دو پیشنهاد فاطمه هاشمی به وزارت بهداشت از ایجاد درمانگاه برای پروانه ای ها تا پیشگیری از هدررفت داروهای بیماران سرطانی

فست فود باز: رئیس بنیاد بیماری های خاص پیشنهاداتی را برای پیشگیری از هدر رفت اضافه داروهای بیماران سرطانی و ایجاد درمانگاه هایی برای بیماران «ای بی» به وزارت بهداشت نمایش داد.

فاطمه هاشمی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وضعیت پوشش بیمه ای داروهای بیماران خاص، اظهارکرد: داروهای مبتلایان به ام اس و سرطان هنوز بطور ۱۰۰ درصد تحت پوشش بیمه قرار ندارد بطوریکه بین ۶۰ تا ۷۰ درصد و در بعضی داروها۳۰ درصد هزینه ها تحت پوشش بیمه قرار دارد و حتی برخی داروهای گران قیمت سرطان هم هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است البته راهکارهای زیادی برای بلاعوض کردن درمان و کاهش هزینه های این بیماران وجود دارد اما متاسفانه با وجود اینکه بارها پیشنهاداتی را در این زمینه داده ایم، مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم بتوانیم با وزیر جدید بهداشت – آقای دکتر نمکی – رویدادهای خوبی را برای بیماران خاص رقم بزنیم، اظهار داشت: من هنوز با آقای دکتر نمکی جلسه ای نداشته ام اما پیشنهادهایمان را نوشته ایم تا طی جلسه ای با وزیر بهداشت مطرح و به صورتی در حوزه بیماران خاص اولویت ها را مشخص نماییم.
از هدر رفت اضافه داروهای بیماران سرطانی جلوگیری شود
رییس بنیاد بیماری های خاص با اشاره به دو مورد از پیشنهاداتش اظهار داشت: باید توجه کرد که تمام داروهای تزریقی بیماران سرطانی در مراکز درمانی تزریق می شود و بیماران دارو را از داروخانه ها تهیه می کنند. حال امکان دارد تعداد ویال های دارویی که برای یک بیمار استفاده می شود، زیاد باشد و مقداری از دارو اضافه بیاید و مورد نیاز نباشد. متاسفانه هم اکنون این اضافه داروها به سطل زباله ریخته می شود بدین سبب یکی از پیشنهادمان به وزارت بهداشت اتخاذ روشی است که بیمار برای دریافت این داروها به داروخانه بازگشت نکند بلکه در مراکز درمانی داروی مورد نیازش را به مقدار مناسب دریافت کند و باقی مانده آن هم دورریخته نشود. در این صورت هم از هدر رفت دارو جلوگیری می شود و هم بیمار به راحتی به داروهایش دسترسی دارد.
لزوم ایجاد درمانگاه هایی برای «پروانه ای »ها
هاشمی با اشاره به اینکه پیشنهاد دیگرمان در حوزه بیماران «ای بی» (پروانه ای» است، اظهارکرد: خوشبختانه هم اکنون بیماران «ای بی» وضعیت نسبتا مطلوبی را پیدا کردند اما یکی از خواسته های ما این است که در استان هایی که تعداد مشخصی بیمار«ای بی» بعنوان مثال حدود۲۰ تا ۳۰ بیمار وجود دارد حتما درمانگاهی باشد که پاسخگوی سوالات و درمان این بیماران باشد.

وی درانتها اظهار داشت: اگر در این درمانگاه یک پرستار و پزشک در زمینه «ای بی» وجود داشته باشد، می تواند این بیماران را راهنمایی کند. در این زمینه شاید به ۱۰ نفر نیرو هم بیشتر نیاز نباشد. در این موارد می خواهیم با دکتر نمکی صحبت نماییم و راهکارهایی داریم البته وزارت بهداشت هم باید در این زمینه نظراتش را مطرح کند تا بتوانیم با کمک یکدیگر این مسائل را حل نماییم. اهتمام می نماییم امسال با وزیر بهداشت در این موارد صحبت نماییم.

About Author