طالبی موثر در پیش گیری از بیماری های قلبی عروقی و فشار خون

فست فود باز: مسئول واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور با اشاره به خواص میوه های تابستانی طالبی و هندوانه، نقش بارز آنها در ارتقای سلامتی و ایمنی بدن را تشریح نمود.
مینا کاویانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به خواص میوه تابستانی طالبی، تشریح کرد: طالبی میوه ای آبدار است که تشنگی را بر طرف می کند. مصرف این میوه به سبب داشتن پتاسیم بالا در پیش گیری از بیماری های قلبی عروقی و فشار خون موثر است. با عنایت به نتایج تحقیقات در خصوص نقش پتاسیم در تنظیم فعالیت های عصبی، ماهیچه ای، همین طور تنظیم آب بدن، طالبی با داشتن مقادیر مناسبی از پتاسیم می تواند نقش مهمی در این موارد داشته باشد.
وی ادامه داد: از املاح دیگر موجود در طالبی می توان به کلسیم، منیزیم و فسفر اشاره نمود. همین طور طالبی سرشار از پیش ساز ویتامین A است که می تواند قسمتی از نیاز بدن به این ویتامین را تامین کند. ویتامین A همین طور در حفظ سلامت چشم و بینایی، تامین رشد و نمو و بهبود عملکرد ایمنی بدن نقش دارد. بدین سبب مصرف طالبی برای تامین سلامت و رشد و نمو مفید می باشد. طالبی همین طور حاوی ویتامین C و برخی ویتامین های گروه B است که در تامین قسمتی از نیازهای بدن به این مواد مغذی کمک می نماید.
کاویانی اظهار داشت: نتایج تحقیقات علمی، اثرات مفید آنتی اکسیدانی مصرف عصاره طالبی را بر روی حیوانات نشان داده است. همین طور دیده شده که عصاره طالبی می تواند اثرات مفیدی در جهت پیش گیری از آزار به آئورت داشته باشد و به بهبود سلامت قلب و عروق کمک نماید. با عنایت به نتایج تحقیقات، مصرف طالبی می تواند در حفظ سلامتی از اهمیت خاصی برخوردار باشد. بدین جهت گنجاندن این میوه خوش طعم و آبدار در برنامه غذایی روزانه به ویژه در فصل تابستان سفارش می شود. البته به سبب شیرینی آن و برای پیش گیری از اضافه وزن و چاقی، خصوصاً در افراد دیابتی، باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کرد.
این کارشناس تغذیه همین طور با اشاره به خواص هندوانه، توضیح داد: هندوانه با داشتن بیشتر از ۹۰ درصد آب، میوه شیرین و آبداری است که حاوی مقادیر مناسبی از پیش ساز ویتامین A و املاحی مانند پتاسیم و برخی ویتامین های گروه B مانند ویتامین B1، B2 و نیاسین است.
کاویانی همین طور بیشتر از ۵۰ نوع از انواع رنگدانه های گیاهی همچون لیکوپن و بتاکاروتن در هندوانه شناخته شده اند که با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی احتمالاً در پیش گیری از بیماری های مزمن نظیر بیماری های قلبی – عروقی و سرطان نقش دارند. تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه مقادیر نسبتاً بالای آب هندوانه طبیعی (حدود ۵/۱ لیتر یا ۶ لیوان) به مدت ۳ هفته، می تواند سبب افزایش اسید آمینه آرژنین بوسیله تاثیر بر افزایش ساخته شدن آن در خون شود.
وی اظهار داشت: از آنجایی که اسید آمینه آرژنین برای نوزادان، کودکان و بزرگسالانی که گرفتار بیماری های التهابی و عفونی حاد شده اند، لازم است و ارتباط مستقیمی با بهبود عملکرد سیستم ایمنی دارد، بنظر می رسد هندوانه و یا آب هندوانه طبیعی در چنین شرایطی برای بهبود وضعیت سلامت افراد مفید باشد.

منبع:

About Author