مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان: ذخایر خونی سیستان و بلوچستان تنها نیاز ۲ روز را تأمین می کند

به گزارش فست فود باز مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان اظهار نمود: هم اینک ذخایر خونی سیستان و بلوچستان نیاز تنها ۲ روز را تأمین می کند، به همین سبب نیازمند کمک و مساعدت هم استانی های عزیز برای اهدای خون و بالابردن میزان ذخایر خونی هستیم.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، خسروی در مورد وضعیت ذخیره خون استان اظهار داشت: تامین خون و فرآورده های آن در استان به سبب کاهش ذخیره های خونی و تعداد اهداکنندگان در وضعیت ناخوشایندی قرار دارد. ذخایر مطلوب سیستان و بلوچستان باید بیشتر از پنج تا هفت روز باشد تا بتوانیم به درخواست بیماران پاسخ دهیم.
مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان اضافه کرد: با عنایت به گستردگی و پراکندگی منطقه برای حمل و نقل خون و نداشتن دپوی مناسب در هر مرکز درمانی در سطح استان با مشکل رو به رو هستیم.
وی بیان کرد: در اسفندماه بیماران تالاسمی به سبب تعطیلات ایام نوروز، خون زودتر از موعد و خارج از برنامه دریافت می کنند بنا بر این در ایام آخر سال نیاز خونی بیشتر می شود.
خسروی، علت دیگر کمبود خون در این ماه را جراحی های اورژانسی، کاشت باقلا در سیستان و بلوچستان و فابیسم و تصادفات عنوان و اشاره کرد: کاهش مراجعان در اسفندماه برای اهدای خون، زنگ خطر جدی برای سلامت و تأمین خون سالم در سیستان و بلوچستان را به صدا در آورده است.
مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در این ماه امکان خون رسانی از سایر نقاط کشور هم بسیار کم است چون در شبکه خون رسانی کشور امکان کمک رسانی به سبب آمادگی برای حوادث غیرمترقبه وجود ندارد و تنها برای موارد خیلی اورژانسی خون ارسال می شود.
وی اظهار نمود: مشکل کمبود خون در سیستان و بلوچستان جدی است در همین راستا از شهروندان درخواست داریم برای اهدای خون به پایگاه های انتقال خون رجوع کنند.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دوره آموزشی استقرار اصول GMP ( آشنایی با استانداردهای سازمان جهانی بهداشت) با شرکت ۱۰ نفر از کارکنان انتقال خون افغانستان در زاهدان اجرا شد. شرکت کنندگان در این دوره ده روزه، با تجهیزات آزمایشگاهی و خونگیری آشنا شدند و آموزش های تخصصی را بصورت نظریه و عملی فرا گرفتند.
امینی، معاون سازمان انتقال خون کشور هم اظهار داشت: در دو دهه اخیر سازمان انتقال خون ایران بعنوان همکار سازمان جهانی بهداشت معرفی شده است و بر این اساس باید سرویس های آموزشی و پژوهشی را برای کشورهای منطقه داشته باشیم. سازمان انتقال خون سیستان وبلوچستان هم بعنوان یک سازمان انتقال خون موفق در کشور شناخته شده است.

About Author