فست فود باز: پزشکان در مطالعات جدید خود به بررسی اثربخشی تکنیک ماساژ در درمان رفلاکس معده پرداختند.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، بررسی های اولیه نشان داده است ماساژ بافت های پیوندی اطراف پرده دیافراگم می تواند بطور شایان توجهی رفلاکس معده را در مبتلایان به بیماری بازگشت اسید به مری (ترش کردن) کم کند.
در دوره ای که مقاومت به داروهای آنتی بیوتیک و اعتیاد به مخدرها افزایش پیدا کرده یافتن جایگزین های دارویی برای پژوهشگران، پزشکان و عموم مردم اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
اخیرا تعدادی از محققان اسپانیایی به بررسی روشی در درمان بیماری بازگشت اسید به مری پرداختند که در آن نیازی به مصرف دارو نیست. پژوهشگران به مطالعه روی مبتلایان به بیماری بازگشت اسید به مری متمرکز شدند.
رفلاکس معده زمانی اتفاق می افتد که محتویات معده به سمت مری هدایت می شوند. در این شرایط فرد احساس سوزش ناخوشایندی را تجربه می کند که خیلی از افراد آنرا ترش کردن می نامند. هم اکنون استفاده طولانی مدت از گروهی داروها موسوم به مهارکننده های پروتون پمپ (PPI) از گزینه های درمانی این بیماری است. اگرچه، این داروها اثربخش هستند اما در بعضی افراد با عوارض جانبی همراه می باشد و می تواند خطر بیماری مزمن کلیوی را در آنان افزایش دهد.
در این بررسی پژوهشگران به اثربخشی نوعی ماساژ موسوم به”ماساژ آزادسازی میوفاسیال” (MFR) در تسکین علایم بیماری بازگشت اسید به مری پرداختند. درمانگر در ماساژ MFR روی نیام یا فاسیا (Fascia) تمرکز می شود. فاسیا لایه پرده مانندی از جنس بافت همبند است که ماهیچه ها را از هم جدا نموده یا گروه های ماهیچه ای را در جای خود ثابت نگه می دارد.
پژوهشگران اثربخشی این نوع ماساژ را با اعمال روی ماهیچه دیافراگم ۳۰ فرد ۱۸ تا ۸۰ ساله مبتلا به رفلاکس معده بررسی کردند. بررسی ها نشان داد ماساژ MFR با بهبود علایم بیماری در این افراد همراه بوده همین طور باعث شده میزان کمتری از داروهای مهارکننده های پروتون پمپ دریافت نمایند.
به گزارش مدیکال نیوز تودی، بگفته پژوهشگران بررسی فوق در سطح محدودی انجام شده و لازم است در آزمایشات دیگری تاثیر این روش درمانی در تعداد افراد بیشتری بررسی شود.

منبع:

About Author