وزیر بهداشت: سازمان غذا و دارو پاک باشد، داروی خارجی نمی خرم

فست فود باز: وزیر بهداشت با اشاره به اینکه وقتی بعنوان وزیر پا به عرصه سلامت گذاشتم، نخستین جایی که گفتم باید فکری به حالش شود، سازمان غذا و دارو بود، اضافه کرد: به رئیس سازمان غذا و دارو گفتم که چندین تکلیف مهم دارید و اول اینکه سازمان غذا و دارو را پاک کنید؛ نباید صنعت گری که می خواهد تولید نماید، اذیت شود و مشکلات بسیاری داشته باشد.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی در مراسم توانمندی صنعت داروسازی در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران که با معرفی ۱۲۰ محصول جدید دارویی کشور برگزار شد، اظهار داشت: اگر به دستاوردهای حوزه سلامت نگاه نماییم می بینم که از ناب ترین و ارزشمندترین دستاوردها سپس انقلاب اسلامی در همه حوزه هاست. ما سپس انقلاب اسلامی با کاهش مرگ کودکان و مادران حامله و توسعه خانه های بهداشتی و درمانی روبه رو بودیم و دستاوردهایی چون پوشش واکسیناسیون و کسب رتبه اول در منطقه مدیترانه را داریم که افتخار بزرگی بود.
وی اضافه کرد: در توسعه آموزش پزشکی باز دستاورد بزرگی داشتیم؛ بطوریکه آن زمان۱۴ هزار طبیب داشتیم که ۵۰درصد از آنها خارجی بودند، اما امروز بعنوان قطب پزشکی منطقه مطرح هستیم.
نمکی با تاکید بر اینکه صنعت دارو افتخارآفرین حوزه است، اظهار داشت: کارخانه های داروسازی همه در قبل از انقلاب چند ملیتی بودند، اما پس از انقلاب داروسازان شریف و وطن دوست ماندند و این صنعت را مدیریت کردند و با پیوستن به طرح ژنریک ما را از واردات بسیار بی نیاز کردند.
سازمان غذا و دارو “پاک” باشدوزیر بهداشت اظهار داشت: من بعنوان برادر کوچک شما وقتی بعنوان وزیر بهداشت پا به عرصه گذاشتم، نخستین جایی که گفتم باید فکری به حالش شود، سازمان غذا و دارو بود. البته از زحمات برادر پاکیزه ام دکتر اصغری هم دفاع و هم تشکر می کنم، اما به هر علت تغییر در سازمان غذا و دارو را بعنوان لزوم احساس کردم و به دکتر پیرصالحی گفتم که چندین تکلیف مهم در این حوزه دارید، اول اینکه سازمان غذا و دارو را پاک کنید؛ چراکه نباید صنعت گری که می خواهد تولید نماید، اذیت شود و مشکلات بسیاری داشته باشد.
مشکل دولت های نفتینمکی با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل ما در دولت های نفتی، خود دولت می باشد، اظهار داشت: بانک ها، مجوزها و پول نفتی سه مشکل بزرگ ‏و نوعی رانت هستند که اگر حل نشوند تولید را گرفتار مشکل می کنند. صنعتگر باید التماس کند و زانو بزند تا نوبت تولید او جلو بیفتد. صنعتگر باید بهره ۲۸ تا ۳۰ درصد به بانک بدهد. کجای دنیا ‏این کار را انجام می دهند؟. از تولیدکننده بهره ۳ درصدی می گیریم و بعداوراق دست تولیدکننده می دهیم تا با تنزیل ۳۰ تا ۴۰ درصد، پولش را دریافت کند. بعد هم چک او برگشت می خورد و از دولت میلیاردها پول می خواهد. این چه ‏حمایتی از تولید است. به دکتر پیرصالحی گفتم که باید این موارد از سازمان غذا و دارو حذف شود و باید این مجموعه پاکیزه ‏باشد.‏ این می شود حکایت ملانصرالدین که تخم مرغ را یک تومان می خرد، رنگ می کند و ۵ هزار می فروشد.
وی با اشاره به اینکه باید کثافت کاری های را از این مجموعه جمع نماییم، اظهار داشت: پای کسی که چوب لای چرخ مردم بگذارد می شکنم و تاوانش را هم می دهم. این مجموعه باید پاکیزه تر از چیزی که هست شود و راه را برای تولید داخل و جمع و جور کردن واردات هموار نماییم و چه خفت و بی برنامگی است که دارویی را که تولید می نماییم از کمپانی درپیت هندی وارد نماییم.
