی بیماریهای غیر واگیر پیشگیری از افزایش شیوع دیابت را یکی از اهداف سازمان جهانی بهداشت تا سال ۲۰۲۵ ذکر کرد و اظهار داشت: سفارش هایی برای کنترل دیابت توسط سازمان جهانی بهداشت صورت گرفته که در سند ملی بیماری های غیر واگیر لحاظ شده و برنامه های ملی جامعی در حوزه کنترل بیماری دیابت تدوین شده است.

وی به چارچوب ملی مراقبت از بیماران دیابتی اشاره و اظهارکرد: با عنایت به تنوع عوامل در رابطه با دیابت، باید رویکردهای چند رشته ای ملی در مقابل دیابت به کار گرفته شود و غربالگری و مداخله به موقع می تواند از خیلی از عوارض مرتبط جلوگیری کند.

لاریجانی به تالیف ها، انتشارات، کارگاه ها و سایر اقداماتی که در زمینه دیابت در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفته اشاره نمود و اظهار داشت: در کنار کلینیک ها و اقدامات مشاوره ای و درمانی که در این پژوهشگاه صورت می پذیرد، مشاوره آنلاین و منابع آموزشی متعددی در کلینیک مجازی تاسیس شده در دسترس مردم قرار دارد.

به گزارش وبدا، وی درانتها بر ضرورت توجه به پیشگیری، غربالگری، تشخیص و مدیریت دیابت در آموزش رشته های مرتبط علوم پزشکی اصرار کرد و اظهار داشت: در آینده باید رویکرد چند رشته ای و جامعی برای دیابت استفاده گردد.

About Author