وزیر بهداشت اعلام کرد ثبت تمام رویدادهای سلامت با استقرار پرونده الکترونیک تا اختتام خردادماه

فست فود باز: پنجمین جلسه شورای سیاستگذاری نظام سلامت الکترونیک، با حضور وزیر بهداشت، معاونین و مدیران این وزارتخانه اجرا شد.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی در این نشست با تاکید بر اینکه هم اکنون، استقرار پرونده الکترونیک سلامت، سیستم ارجاع و پزشکی خانواده در سطح کشور، از اولویت های وزارت بهداشت محسوب می شوند، اظهار نمود: نباید تصور شود که پرونده الکترونیک سلامت، پزشکی خانواده و سیستم ارجاع باید همزمان مستقر و اجرایی شوند، بلکه استقرار پرونده الکترونیک سلامت، زمینه اجرای دو برنامه دیگر را مهیا می کند. بدین سبب با استقرار این برنامه در سطح کشور، می توان شاهد استقرار نظام ارجاع و پزشکی خانواده نیز بود.

اولین گام توسعه، شفاف سازی فرآیندها است

وزیر بهداشت اظهار داشت: چالمرز جانسون، یکی از نظریه پردازان برجسته مبحث توسعه است که با تحقیق و مطالعه در کشورهای جنوب شرق آسیا، برای نخستین در سال ۱۹۷۶، اصطلاح دولت های توسعه گرا را بیان نمود. بگفته وی، “اولین راز موفقیت کشورهای جنوب شرق آسیا در ایجاد توسعه این است که به سمت شفاف سازی پیش رفتند، یعنی در این کشورها، داده ها به صورت شفاف ثبت و داشبوردهای مشخص و به روزی برای مدیران تصمیم گیرنده به وجود آمد.” به عقیده جانسون، “شفافیت، دموکراسی را به همراه دارد”. مثلا اگر حکومتی دارای ساختار شفاف باشد، پادشاه آن مملکت نمی تواند استبداد را تحمیل کند و چنانچه در کشوری ساختار شفافی وجود نداشته باشد، حتی رئیس جمهور برخاسته از ساختار دموکراتیک نیز از یک پادشاه مستبد، دیکتاتورتر خواهد شد. بدین سبب نخستین گام توسعه، شفاف سازی فرآیندها است و کشور ما نیز باید به این سمت حرکت نماید.

بنابر اعلام وبدا، نمکی اشاره کرد: سال ها قبل، زمانی که معاون بهداشت وزارت بهداشت بودم، در جلسه ای مشترک با رئیس مرکز آمار ایران، به اختلاف برخوردیم؛ چونکه آمار ثبت شده مرگ و میر در وزارت بهداشت بیشتر از آمار مرکز آمار کشور اعلام شده بود و تمامی دستگاه های بین المللی نیز آمار مرکز آمار را مبنا قرار داده بودند و این مساله به سبب این بود که ما بر طبق زیج حیات آمار را ثبت کرده بودیم و آنها بر اساس شناسنامه های ابطال شده آمار مرگ و میر را ثبت می کردند.
وزیر بهداشت، استقرار دولت الکترونیک سلامت را یکی از افتخارات وزارت بهداشت برشمرد و اظهار داشت: با استقرار پرونده الکترونیک سلامت از خردادماه سال جاری، تمامی رویدادهای حوزه سلامت کشور ثبت خواهد شد. همچنین، آنلاین شدن پرونده الکترونیک سلامت نیز همچون اقدامات و برنامه های آتی وزارت بهداشت در این زمینه است.

منبع:

About Author