درخواست چند باره سازمان بیمه سلامت برای رفع مشکلات مالی

به گزارش فست فود باز مدیرعامل سازمان بیمه سلامت رفع مشکلات پولی و اعتباری این سازمان را خواهان شد.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، مهندس طاهر موهبتی در نشستی خبری، با اشاره بحث بودجه این سازمان و کمبود اعتبارات آن، اظهار داشت: بالاخره مشکل بودجه ای سازمان بیمه سلامت را باید یکبار حل نماییم تا هم بدهی های گذشته را بپردازیم و هم از تولید بدهی جدید جلوگیری نماییم.
وی اضافه کرد: ازاین رو باید بودجه بیمه سلامت را واقعی ببینیم و در عین حال هزینه ها را مدیریت کرده و رفتارهای هزینه ای و مصرفی خویش را منطقی نماییم. در همین راستا باید به اقداماتی چون رفع همپوشانی، سطح بندی خدمات، اجرای نظام ارجاع، اجرای راهنماهای بالینی و… و. دقت نماییم. البته در صورت انجام این اقدامات، اگر بودجه واقعی دیده نشود، بدهی های جدید تولید می گردد. کمااینکه در مقاطعی بدهی هایمان پرداخت شده است، اما چون بودجه واقعی نبود، شاهد تولید بدهی های جدید بودیم.
موهبتی با اشاره به اینکه البته باید شرایط و محدودیت های منابع در کشور را درک نماییم، اضافه کرد: اگر منابع کشور توان پاسخگویی به هزینه های بیمه ای را ندارد، باید راهکارهای دیگری بیندیشیم. بعنوان مثال به سفارش برخی دوستان یکسری از خدمات را از بسته خدماتی خود حذف نماییم. البته اگر از من بپرسند آیا حذف خدمات بسته را سفارش می کنید؟ می گویم خیر، به هیچ عنوان کاهش پوشش دارویی، خدماتی و تجهیزاتی را سفارش نمی کنم. به هر حال حالا ۲۴۰۰ قلم دارو، ۵۶۰۰ خدمت و ۴۷۰۰ تجهیزات و ملزومات پزشکی تحت پوشش بیمه سلامت است و کوچک شدن ان را سفارش نمی نماییم. در عین حال تولید بدهی جدید را هم سفارش نمی نماییم. ازاین رو نمی گردد اظهار داشت که دنیا را در تخم مرغی جا کنید؛ به طوریکه نه دنیا کوچک شود، نه تخم مرغ بزرگ. این کار به معجزه شبیه است و از عهده ما برنمی آید.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه دستگاه های تامین کننده منابع و دولت، لازم است یا منابع را تامین کرده و یا در بسته خدمت یا فرانشیز و پرداختی مردم تجدید نظر کنند، اظهار داشت: ازاین رو یا باید منابع را تامین نماییم و یا مصارف را به اندازه منابع تعریف نماییم. ما اقداماتی که از عهده مان برمی آید انجام داده و ادامه می دهیم. یکی از اقدامات مان الکترونیک کردن خدمات و همینطور رفع همپوشانی های بیمه ای است که امروز از مرز دو میلیون نفر در کشور گذشته است. در عین حال ما باید به دنبال راهکارهایی باشیم که بیمه مجانی فقط به سمت محرومان رود. به ما ماموریت داده شد پنج میلیون نفر مجانی بیمه شوند؛ در صورتی که ۱۱ میلیون نفر بیمه شدند و این مورد به معنای آن است که فقط برای همین گروه سالانه ۳۵۰۰ میلیارد تومان کسری داریم. در عین حال به دنبال اجرای راهنماهای بالینی هم هستیم.
موهبتی افزود: هم اکنون یک استنت قلبی ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد و بیمه ۹ میلیونش را می پردازد. اگر فردی پوشش بیمه ای نداشته باشد، امکان ندارد بتواند این هزینه را پرداخت کند. در شرایط حاد اقتصادی، سلامتی مهم ترین داشته یک فرد است و اگر نتواند آنرا حفظ کند، معیشتش به خطر افتاده و زیر خط فقر می رود. مردم از بیماری های خاص و صعب العلاج رنج می برند. حال اگر مشکل مالی هم داشته باشند، قابل تحمل نیست. امیدوارم توجه نمایندگان مجلس به این حوزه ادامه یابد.
وی اضافه کرد: اقدامات ما شامل مدیریت هزینه، اجرای نظام ارجاع، رفع همپوشانی ها و… و. سقفی از نیاز بودجه ای و کسری های ما را جبران می کند. بارها گفتیم برای حل مشکلات مان یکبار باید بدهی های سازمان بیمه سلامت را جبران نماییم. ما در سال منتهی به ۹۶ بیشتر از ۷۵۰۰ میلیارد تومان بدهی داشته ایم. ازاین رو برای سال های بعد بودجه بیمه سلامت را واقعی ببینیم.
