دست، صورت و چشم بیشترین لطمه را در چهارشنبه سوری می بینند

فست فود باز: رئیس بیمارستان آموزشی- درمانی شهید مطهری بیا بیان اینکه بیشترین سوختگی های چهارشنبه سوری در سنین ۱۵ تا ۲۵ سال بوده است، اظهار داشت: در چهارشنبه سوری مردم مراقب سلامت شان باشند. برای اینکه اگر گرفتار سوختگی شوند، تا آخر عمر درگیر درمانند.

دکتر مصطفی ده مرده ای در گفت و گو با ایسنا، ضمن آگهی به خانواده ها برای مراقبت از فرزندان شان در چهارشنبه آخر سال، اظهار داشت: پارسال از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین، حددود ۲۰۰ مورد سوختگی در ارتباط با چهارشنبه سوری داشتیم که به بیمارستان شهید مطهری بازگشت کردند.

وی اضافه کرد: از این تعداد، نزدیک ۱۰۰ مورد سوختگی فقط در ۲۴ ساعت چهارشنبه سوری اتفاق افتاده بود که به بیمارستان ما مراجعه نموده بودند و از این افراد حدود ۲۰ نفر بستری شدند و متاسفانه یک نفر فوت کرد.

ده مرده ای با اشاره به اینکه بیشترین سوختگی های چهارشنبه سوری در سنین ۱۵ تا ۲۵ سال بوده است، اظهارکرد: بیشترین محل لطمه ها هم به ترتیب دست، صورت و چشم و سایر اندام ها بوده است. در عین حال سوختگی های شدید و گوناگون هم دیده می شد.

رییس بیمارستان آموزشی- درمانی شهید مطهری در ادامه صحبت هایش به خانواده ها سفارش کرد که حتما در چهارشنبه سوری از فرزندان شان مراقبت کنند و اجازه ندهند که آنها در کوچه و خیابان بروند. اگر می خواهند تفریح کنند، حتما در مناطق حفاظت شده حضور داشته باشند و رفتارهای پرخطر انجام ندهند.

ده مرده ای اشاره کرد: باید توجه کرد که ترقه هایی که هم اکنون در بازار وجود دارند و خرید و فروش می شوند، استاندارد نیست و همه دست ساز هستند و امکان دارد هر لحظه در دست افراد منفجر شوند. امسال ما یک مورد انفجار در کارگاه ترقه سازی داشتیم که بر اثر آن هشت زن و مرد لطمه دیدند و متاسفانه یک نفرشان فوت کرد و بقیه هم در حال درمان هستند بدین سبب اصلا از این ترقه ها استفاده نکنید.

وی درباره هزینه های درمان سوختگی در کشور باز اظهار داشت: با عنایت به تغییر شرایط اقتصادی و نوسانات نرخ ارز درمان سوختگی بسیار گران و بیشتر از سه برابر شده است البته این گرانی را مردم حس نمی کنند چراکه برمبنای تعرفه پرداخت می کنند و تعرفه مردم بالا نرفته است اما پول گرانی درمان سوختگی بر گردن وزارت بهداشت می افتد و یا طلب بیمارستان از بیمه زیاد می شود. هم اکنون بیمارستان شهید مطهری طلب زیادی از بیمه ها دارد.

ده مرده ای درانتها اظهارکرد: هم اکنون درمان یک درصد سوختگی پنج میلیون تومان هزینه بر دوش بیمارستان ها می گذارد. همین طور لباس سوختگی از دو میلیون تا ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد و قیمت پمادهای سوختگی زیر ۲۰۰ هزار تومان نیست. این موارد هزینه هایی است که مردم باید بپردازند بدین سبب حواس شان باشد و مراقب سلامت شان باشند. برای اینکه اگر اتفاقی بیفتد و گرفتار سوختگی شوند، تا آخر عمر درگیر درمانند.

About Author