وضعیت قیمت تجهیزات پزشکی به روایت نمودار؛ پروتز زانو و استنت قلبی ارزان گردید

به گزارش فست فود باز مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت اظهار داشت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت و کاهش قابل ملاحظه قیمت های تجهیزات و ملزومات پزشکی، ده ها میلیون یورو در کشور صرفه جویی ارزی شده است.
دکتر رضا مسائلی در گفت وگو با ایسنا، ضمن اشاره به کاهش قابل توجه قیمت تجهیزات و ملزومات پزشکی پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت، اظهار داشت: در حوزه تجهیزات تصویربرداری عمده پزشکی با عنایت به سیاست گذاری های وزارت بهداشت در طرح تحول نظام سلامت، کاهش قیمت خوبی را شاهد بودیم. به طوریکه قیمت دستگاه ام آر آی پیش از اجرای طرح تحول سلامت یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو بود، اما با اجرای این طرح به ۷۰۰ هزار یورو کاهش پیدا کرد و در این حوزه چهار میلیون و ۶۰۰هزاریورو صرفه جویی ارزی را تجربه کردیم.
قیمت تجهیزات تصویربرداری عمده پزشکی چقدر است؟
وی اضافه کرد: در ادامه روند کاهش قیمت تجهیزات پزشکی تصویر برداری عمده، قیمت دستگاه سی تی اسکن ۱۶ اسلایس از ۴۰۰ هزار یورو به ۲۴۰ هزار یورو کاهش پیدا کرده است. همینطور قیمت دستگاه آنژیوگرافی هم قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت ۶۰۰ هزار یورو بوده است، اما حالا می بینیم که روندی کاهشی داشته و به قیمت ۵۰۰ هزار یورو رسیده است.

وی تصریح کرد که به طور کلی با اجرای طرح تحول نظام سلامت و کاهش قابل ملاحظه قیمت های تجهیزات و ملزومات پزشکی، فقط در حوزه دستگاه های تصویربرداری عمده پزشکی ۱۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی داشته ایم.

وی در ادامه صحبت هایش با اشاره به وضعیت قیمت لنزهای پرفروش جهانی قبل و پس از اجرای طرح تحول سلامت، اظهار داشت: پیش از طرح تحول سلامت یک نوع از لنزهای پرفروش جهانی با قیمتی بالغ بر ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان در کشور به فروش می رسیدند که پس از اجرای این طرح، قیمت آنها به ۲۴۵ هزار تومان کاهش پیدا کرده است. همینطور نوع دیگری از این لنزها از ۲۶۵ هزار تومان به ۱۶۹ هزار تومان رسیده است. در حوزه لنزهای پرفروش جهانی هم شاهد یک صرفه جویی ۵۵۰ میلیارد ریالی در کشور بوده ایم.

استنت های قلبی ارزان شدند
وی درباره تغییر قیمت استنت های قلبی در خلال سال های اجرای طرح تحول هم افزود: قیمت استنت های قلبی برندهای پرفروش پیش از طرح تحول سلامت ۸۰۰ یورو بود که هم اکنون به ۳۰۰ یورو کاهش یافته است. بر این اساس کاهش قیمتی ۷۰ درصدی را در استنت های قلبی شاهد بودیم. همینطور از زمان اجرای طرح تحول سلامت تابحال در این حوزه ۳۰۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی داشته ایم.

نگاهی به وضعیت قیمتی پروتزهای زانو
وی با اشاره به اینکه قیمت پروتزهای زانو هم طی سال های اجرای طرح تحول نظام سلامت از ۱۴۰۰ دلار به ۱۱۰۰ دلار کاهش پیدا کرده است، اظهار داشت: در حوزه اسپاین (ستون فقرات) هم کاهش قیمت خوبی را در این سال ها داشته ایم. البته باید توجه کرد که حوزه اسپاین به دو قسمت پیچ های پدیکولار و کیج تقسیم می گردد. بر همین مبنا در زمینه پیچ های پدیکولار قیمت هایمان از ۱۰۹ یورو به ۶۹ یورو کاهش یافته و در حوزه کیج هم قیمت ها از ۲۱۷ یورو به ۱۳۷ یورو کمتر شده است.

About Author