نحوه ثبت نام ایرانی ها برای پرونده الکترونیک سلامت بعلاوه جزئیات

به گزارش فست فود باز رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در تشریح اقدامات انجام شده در جهت اجرای سراسری پرونده الکترونیک سلامت در حوزه بهداشت و در تعریف کارایی و عملکرد آن، اظهار داشت: از تک تک مردم دعوت می نماییم که به پایگاه های بهداشتی و مراکز جامع خدمات سلامت در سراسر کشور رجوع و اطلاعات شان را ثبت و تکمیل کنند.
دکتر محمد شریعتی _ قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت در گفتگو با ایسنا، گفت: پرونده الکترونیک سلامت یک سیستم و سامانه است و نه نرم افزار. تمام اطلاعات سلامت شهروندان از زمان تولد تا مرگ در این سامانه جمع آوری می شود. در واقع پرونده الکترونیک سلامت در حوزه بهداشت، ابزاری است برای پیشگویی خدمات مورد نیاز.
پرونده الکترونیک سلامت؛ ابزاری برای پیشگویی خدمات بهداشتی و درمانیوی با اشاره به اینکه پرونده الکترونیک سلامت تنها برای ثبت اطلاعات سلامت و بیماری نیست بلکه ابزاری است برای پیشگویی خدمات بهداشتی و درمانی مورد نیاز هر فرد، اضافه کرد: بدین سان با ورود کد ملی به سامانه، به صورت خودکار اطلاعات شناسنامه ای فرد از ثبت احوال خوانده می شود و سامانه تعیین می کند چه خدماتی باید به فرد مورد نظر ارائه شود.
پایش ۱۲۰ برنامه مراقبتی با پرونده الکترونیک سلامتشریعتی افزود: همینطور این پرونده به ما کمک می نماید که بتوانیم برنامه های مراقبتی نظیر فشار خون، دیابت، مراقبت های مربوط به کودکان، زنان آبستن و… که در مجموع بیشتر از ۱۲۰ برنامه را شامل می شود را پایش و ارزشیابی کنیم؛ به این معنا که آیا استانداردها در اجرای این برنامه ها به درستی رعایت می شوند؟ و آیا به نتایجی که قرار بوده برسیم، دست یافته ایم یا خیر. مثلا نتایج مورد ضرورت در کنترل قند خون دیابتی ها یا مبتلایان به فشارخون، حاصل شده است یا خیر.
مدیریت عملکرد کارکنان نظام مراقبت های اولیهوی اضافه کرد: پرونده الکترونیک سلامت همینطور ابزار مدیریت عملکرد کارکنان ماست. بر طبق این سامانه مشخص خواهد بود که کلیه کارکنان در سطوح محیطی، کارشان را با چه کیفیتی انجام می دهند و با کمک این سامانه می توانیم پرداخت سرانه ای انطباق یافته با عملکرد را داشته باشیم (Capitation adjusted by performance ) و حدود یک سال است که نظام پرداخت مان در حوزه بهداشت به این روش است.
اطلاعات شناسنامه ای ۷۰ میلیون ایرانی در سامانه “سیب”رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در ادامه صحبت هایش با اشاره به اینکه در حوزه بهداشت سه سامانه مصوب و در حال اجرا داریم، اظهار داشت: سامانه اصلی یکپارچه بهداشت، سامانه “سیب” است که به جز دو استان، سراسر کشور را پوشش می دهد. بدین سان در استان خراسان رضوی سامانه “سینا” و گلستان سامانه “ناب” فعال می باشند. در مجموع بیشتر از ۹۰ درصد کشور تحت پوشش سامانه سیب قرار دارند و تا کنون اطلاعات شناسنامه ای حدود ۷۰ میلیون نفر در سامانه سیب درج شده و از این تعداد بیشتر از ۶۰ میلیون نفر هم تا بحال حداقل یک خدمت مبتنی بر سامانه یکپارچه بهداشت دریافت کرده اند. اطلاعات آنلاین از آن حکایت می کند که روزانه بیشتر از ۹۰۰ هزار نفر به مراکز بهداشتی مراجعه نموده و در سامانه سیب خدمت می گیرند.
