بررسی وضعیت ناامنی غذایی در ۴۰ سال اخیر، کاهش چشم گیر اختلاف میزان امنیت غذایی بین شهر و روستا

به گزارش فست فود باز رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای وصنایع غذایی کشور ضمن تبریک چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، کاهش شیوع نا امنی غذایی در ۴۰ ساله اخیر را از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در حوزه غذا وتغذیه عنوان نمود.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر هدایت حسینی با بیان این خبر اظهار نمود: نتایج حاصل از مطالعه بررسی مصرف که توسط انستیتو تغذیه ایران در سال ۱۳۴۷ انجام شده بود حاکی از ۴۵ درصد کمبود انرژی دریافتی، ۳۵ درصد کمبود پروتئین دریافتی، ۶۶ درصد کمبود کلسیم دریافتی، ۹۵ درصد کمبود ویتامین آ دریافتی، ۸۸ درصد کمبود ریبوفلاوین دریافتی و ۹۰ درصد کمبود ویتامین ث دریافتی بود.
ایشان در ادامه اظهار داشت: البته در ۴۰ سال اخیر دو بررسی مصرف کشوری در دهه های ۷۰ و ۸۰ به همت متخصصان و کارشناسان باتجربه انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور انجام پذیرفت و سومین بررسی جامع الگوی مصرف و وضعیت تغذیه ای خانوار هم در دهه ۹۰ در شهرها و روستاهای کشور در حال انجام می باشد.
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به ارتقای امنیت غذایی کشور در سال های اخیر اضافه کرد: نتایج حاصل از این گزارش ها نشان داده است که شیوع ناامنی غذایی در کشور بر مبنای انرژی دریافتی در ۴۰ سال اخیر تقریباً به نصف کاهش یافته است. همینطور روند کاهشی در کمبود دریافت پروتئین و ویتامین های آ، نیاسین و ریبوفلاوین به صورت قابل توجهی مشاهده می شود.
بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر هدایت حسینی در خاتمه سخنان خود با بیان این مطلب که ارتقای امنیت غذایی در خانوارهای روستایی ایران چشمگیرتر از شهرها بوده است، تصریح کرد: اختلاف میزان امنیت غذایی بین شهر و روستا در ۴۰ سال اخیر کمتر شده است که البته عواملی چون تغییر نسبت جمعیت شهری و روستایی، نظام مراقبت های بهداشتی و بهبود وضعیت راه های روستایی به این امر کمک شایانی کرده است.

About Author