صنعت “دارو” به سرنوشت “نساجی” گرفتار نشودنمکی افزود: ۹۷ درصد داروهای تولید داخل ۵۵۰ میلیارد ارز می برد و سه درصد داروهای وارداتی ۱.۳ میلیارد دلار ارزبری دارد. باید توجه کرد که بی توجهی و عدم حمایت، صنعت داروسازی را گرفتار سرنوشت صنعت نساجی می کند. به دکتر پیرصالحی اعلام کردم که اگر دارویی در کشور تولید می شود اجازه ندارید مشابه آنرا وارد کنید.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ما متولی سلامت مردم هستیم، افزود: اما این چه تفکری است که در پشتیبانی از سلامت مردم، سلامت صنعت را فشل می کنیم و باید پرسید اگر جای سه درصد داروهای وارداتی با ۹۷ درصد تولید داخل عوض شود، کدام منابع مملکت هزینه آنرا می پردازد و من به دکتر پیرصالحی تاکید کردم تمام صنعتگران را دعوت و راه را با رعایت استانداردهای ملی برایشان باز نماییم آن هم از سه راه انتقال دانش فنی، استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و توجه به بخش های تحقیق و توسعه صنعت داروسازی کشور. در عین حال هزینه قیمت تمام شده تحقیق و توسعه باید دیده شود و در این صورت داروسازان جرات تولید خواهند داشت و من تاکید کرده ام تا هزینه قیمت تمام شده تحقیق و توسعه به دقت دیده شود.
کاهش لیست داروهای وارداتی در سال آیندهوزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت پشتیبانی از تولید داخل، اظهار داشت: من نه سهامدار شرکت دارویی هستم و نه سودی می برم. ولی باید سال آینده لیست داروهای وارداتی را کم نماییم. ‏برای من فرقی نمی کند چه کسی از کدام شرکت دارویی تولید را انجام دهد. با هیچ شخصی هم از گذشته مشکلی ندارم.‏
تخلف ها را اعلام کنیدنمکی افزود: روز گذشته گفتم که من وزیر بهداشت مردمان ایران شامل شیعه و سنی و کلیمی و حتی لامذهب و زندانیان هستم. ‏وزیر گروه خاصی نیستم و اگر فکر کردید در مجموعه ای که اداره می کنم برای کسی کوچکترین کاری انجام می شود که حقش نیست، ‏باید به من منعکس شود و مطمئن باشید پیگیری می کنم.‏
چرخه تامین دارو اصلاح شودوی با اشاره به اینکه چرخه تامین دارو باز باید اصلاح گردد، افزود:. قیمت دارویی که وارد ‏می شود، اگر تولیدکننده داخلی آنرا بسازد، بهترین قیمت به آن تولید داخلی اختصاص می یابد تا تولیدکننده تشویق شود.‏
داروی خارجی نمی خرموزیر بهداشت اضافه کرد: من هیچ وقت از پاویون رفت و آمد نمی کنم و خریدهای خانه را خودم انجام می دهم. چند روز پیش به داروخانه ‏رفتم و گفتم که دارویی می خواهم داروخانه دار پرسید که آیا ایرانی می خواهی یا خارجی؟ گفتم معلوم است که ایرانی می خواهم. داروخانه دار ‏گفت که پسر یکی از آن گچ ها را بده به آقا. آن وقت بود که همه زمین و آسمان روی سر من خراب شد که چرا یک داروساز ایرانی ‏محصول داخلی را این طور خطاب می کند. خدا شاهد است که به جز یک قرص خارجی که مجبورم برای مادرم بخرم، هیچ داروی ‏غیر ایرانی نمی خرم.‏
وی اشاره کرد: بدین سبب همکاران داروساز هم باید کمک کنند. بالاخره از ماست که بر ماست. باید مکانیزم های تولید را درست نماییم. انجمن داروسازان باید آهنگ تخریب داروسازی در کشور را کُند کند. باید به یکدیگر کمک نماییم. امروز زمان همدلی است و کشور به کمک همه ما نیاز دارد. ما سالی نسبتا سخت را گذراندیم، اما اگر یکدیگر را درنیابیم و مجموعه داروسازی کشور شامل واردات، تولید، توزیع و داروخانه را درنیابیم، در کنار هم نباشیم و یکی از این حلقه ها ناموزون عمل کنند، همه گرفتار مشکل می شوند.
نمکی درانتها اظهار داشت: از طرفی باید چرخه اقتصاد دارو را هم در حوزه پرداخت های بیمه ای و هم در حوزه قیمت، اصلاح نماییم.

About Author