سیستم تصمیم یار کلینیکیقائم مقام معاون بهداشت وزیر بهداشت همینطور درباره اهداف راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت به ایسنا، اظهار داشت: ما به باعث قانون موظفیم خدمات سلامت را مبتنی بر سامانه های الکترونیک ارائه دهیم و این تکلیفی قانونی می باشد که به ارتقای کیفی و کمی خدمات سلامت منجر می شود؛ به صورتی که خدمات صحیح و بموقع، با کیفیت تر، اثربخش تر و اقتصادی تر ارائه خواهد شد. این سامانه نقش Clinical decision supporting system را بر عهده دارد؛ یعنی سیستم پشتیبانی از تصمیمات کلینیکی یا سیستم تصمیم یار کلینیکی؛ به این معنا که وقتی کودکی بیمار را به خانه بهداشت می برند، بهورز بعد از معاینه، علائم و شرایط وی را در سامانه وارد می نماید و سامانه به صورت اتوماتیک سفارش های لازم را به بهورز یادآوری می کند. به صورت خلاصه می توان اظهار داشت که بهورز یا مراقب سلامت با استفاده از این سامانه می توانند خدمات دقیق تری را به مردم ارائه دهند.
وی با تاکید بر محرمانه بودن اطلاعات افراد در این سامانه، افزود: این سامانه همینطور کمک می نماید که ما در آنِ واحد بتوانیم اطلاعات هر فردی که در سامانه ثبت شده را در هر نقطه مورد نیاز، البته با داشتن مجوز، دریافت نماییم. بعنوان مثال اگر مادری آبستن در تهران تحت مراقبت یکی از پایگاه های سلامت باشد اما برای زایمان به شهرستان و نزد والدینش برود، آنجا وقتی به پایگاه سلامت رجوع کند، با وارد کردن کد ملی اش به سامانه مشخص می شود که تحت پوشش کدام پایگاه در تهران بوده، اما برای ورود به پرونده وی و دریافت خدمت در پایگاه سلامت شهرستان مربوطه، پیامکی به تلفن همراه وی ارسال می شود و وی با ارائه کد ارسالی به مراقب سلامت، مجوز ورود به پرونده و دسترسی به اطلاعات را به مراقب سلامت می دهد و بدین سان نیازی به گرفتن شرح حال مجدد نیست.
پرونده الکترونیک سلامت در سیل اخیرشریعتی همینطور به تشریح استفاده از اطلاعات این سامانه در حوادث غیرمترقبه و بخصوص در سیل اخیر پرداخت و اظهار داشت: در سیل اخیر بخشی از پایگاه ها و خانه های بهداشت هم گرفتار صدمه شد و اگر اطلاعات این پایگاه ها به صورت پرونده های کاغذی بود، بطور قطع دیگر به آنها دسترسی نداشتیم و مشخص نبود در فلان روستا چند زن آبستن و کودک شیرخوار و چه بیماری های مزمنی داریم که لازم باشد پس از سیل از آنها مراقبت نماییم. اما با عنایت به برخورداری از پرونده الکترونیک، هنگام رخداد سیل و حتی صدمه به کامپیوترهای خانه های بهداشت، این اطلاعات در سرورهای محلی و مرکزی وجود داشت و با مجوزی که گرفتیم توانستیم اطلاعات سیل زدگانی که احتیاج به خدمات خاص داشتند را استخراج نماییم. بدین سان فهرست آنها در اختیار بهورزها و مراقبان سلامت و پزشکان و ماماها در مناطق سیل زده قرار گرفت و تک به تک به جستجوی آنها پرداخته و خدمات ضروری به آنها ارائه شد.
کاهش خطا در ارائه خدمات سلامترییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در توضیح کمک این سامانه به کاهش خطا در ارائه خدمات سلامت، اظهار داشت: این سامانه اجازه نمی دهد خدمتی که مربوط به گروه سنی و جنسی خاصی نیست، به آن گروه ارائه شود و مراقب سلامت و بهورز را به سمت ارائه خدمت مورد نیاز و ضروری فرد هدایت می کند. کار دیگر این سامانه Surveillance یا مراقبت دقیق از وضعیت یک بیماری است. بر این اساس به راحتی مبتنی بر این سامانه و گزارش هایی که به صورت لایو و زنده ارائه می دهد، برایمان مشخص است که در هر روز در کشور چه بیماری هایی وجود دارد؛ چه واگیر و چه غیرواگیر. بدین سان می توانیم به خوبی آنها را رصد نماییم.
