آثار خطرناک کمبود خواب

به گزارش فست فود باز اگر از بی خوابی رنج می برید، امکان دارد با افزایش احتمال مبتلا شدن به بیماری های مزمن هم مواجه باشید.

به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، عصر ایران به نقل از “اکتیو بیت” نوشت: خواب خوب شبانه از اهمیت ویژه برای حفظ سلامت انسان برخوردار می باشد. در حقیقت، خواب خوب و کافی به اندازه دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و انجام ورزش اهمیت دارد. اما کمبود خواب به یکی از اشکالات رایج در دنیای امروز تبدیل گشته است. این شرایط می تواند به روش هایی خطرناک بر سلامت ما تاثیر گذار باشد.

اگر از بی خوابی رنج می برید، امکان دارد با افزایش احتمال مبتلا شدن به بیماری های مزمن هم مواجه باشید. برخی مطالعات نشان داده اند که بیشتر افراد مبتلا به بی خوابی (حدود ۹۰ درصد) به واسطه کمبود خواب به یک بیماری مزمن، مانند مشکلات قلبی عروقی، آریتمی (اختلال ضربان قلب)، پرفشاری خون یا دیابت هم مبتلا می شوند.

کمبود خواب شما را پیر می کند

با گذشت یک هفته در شرایطی که خواب کافی نداشته اید امکان دارد این احساس در شما شکل بگیرد که ۱۰۰ ساله هستید و البته این امکان وجود دارد که آثار پیری ناشی از کمبود خواب را تجربه کنید. افرادی که با کمبود خواب مواجهند امکان دارد با نتایج منفی آن مانند پوست کدر، چشم های قرمز و پف دار، شکل گیری خطوط روی پوست و حلقه های تیره اطراف چشم ها به واسطه افزایش سطوح کورتیزول مواجه شوند. کورتیزول یک هورمون استرس است که بر تولید کلاژن و پیرو آن انعطاف پذیری و شادابی پوست تاثیر منفی می گذارد.

کمبود خواب میل جنسی را کاهش می دهد

کمبود خواب می تواند احتمال کاهش میل جنسی را افزایش دهد. مطالعات نشان داده اند که خواب ناکافی به صورت مستقیم بر کاهش میل جنسی در زنان و مردان اثرگذار می باشد که می تواند از کمبود انرژی، احساس ناامیدی و استرس ناشی شود. برای مردانی که از شرایط در رابطه با محرومیت از خواب، مانند آپنه خواب، رنج می برند، سطوح هورمون تستوسترون امکان دارد به واقع کاهش پیدا کند.

کمبود خواب می تواند به افزایش وزن منجر شود

خواب کافی یکی از ارکان کلیدی کاهش و حفظ وزن مناسب به حساب می آید. کمبود خواب می تواند به انتخاب های غذایی ضعیف شامل مصرف غذاهای سرشار از قند، چربی و مواد فرآوری شده منجر شود. محرومیت از خواب برای چند روز پشت سر هم احتمال احساس گرسنگی و استفاده از غذاهای حاضری و راحت برای تهیه که سرشار از کالری هستند را زیاد می کند، در شرایطی که از انرژی کمی برای انجام ورزش برخوردار هستید، از این رو، افزایش وزن اجتناب ناپذیر به نظر می آید.

کمبود خواب می تواند باعث افسردگی شود

پس از چند شب بی خوابی، احساس ناامیدی، ناراحتی و خستگی بیش از اندازه به سراغ شما می آید. مطالعات نشان داده اند که مبتلا شدن به یک بیماری خواب مزمن، مانند آپنه خواب، می تواند احتمال مبتلا شدن به افسردگی در نتیجه این شرایط را افزایش دهد. نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۰۵ نشان داد افراد مبتلا به افسردگی بالینی به صورت میانگین ۶ ساعت یا کمتر در طول شب می خوابند، در شرایطی که افراد مبتلا به بی خوابی حدودا ۵ برابر بیشتر مستعد مبتلا شدن به افسردگی و اختلالات اضطراب بودند.

کمبود خواب بر تفکر شناختی تاثیر منفی می گذارد

پس از یک شب بی خوابی یا خواب بی کیفیت، در روز بعد عملکرد خوبی نخواهیم داشت. خواب سوخت مورد نیاز فرآیندهای شناختی ما را تامین می کند و کمبود آن به کاهش توجه، هوشیاری ذهنی، تمرکز، تفکر، برقراری ارتباط، یادگیری و توانایی های استدلال منجر خواهد شد.

کمبود خواب باعث تصادفات می شود

بسیاری از موارد تصادف خودرو و صدمه دیدگی های شغلی در نتیجه کمبود خواب و خستگی افراد شکل می گیرند. کمبود خواب در حقیقت یک خطر ایمنی عمومی به حساب می آید و بعنوان مثال، هر ساله ۱۰۰ هزار تصادف خودرو در آمریکا به واسطه خواب آلودگی راننده رخ می دهد.