موهبتی اظهار داشت: دریافتی ما برای یک خانواده سه نفره ۱۰۰ هزار تومان است، اما ۱۳۴ هزار تومان هزینه می نماییم و این یعنی ۵۶۰۰ میلیارد تومان کسری که هم با استفاده از مدیریت منابع و هم با استفاده از بودجه قابل رفع است. در عین حال اگر بودجه مورد نظر ما به تصویب نرسد، ۵۰۰۰ میلیارد تومان دیگر هم کسری خواهیم داشت. ازاین رو اگر منابع کشور به هر دلیلی تامین کننده هزینه های بیمه سلامت نیست، باید در مصارف شامل بسته یا فرانشیز تجدیدنظر شود. باید اولویت ها را احصا کرد. هم اکنون جمعیتی شش تا هفت میلیونی داریم که هیچ بیمه ای ندارند و بعنوان مثال باید برای یک استنت قلبی ۱۰ میلیون تومان بپردازند.
موهبتی در ادامه صحبت هایش با اشاره به ۵۰۰ میلیون یورویی که مقرر است از صندوق توسعه ملی به سازمان بیمه سلامت برای جبران مشکلات نقدینگی این سازمان تخصیص یابد، اظهار نمود: هنوز پولی به حساب ما واریز نشده است. به محض اینکه این پول به ما داده شود، ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آنرا به اقصی نقاط کشور واریز می نماییم.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت افزود: در مقطعی شورای عالی سران سه قوه نگرانی داشتند که در بحث دارو، تجهیزات پزشکی و خدمات درمانی نقدینگی مشگل پیدا کرده است. یک زمانی اگر نقدینگی گرفتار مشکل می شد، خریدها به صورت چکی انجام می شد، اما وقتی شرایط اقتصادی سخت می شود، کسی چکی کار نمی کند و نقدینگی حرف اول را می زند.
وی تصریح کرد: هم اکنون بین ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ میلیارد تومان طلب داریم، ازاین رو حتی اگر ۱۰۰ درصد این ۵۰۰ میلیون یورو داده شود که باید این اتفاق بیفتد، معادل ریالی آن ۴۵۰۰ میلیارد می گردد. این درحالیست که در سال های منتهی به سال ۹۶، ۸۰۰۰ میلیارد بدهی داشتیم. در سال ۹۷ هم سازمان برنامه و بودجه اعلام نمود که ۳۰۰۰ میلیارد کم به ما داده اند. یعنی اگر این ۴۵۰۰ میلیارد داده شود، باز هم ۵۰۰۰ میلیارد بدهی داریم.
موهبتی اظهار داشت: ازاین رو باید بودجه واقعی دیده شود و بدهی ها را جبران نماییم و بعد مدیر را مکلف نماییم که به اندازه بودجه اش هزینه کند. در سنوات گذشته هر زمان که A ریال پول داده ایم، ۲A ریال هزینه می کردند. بودجه سال ۱۳۹۷، نسبت به عملکرد ۹۶، ۲۵ درصد کاهش یافت؛ یعنی در ۹۷ باید ۲۵ درصد زیر سال ۹۶ خرج می کردیم؛ یعنی ۲۵ درصد کمتر رجوع شود. این کار قانونی می باشد اما نه علمی است و نه اخلاقی. ازاین رو با ارائه این ۵۰۰ میلیون یورو اگر بودجه واقعی دیده نشود، باز هم بدهی داریم.
وی تصریح کرد: طبق مصوبه، معادل ریالی ۵۰۰ میلیون یورو بابت پرداخت بدهی های سازمان بیمه سلامت به محصولات دارویی، تجهیزات پزشکی تولید داخل و خدمات درمانی ارائه می گردد. عده ای گفتند این پول فقط مربوط به دارو یا تجهزات پزشکی است، اما اینطور نیست. البته ما اولویت ها را می دانیم و مورد توجه قرار می دهیم. صورت جلسه ای هم با سازمان برنامه مبادله کردیم که چارچوب ها را تببیین کرده است.
وی افزود: در تاریخ ۹۷.۸.۹ مجوز بابت برداشت پول داده شد و همان روز توسط دفتر رییس جمهور به سازمان برنامه، صندوق توسعه، بانک مرکزی و وزارت بهداشت ابلاغ گردید. سازمان برنامه باید پرداخت را تضمین می کرد که این روان مشمول زمان شد. نهایتا سازمان برنامه تضمین را به صندوق توسعه و بانک مرکزی ابلاغ نمود. در سه شنبه گذشته ۲۶۴۰ میلیارد تومان به حساب سازمان برنامه و بودجه واریز و قرار شد این پول در وجه بیمه سلامت پرداخت گردد. به محض اینکه این پول به ما پرداخت گردد، ظرف یک هفته تا ۱۰ روز به استان ها و ۴۲ هزار ارائه کننده خدمت واریز می نماییم. این پول هم برای دارو هم تجهیزات پزشکی و هم خدمات درمانی است.
موهبتی اظهار داشت: امیدواریم در مرحله بعدی هم در سقف ۵۰۰ میلیون یورو به سرعت در وجه سازمان برنامه پرداخت گردد و در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار گیرد. الان دوستان ما در خزانه هستند و هنوز پولی دریافت نکرده اند، اما امیدواریم ظرف امروز و فردا پول را دریافت نماییم.
موهبتی تصریح کرد: باید توجه کرد که اگر این مبلغ را به ما پرداخت کنند، ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ میلیارد از بدهی هایمان باقی می ماند و اگر کسری سال ۱۳۹۷ را هم که حدود ۳۰۰۰ میلیارد است به آن اضافه نماییم، باز هم کسری هایمان حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان خواهد شد ازاین رو بیایید برای یک مرتبه بودجه بیمه سلامت را واقعی ببینیم و بدهی ها را صفر نماییم.

About Author