آغازین استعفای رییس کلی در تاریخ نظام پزشکی و چند ابهام

فست فود باز: رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور، به سبب بازنشستگی و اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان استعفا داد؛ آغازین استعفای رییس کل در تاریخ تشکیل این سازمان که البته به سبب برخی خلاء های قانونی، با ابهاماتی روبروست.

به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر ایرج فاضل که سپس شرکت در هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی و انتخابش بعنوان رییس کل، ۱۱ شهریور ماه ۹۶ حکمش از طرف رییس جمهور به امضا رسید، امروز و سپس حدود ۱۵ ماه فعالیت در این سمت، در نامه ای خطاب به رییس شورای عالی این سازمان از سمت خود استعفا داد.

تکلیف سرپرستی و یا تعیین رییس کل جدید نظام پزشکی در صورت استعفای رییس فعلی، همچون موارد نامشخص در قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی است و بر طبق این قانون، تکلیفی در این مورد تعیین نشده است. تنها در تبصره دو ماده ۹ قانون سازمان نظام پزشکی آمده است “در صورتی که دوسوم اعضای شورای عالی، به رئیس کل، رأی عدم اعتماد دهند، وی عزل شده و مجمع عمومی فوق العاده جهت انتخاب رئیس کل جدید تشکیل میگردد و در این فاصله رئیس شورای عالی نظام پزشکی سرپرستی این سازمان را عهده دار خواهد بود.”

به دنبال انتشار متن استعفای دکتر ایرج فاضل – رییس کل فعلی سازمان نظام پزشکی که البته خطاب به رییس شورای عالی این سازمان نوشته شده، چند ابهام و پرسش مطرح است؛

ابتدا اینکه نامه استعفای رییس کل سازمان نظام پزشکی باید خطاب به چه کسی باشد و از طرف چه کسی یا چه مرجعی مورد پذیرش قرار گیرد؟ هرچند که طبق قانون تنها اعضای شورای عالی می توانند رییس کل را استیضاح و عزل کنند، اما رییس کل نظام پزشکی از طرف مجمع عمومی این سازمان انتخاب و به رییس جمهور معرفی میگردد و سپس تایید و حکم رییس جمهور، رییس کل سازمان فعالیت خودرا آغاز می کند. بر همین مبنا خطاب این نامه به رییس شورای عالی نظام پزشکی، محلی از سوال است.

همچنین در نامه استعفای ایرج فاضل خطاب به محمدرضا ظفرقندی- رییس شورای عالی سازمان نظام پزشکی آمده است که «بر اساس تبصره ۲ ماده ۹ قانون نظام پزشکی از این تاریخ تا زمان انتخاب رئیس کل جدید توسط مجمع عمومی، جنابعالی مسئولیت سرپرستی سازمان را عهده دار خواهید بود». درحالیکه بر طبق قانون تنها در زمان استیضاح رییس کل سازمان نظام پزشکی، سرپرستی سازمان به ریاست شورای عالی واگذار میگردد نه در مواقع استعفا.

جدا از اینکه قانون سازمان نظام پزشکی کشور درباره مواردی چون استعفای رییس کل، پیش بینی های قانونی لازم را برای اداره این سازمان انجام نداده، اما سوال دیگر این است که آیا رییس فعلی می تواند برای خود جانشین و برای سازمان سرپرست تعیین کند؟ بی شک سازمان خود نمی تواند قانون را تفسیر کند و منطقی آن است که در موارد دارای ابهام، از قانونگذار یعنی مجلس شورای اسلامی استعلام گرفته شده باشد.

از طرفی باید پرسید آیا تا زمان تایید استعفا از طرف مجمع عمومی سازمان و همین طور رییس جمهور که مرجع صدور و تایید حکم رییس کل سازمان نظام پزشکی است، رییس کل می تواند از مسئولیتش کنار رود؟.

سوال اساسی دیگری که در این باره مطرح می شود، آن است که با عنایت به اینکه نظام پزشکی بعنوان سندیکای پزشکان، بودجه دولتی ندارد، آیا رییس کل آن مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان می شود؟

در این زمینه دکتر منصور جعفری نمین – عضو هیات رییسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی کشور، در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: آغازین بار است که در طول تاریخ سازمان نظام پزشکی، رییس کل این سازمان از سمتش استعفا داده است.

وی اضافه کرد: البته در قانون پیش بینی شده که اگر با رای دو – سوم اعضای شورای عالی نظام پزشکی، رییس کل سازمان استیضاح شود، تا زمان برگزاری مجمع فوق العاده، رییس شورای عالی نظام پزشکی بعنوان سرپرست این سازمان انتخاب خواهد شد. پس از این، مجمع عمومی باید تشکیل گردد و در آنجا رییس کل سازمان نظام پزشکی انتخاب گردد.

عضو هیات رییسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه البته انتخاب دکتر ظفرقندی بعنوان سرپرست سازمان نظام پزشکی از طرف دکتر فاضل تا زمان برگزاری مجمع عمومی، مغایرتی با قانون ندارد، افزود: وقتی رییس کل به هر دلیلی کنار رود، رییس شورای عالی تا تعیین رییس کل جدید بعنوان سرپرست تعیین میگردد.

جعفری نمین درباره نحوه انتخاب رییس کل جدید سازمان باز اظهار داشت: طبق قانون باید تا سه ماه پس از کناره گیری رییس کل، مجمع عمومی فوق العاده برگزار گردد. بر این اساس هیات رییسه مجمع عمومی با هیات رییسه شورای عالی نظام پزشکی در این باره تصمیم گیری می کنند. نهایتا در عرض سه ماه باید جلسه مجمع عمومی برگزار گردد. در این نشست تمام اعضا دعوت می شوند و با تشکیل مجمع فوق العاده، افراد مختلف کاندید می شوند و باردیگر انتخابات رییس کل صورت خواهد گرفت. پس از انتخابات، رییس کل جدید به رییس جمهور جهت صدور حکم، معرفی خواهد شد.

عضو هیات رییسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی همین طور اظهار داشت: روز چهارشنبه هفته آینده جلسه هیات رییسه مجمع عمومی با هیات رییسه شورای عالی سازمان برگزار می گردد و در آنجا تصمیم می گیریم که چه روزی مجمع عمومی تشکیل گردد.

به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، طبق ماده ۵۳ آیین نامه انتخابات هیات های مدیره، شورای عالی و رییس کل سازمان نظام پزشکی داوطلبین تصدی مسئولیت ریاست کل سازمان نظام پزشکی سپس تعیین هیات رئیسه مجمع باید مراتب داوطلبی خودرا به صورت کتبی به رئیس مجمع اعلام کنند. همین طور در ماده ۵۶ این آیین نامه آمده است که سپس قطعی شدن انتخابات رئیس کل، نتیجه طی نامه ای با امضاء مشترک رئیس مجمع و رئیس هیئت مرکزی نظارت جهت صدور حکم ریاست کل سازمان به رییس جمهور اعلام میگردد.

About Author