رضایت سنجی و راستی آزماییوی با اشاره مجدد به رجوع روزانه حدود ۹۰۰هزار نفر به پایگاه ها و خانه های بهداشت، افزود: پرونده الکترونیک سلامت سیستم رضایت سنجی و راستی آزمایی هم است؛ به صورتی که با رجوع فرد به پایگاه بهداشت و دریافت خدمت و ثبت آن در پرونده، بلافاصله یک پیامک به شماره تلفن همراهی که در سامانه ثبت شده، ارسال می شود و افراد با ارسال عدد یک یا دو یا سه می توانند رضایت یا نارضایتی خویش را به ما اعلام کنند. در آن پیامک با درج اسم رجوع کننده، از وی درخواست می شود که در صورت رضایت از خدمت مربوطه عدد یک، در صورت نارضایتی عدد دو و در صورتیکه اصلا خدمتی دریافت نکرده، عدد ۳ را ارسال نماید.
شریعتی افزود: در صورت ارسال عدد یک، در پاسخ از رجوع وی تشکر می شود و در صورت ارسال اعداد ۲ و ۳، پیامکی به آنها ارسال می شود که “بزودی با شما تماس می گیریم”؛ بدین سان ظرف مدت یک هفته یکی از کارشناسان آموزش دیده و مورد اعتماد ما که در سراسر کشورفعالند، با این فرد تماس می گیرد و علت نارضایتی استخراج و در سامانه سیب وارد می شود. بر همین مبنا هم می دانیم که در هر استان یا دانشگاه و در هر شهرستان و حتی هر روستا و حتی نسبت به تک تک پرسنل ما مردم چقدر اعلام رضایت و چقدر اعلام نارضایتی کرده اند و علل اعلام نارضایتی چه بوده است.
وی اضافه کرد: البته این علت ها امکان دارد شلوغی پایگاه، گرما و سرمای بیش از اندازه و موارد مربوط به عدم وجود امکانات رفاهی باشد و علت نارضایتی ها صرفا به پرسنل، پزشک، مراقب سلامت و بهورز مربوط نمی گردد. دانشگاه های علوم پزشکی هم بر مبنای علل نارضایتی مردم، برای ارائه دهندگان خدمت کلاس های آموزشی برگزار و سفارش های کتبی ارسال می کنند تا بدین سان کیفیت کار افزایش یابد و بتوانیم رضایت مردم را بیشتر از گذشته جلب نماییم.
آمار کم وزنی و چاقی در کودکان و بزرگسالان در سامانه “سیب”رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در ادامه صحبت هایش اظهار داشت: یکی از خصوصیت های پرونده الکترونیک سلامت آن است که ساختار شبکه را به روز به ما نشان می دهد؛ مثلا به صورت دقیق حالا می دانیم که در کدام نقاط کشور خانه بهداشت، مرکز جامع خدمات سلامت، تسهیلات زایمانی و واحدهای شبانه روزی را داریم و هر کدام چقدر و با چه کیفیت و چه پرسنلی کار می کنند. همینطور می توانیم عملکرد پرسنل و خدمات ارائه شده به مردم و گروه های خاص را رصد نماییم و شاخص ها را آنلاین از سامانه دریافت می نماییم. مثلا همین حالا می توانیم بگوییم که ۳.۲۵ درصد کودکان زیر پنج سال کشور از کم وزنی رنج می برند، بیشتر از ۲۲ درصد افراد بالای ۱۸ سالی که به ما رجوع کردند، چاق هستند و بیشتر از ۷.۵ درصد افراد زیر ۱۸ سال هم چاق هستند. این اطلاعات کاملا به روز است و رصد می شود.
وی اضافه کرد: در مجموع طبق گزارش هایی که تا کنون از سامانه دریافت کرده ایم، مشخص است که گروه های سنی و هرم سنی جمعیت و وضعیت سلامت آنها چگونه است. همینطور بر مبنای اطلاعات این سامانه، بیشترین ساعت رجوع مردم به پایگاه ها و خانه های بهداشت، ساعت ۱۰ و ۱۱ بامداد است و بر مبنای همین اطلاعات به مردم سفارش می نماییم که ساعت های ابتدایی بامداد یعنی هشت بامداد و همینطور ساعت ۱۳ به بعد که پایگاه ها خلوت تر هستند، رجوع کنند.
