برای مقابله با روزهای گرم سال؛ میوه هایی که استفاده از آنها در تابستان سفارش می شود

فست فود باز: متخصصین و کارشناسان تغذیه، مصرف میوه را یکی از لزوم های اساسی برای تامین سلامت بدن و مقابله با بیماری ها عنوان می کنند. اما، در ایام گرم سال، خوردن بعضی میوه ها به شدت سفارش می شود.
به گزارش فست فود باز به نقل از مهر، هوای گرم روزهای تابستان، علاوه بر کاهش آب بدن، می تواند تهدیدی برای سلامت فرد باشد در صورتیکه بدن افراد، نیازهای غذایی روزهای گرم را تأمین نکند. در این بین، خوردن برخی از میوه ها، می تواند تأمین کننده سلامت فرد در ایام گرم سال باشد. فصل تابستان، فصل گرماست، بدین سبب به سبب تعریق بیشتر، نیاز بدن به آب، املاح و ویتامین ها بیشتر می شود و میوه ها از بهترین منابع تأمین کننده این مواد مغذی هستند برای اینکه علاوه بر تأمین نیازهای بدن سبب شادابی و طراوت پوست و پیش گیری از بیماری ها می شوند.گلابیمطالعات نشان داده خوردن یک گلابی رسیده، ۲۰ درصد از نیاز روزانه به فیبر را تأمین و به کاهش چربی خون (کلسترول) کمک می نماید. در ضمن، دریافت این مقدار فیبر در تنظیم قند خون نیز مؤثر است بنا بر این سفارش می شود افراد دیابتی در برنامه غذایی شأن این میوه را بگنجانند. همچنین، بررسی ها نشان داده اند در گلابی ماده معدنی ای به نام «برن» وجود دارد که در بهبود عملکرد مغز و انتقال پیام های عصبی در این ارگان دخالت دارد.انگورانگور از منابع پتاسیم شمرده می شود بدین سبب خوردن آن موجب کاهش فشارخون خواهد شد. از طرف دیگر، از آنجائیکه کمبود پتاسیم اختلال های حواس و افسردگی را در سنین بالا و سالمندی به وجود می آورد، به خصوص در افرادی که میوه و سبزی های کمی مصرف می کنند، عادت به خوردن انگور می تواند کمک کننده باشد. بعلاوه، انگور از منابع ترکیب هایی با خواص آنتی اکسیدانی است که دریافت آنها از بروز سرطان هایی که بر اثر آلودگی هوا و خوردن فرآورده های گوشتی امکان دارد به وجود بیاید، پیشگیری می کند.آلوخوردن ۱۰۰ گرم آلو ۲۰ درصد از نیاز روزانه خانم ها به آهن را برطرف می کند. بنا بر این به گیاهخواران سفارش می شود این میوه را در برنامه غذایی روزانه شأن بگنجانند تا احتمال ابتلاء به کم خونی فقر آهن در آنها کاهش پیدا کند. این میوه از منابع مناسب پتاسیم نیز شمرده می شود بنا بر این به بیماران فشارخونی پیشنهاد می شود آلو را در سبد میوه خود داشته باشند و روزانه ۲ تا ۳ عدد از این میوه را میل کنند. در ضمن، آلو از میوه هایی است که شدت یبوست را می کاهد و کسانی که مکرر گرفتار این مشکل گوارشی می شوند، بهتر است بیشتر آلو بخورند.هلوخوردن یک هلوی متوسط، ۸ درصد از نیاز روزانه به فیبر را تأمین می کند و دریافت آن بهبود دهنده یبوست است. این مقدار فیبر، سطح کلسترول خون را پایین می آورد و احتمال ابتلاء به بیماری های قلبی را نیز کم می کند. هلو کم خونی، خستگی و هم چنین کلسترول بالا را می کاهد. این میوه از منابع ویتامین C نیز شمرده می شود و بنا بر این سفارش می شود افرادی که به بیماری های لثه مبتلا هستند، آنرا در برنامه غذایی روزانه شأن بگنجانند. جالب است بدانید با خوردن یک هلوی متوسط ۳۴ میلی گرم از نیاز روزانه به این ویتامین تأمین می شود.انبهخوردن یک انبه کامل که حدود ۶۵۰ گرم وزن دارد، می تواند ۳۳ درصد از نیاز روزانه به پتاسیم را تأمین کند، بنا بر این خوردن این میوه به فشارخونی ها سفارش می شود. در ضمن، انبه از منابع بتاکاروتن است که یکی از آنتی اکسیدان های قوی است و از بروز کم خونی و فقر آهن پیشگیری می کند. بررسی ها نشان داده خوردن این میوه به سبب داشتن بتاکاروتن فراوان و به خصوص ترکیبی به نام کریپتوگزانتین، ریسک ابتلاء به سرطان رحم را هم پایین می آورد.