انتشار نخستین آمارنامه تجهیزات پزشکی تا اختتام تابستان

فست فود باز: مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه کیفیت تجهیزات پزشکی خط قرمز ما است، اظهار داشت: با عنایت به بحث کیفیت معتقدیم که می توان فرآیندهای صدور مجوز را تسهیل کرد.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، مهندس حسین صفوی با اشاره به اینکه طی چند سال قبل پیشرفت قابل توجهی در حوزه تجهیزات پزشکی از نظر توسعه بازار با تجهیزات پزشکی تولید داخل داشته ایم، اظهار داشت: این پیشرفت هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی قابل توجه بوده است.
وی ادامه داد: از سال ۹۶ افزایش ۲۰ درصدی تولید کنندگان عرصه تجهیزات پزشکی را شاهد بوده ایم. باید توجه کرد که تجهیزات پزشکی از نظر کیفی به دسته های مختلفی از نظر تکنولوژی تقسیم می شوند. امروز حدود ۳۰ درصد از محصولات تولید داخلی در حوزه تجهیزات پزشکی که پروانه تولید دریافت کرده اند در گروه کالاهای کلاس D و C قرار دارند که این کالاها در دنیا معمولاً در دست کمپانی های معدودی است.
صفوی با اشاره به اینکه بیشتر از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی فعالیت می نمایند اظهار نمود: حضور این شرکت ها فرصت خوبی برای حوزه سلامت است. سیاست وزارت بهداشت بر این است که در عرصه تولید تجهیزات پزشکی حمایت های لازم از این شرکت ها به عمل آید، اما این حمایت به صورت کیفی انجام می شود. به هر حال ما یک سیستم تنظیم کننده هستیم و وظیفه حفظ کیفیت را داریم. کیفیت تجهیزات پزشکی خط قرمز ماست و از آن عدول نمی نماییم.
مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو با اشاره به ضرورت تسهیل فرآیندها در صدور مجوزهای تجهیزات پزشکی تولید داخل اظهار داشت: در عین حال کیفیت خط قرمز ماست، اما با عنایت به کیفیت می توانیم فرآیندهای صدور مجوز را تسهیل نماییم. از طرفی نگرش ما به حوزه تولید تجهیزات پزشکی، صادرات محور است و اهتمام می نماییم محصولات مان با محصولات وارداتی امکان رقابت داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه تا کنون ۲۰ کالای پزشکی ایران موفق شده اند تاییدیه اتحادیه اروپا را دریافت نمایند، اظهار داشت: ۴۰ شرکت تجهیزات پزشکی دیگر هم می خواستند برای دریافت این تاییدیه اقدام نمایند، اما متاسفانه تحریم های ظالمانه موجب شد که برخی کمپانی های صادر کننده این گواهی اجازه فعالیت در کشور ما را نداشته باشند. البته ما به تولید کنندگان مان اعلام نموده ایم که هر کس که بتواند این تاییدیه را دریافت کند، ما هم تاییدیه حضور در بازار ایران را ظرف یک هفته برایش صادر می نماییم.
صفوی با اشاره به اینکه در زمینه پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان حوزه تجهیزات پزشکی جلسات مستمری را با معاونت علمی ریاست جمهوری برگزار می نماییم، افزود: شرکتی که با ابتکار عمل محصولی را تولید می کند نباید در پیچ و خم های اداری برای دریافت مجوز خسته شود. طبق دستور وزیر بهداشت هدف ما ایجاد شفافیت در فرآیندهاست.
وی با اشاره به اینکه یکی از معضلات کارآفرینان در حوزه تجهیزات پزشکی نبود آمار مدون و مشخص در این عرصه شامل واردات و تولید است، اظهار داشت: در این زمینه تیمی تشکیل شده و در حال تدوین آمارهای حوزه تجهیزات پزشکی هستیم و امیدواریم تا اختتام تابستان نخستین آمارنامه حوزه تجهیزات پزشکی را در تولید و واردات منتشر نماییم. در عین حال امروز هم در نمایشگاه ایران هلث ۲۳ قلم کالای پزشکی را رونمایی کردیم که برای نخستین بار در کشور بعنوان کالای تولید داخلی عرضه می شوند.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، در ادامه این مراسم دکتر مجید روحی – رئیس انجمن تولید کنندگان تجهیزات پزشکی اظهار داشت: در شرایط فعلی باید همه به یکدیگر کمک نماییم. یکی از اشکالات ما در حوزه تجهیزات پزشکی شامل تولید و تامین آن بحث نقدینگی و مطالبات مان از دولت می باشد.
وی اشاره کرد: اگر به تولید نگاهی اصولی و راهبردی داشته باشیم می توانیم از آن در حل مشکلات کشور شامل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و … کمک بگیریم. اگر این نگاه به صورت مستمر و برنامه ریزی شده خصوصاً در شرایط فعلی وجود داشته باشد، بسیار مناسب می باشد.
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از بحث های حوزه تجهیزات پزشکی عادلانه بودن قیمت گذاری ها بود، افزود: خوشبختانه در این زمینه کمیته ای در اداره کل تجهیزات پزشکی تشکیل شده است.
روحی از رشد ۲۰ درصدی حضور شرکت های تولید کننده تجهیزات پزشکی در بیست و دومین نمایشگاه ایران هلث آگاهی داد و اظهار داشت: باید توجه کرد که بین شش تا ۲۵ درصد هزینه ها در عرصه تولید تجهیزات پزشکی هزینه انتقال و تخصیص ارز است و این هزینه ها گاهی به ۳۰ درصد هم می رسد. حال راهکار حذف این هزینه ها حذف سیستم ها و فرآیندهای طاقت فرسا در بخش تخصیص و انتقال ارز است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه تجهیزات پزشکی نیازمند نگاهی متمرکز از طرف وزارت بهداشت هستیم، اظهار داشت: ما در این زمینه باید مدیریت واحدتری داشته باشیم. خوشبختانه در زمینه خریدهای متمرکز تجهیزات پزشکی با کمک هیات امنای صرفه جویی ارزی به توافق خوبی رسیده ایم.
وی اشاره کرد: هم اکنون در خیلی از بخش های تجهیزات پزشکی ۱۰۰ درصد نیاز کشور را بوسیله تولید داخل تامین می نماییم. حال مازاد این تولیدات را می توان صادر کرد. شعار ما در نمایشگاه ایران هلث توسعه تولید صادراتی است.

منبع:

About Author