شریعتی افزود: همینطور این سامانه این توانایی را دارد که خدمتی مورد نیاز برای فردی مورد نظر را به مراقب سلامت و بهورز یادآوری کند؛ چون که امکان دارد زمان رجوع فرد مذکور باشد اما وی رجوع نکرده باشد. بدین سان برای وی پیامکی ارسال و از وی دعوت می کنند که برای کنترل و دریافت خدمت رجوع کند. سیستم ارسال پیامک توسط ارائه دهنده خدمت به تازگی ره اندازی شده و حجم زیادی از همکاران ما از این امکان بهره برده اند. بعنوان مثال تا این لحظه دانشگاه علوم پزشکی ایران ۲۳هزار پیامک دعوت و دانشگاه بندرعباس ۱۴هزار پیامک برای مخاطبان شان ارسال کرده اند.
وی اضافه کرد: در مجموع برای هر فردی که در سامانه سیب پرونده دارد، یک خلاصه پرونده داریم که هر آنچه در مورد سلامتی فرد مهم می باشد، در مورد سطح یک و در بهداشت، در خلاصه پرونده وی وجود دارد و با دسترسی مجازی و داشتن مجوز مربوطه، خلاصه پرونده وی در دسترس خواهد بود. در این خلاصه پرونده لیست مراقبت های انجام شده برای وی، گزارش داروهای مصرفی، مشخصات ارائه دهنده خدمت و نتیجه مراقبت مشخص است. این سامانه در جمهوری اسلامی ایران در حال اجراست و رئیس منطقه ای سازمان جهانی بهداشت در منطقه امرو در بازدید از پرونده الکترونیک سلامت در ستاد و محیط، به هم وطنان خود در عمان سفارش کرد به ایران آیند و از این سامانه بازدید کنند و بر همین مبنا چند روز گذشته هیاتی از عمان آمدند و پرونده را بازدید کردند.
فراخوان رجوع تمام ایرانی ها به خانه های بهداشت و مراکز جامع خدمات سلامترییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه پرونده الکترونیک سلامت و سامانه سیب، یک سرمایه و افتخار ملی است، زحمات زیادی را برده است و خوشحالیم که توانستیم بعنوان یک خدمتگزار آنرا خلق نماییم، اضافه کرد: از تک تک مردم دعوت می نماییم که به پایگاه های بهداشتی و مراکز جامع خدمات سلامت در سراسر کشور رجوع و اطلاعات شان را ثبت و تکمیل کنند.
وی اظهار داشت: البته در تهران پوشش مان کمتر است و دلیل آن است که مردم بیشتر به بخش خصوصی رجوع می کنند و تصورشان آن است که در مراکز بهداشت، خدمات درمانی ارائه می شود. بر همین مبنا تاکید می کنم خصوصیت خدمات بهداشتی آن است که پیش از بیمار شدن، عوامل خطر فرد شناسایی می شوند. ازاین رو از تک تک افراد در سراسر کشور و همچون تهران دعوت می کنم که به پایگاه های بهداشت و مراکز جامع خدمات سلامت رجوع کنند.
رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده برای اجرایی شدن پرونده الکترونیک سلامت از زمان معاونت دکتر سیاری در وزارت بهداشت و بررسی آن در دانشگاه علوم پزشکی تهران و اقدامات انجام شده در جهت گسترش آن به دستور وزیر وقت بهداشت، اضافه کرد: با حضور دکتر رییسی بعنوان معاون بهداشت وزارت بهداشت، تصمیم بر ارتقای کیفی سامانه گرفته شد و خیلی از مولفه های جدید به آن افزوده شد و به دستور دکتر نمکی – وزیر محترم بهداشت بر تقویت و توسعه سامانه تاکید شد و بدین سان ارجاع سامانه به سطح دو خدمات افتتاح شد و الان در بعضی استان ها ارجاع به سطح دو از راه سامانه سیب را داریم. حالا خوشبختانه این سامانه هر روز بهتر از روز گذشته در حال گسترش است و از این جهت خدا را شاکریم و ممنون و سپاسگزار همه همکاران هم هستیم.

منبع:

About Author