انجیرانجیر از میوه های کلسیم دار است. بطوریکه با خوردن ۳ عدد از آن، ۲۱ درصد از نیاز بدن به این ماده معدنی تأمین می شود. انجیر فیبر فراوانی نیز دارد به این علت کسانی که از یبوست رنج می برند، بهتر است آنرا در برنامه غذایی شأن بگنجانند.آهن نیز از دیگر موادی است که با خوردن انجیر به بدن می رسد از ین جهت، انجیر گزینه ای مناسب برای کسانی است که خطر کمبود کلسیم و آهن در آنها بالاست مانند گیاهخواران و سالمندانی که در معرض پوکی استخوان هستند.آناناسبه دلیل وجود درصد بالایی از آنتی اکسیدان ها، می تواند عامل دفاعی خوبی برای مبارزه با برخی از بیماری ها باشد.آناناس میوه ای اشتها برانگیز بوده و برای افرادی که با هضم غذا مشکل دارند، بسیار مناسب می باشد. این میوه اسید معده و نفخ را می کاهد. حتما دیده اید که هنگامی که به عیادت بیمار خصوصاً افرادی که اخیرا جراحی کرده اند می روند، آناناس می برند. درباب دلیل این امر گفته می شود بروملین موجود در آناناس، موجب التیام زخم ها می شود برای اینکه جریان خون را بیشتر کرده و سبب می شود مواد مغذی سریع تر به زخم ها برسد. البته لازم به ذکر است که بروملین در پروسه کنسروسازی و پخت از بین می رود بدین جهت آناناس تازه نسبت به کمپوت آناناس، خواص بیشتری دارد. برمبنای طب چینی، آناناس خاصیت خنک کنندگی دارد و برای درمان آفتاب سوختگی بسیار مفید می باشد.خربزهخربزه یکی از بهترین میوه های تابستانی محسوب می شود. طبیعت خربزه از نظر سردی و گرمی معتدل و تر (رطوبتی) است که هرچه شیرین تر باشد «گرمی و تری» خربزه بیشتر است. خربزه برای تقویت اشتها مفید می باشد و دارای ویتامین های A و B و C بوده و دارای کلسیم، پتاسیم، فسفر و ضد سرطان و ضد انعقاد خون و سکته است. این میوه در درمان سل، سوختگی های روی پوست، عطش، کم خونی، بی اشتهایی، نرم کردن سینه، نقرس، سنگ کلیه، کمبود شیر مادران، خشکی پوست، نفخ و غیره مفید می باشد. همین طور خربزه چون دارای قند است اثر مفیدی در اشخاصی که مبتلا به سل ریوی و یا کم خونی های مختلف هستند برجای می گذارد. ویتامین A موجود در آن سلول های بدن را ترمیم کرده و یکی از عوامل تجدید جوانی می شود. خربزه و طالبی سرشار از آب بوده و برای رفع عطش و تقویت اشتها مفید و مؤثر هستند.شلیلاز میوه های محبوب تابستانی است که در خیلی از خاصیت ها مشابه با خواص هلو و خواص آلو بوده، هم خانواده با آنها می باشد و در بعضی مناطق به آن هلوی بدون کرک نیز گفته می شود. از نظر میزان مواد و عناصر مغذی نیز بسیار به هلو مشابهت داشته، ولی شلیل حاوی مواد معدنی و ویتامین های بیشتری نسبت به هلو می باشد. عناصری مثل آهن، فسفر، پتاسیم و غیره به مقدار فراوان در این میوه یافت شده و ویتامین آ و ث موجود در آن نسبت به هلو دو برابر می باشد. از خواص شلیل وجود آنتی اکسیدان های سالم و در نتیجه خاصیت ضد سرطان و تقویت سیتم ایمنی بدن می باشد. این میوه به سبب داشتن میزان فیبر گیاهی بالا برای کاهش وزن در افراد چاق بسیار مفید بوده، در پیش گیری از بروز خیلی از بیماری های مزمن نظیر دیابت، سرطان و بیماری های قلبی عروقی مؤثر است. برگ، ساقه و میوه شلیل خاصیت دارویی داشته و در طب سنتی برای درمان از آن استفاده می شود.هندوانهاین میوه آبدار که در تابستان بسیار لذت بخش است، سرشار از مواد مغذی می باشد. هندوانه غنی از پتاسیم و ویتامین های A، C و B است. اما آنچه که موجب رنگ قرمز هندوانه شده است، وجود لیکوپن یک آنتی اکسیدان است. مطالعات و تحقیقات مختلفی از مزایای مفید لیکوپن حکایت کرده اند. این ماده یک آنتی اکسیدان شناخته شده است که موجب کاهش خطر سکته مغزی و همین طور کاهش فشار خون می شود. بااینکه امکان دارد هندوانه فیبر بسیار زیادی نداشته باشد، اما کالری و چربی کمی دارد و حاوی مقدار زیادی آب است.

منبع: