فست فود باز: گروهی از متخصصان علوم پزشکی در یک بررسی جامع در بریتانیا دریافتند افرادی که با بیماری های لثه و دندان روبه رو هستند بیشتر در معرض مبتلاشدن به سرطان کبد قرار دارند.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، افرادی که از مشکلات و بیماری های دهان و دندان همچون خونریزی لثه شکایت دارند یا دندان های خودرا از دست داده اند، حدود ۷۵ درصد بیشتر در معرض مبتلاشدن به سرطان کبد هستند.
همین طور تحقیقاتی که قبل از این انجام گرفته از آن حکایت می کند که بیماری های دندان و لثه فاکتور خطرزایی در بروز انواع بیماری ها همچون سکته مغزی، بیماری قلبی، دیابت و برخی انواع سرطان هاست.
یکی از پژوهشگران این مطالعه از دانشگاه «کوئینز بلفاست» در ایرلند شمالی اظهار داشت: در مورد رابطه بین عدم رعایت بهداشت دهان و انواع خاصی از سرطان های دستگاه گوارش شواهد متضادی وجود داشته که در این بررسی مورد مطالعه قرار گرفته اند. سرطان های دستگاه گوارش همچون نگرانی های اصلی حوزه سلامت عمومی در سطح جهان بشمار می رود.
در این بررسی پژوهشگران به نتایج یک مطالعه جهانی مراجعه نموده که در آن برآورد شده بود حدودا ۲۸ درصد موارد جدید مبتلاشدن به سرطان و ۳۷ درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان در سال ۲۰۱۸ میلادی به سبب مبتلاشدن به سرطان دستگاه گوارش بوده است. تعداد مبتلایان به سرطان های دستگاه گوارش رو به افزایش است که بالا رفتن میانگین سنی جمعیت و افزایش بعضی از شاخصهای خطرزای رفتاری و محیطی همچون دلیلهای محتمل در گسترش بیماری های سرطان دستگاه گوارش بشمار می رود.
پژوهشگران در این بررسی اطلاعات مربوط به بیشتر از ۴۹۰ هزار فرد ۴۰ تا ۶۹ ساله را که در فاصله سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ جمع آوری شده بود، مورد بازنگری قرار دادند.
به گزارش مدیکال نیوز تودی، پژوهشگران با اشاره به اینکه در مدت زمان انجام این مطالعه حدود ۴۰۶۹ نفر به سرطان دستگاه گوارش مبتلا شدند، اظهار داشتند: ۱۳ درصد از این بیماران در زمان شروع مطالعه به بیماری های دهان و دندان مبتلا بوده اند.

منبع:

About Author