آگهی وزارت بهداشت درباره شماره گذاری ۱۲هزار موتورسیکلت کاربراتوری

به گزارش فست فود باز رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن مخالفت با شماره گذاری ۱۲هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری، اظهار داشت: با تبدیل موتورسیکلت های کاربراتوری به انژکتوری، آلاینده مونوکسید کربن در تهران رو به حذف شدن بود، اما با ورود این ۱۲ هزار موتورسیکلت، دیگر نمی توانیم ادعای حذف این آلاینده را داشته باشیم.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، اوایل مردادماه بود که پرونده مختومه شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری باردیگر باز شد. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از لابی گری عده ای برای شماره گذاری ۱۲ هزار موتورسیکلت کاربراتوری در حالی آگاهی داد که برمبنای مصوبه ای در سال ۱۳۹۵ در دولت و با اجماع دستگاه های اجرایی همچون وزارت صنعت مقرر شد تولید و شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری ممنوع شود و از این تاریخ به بعد سازندگان باید موتورسیکلت انژکتوری را جایگزین موتور کاربراتوری می کردند.
موضوعی که این روزها بحث برانگیز شده است و سازمان حفاظت از محیط زیست نیز اعتراض خودرا نسبت به آن اعلام نموده، مضرات و آلودگی هوایی است که با ورود این موتورسیکلت ها به چرخه نقلیه کشور به وجود می آید. در این بین اما نمی توان از تاثیرات منفی آلاینده ها بر سلامت مردم غافل بود؛ تاثیراتی که گاه جبران آنها، هزینه های چندین میلیاردی را برای درمان به وزارت بهداشت تحمیل می کند.
دکتر عباس شاهسونی – رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفت و گو با ایسنا، موتورسیکلت های کاربراتوری را یکی از منابع اصلی تولید آلودگی در کلانشهرها دانست و اظهار داشت: درحال حاضر بطور میانگین غلظت ذرات معلق در هوای شهر تهران سه برابر رهنمود سازمان بهداشت جهانی گزارش می شود. با ورود مجدد ۱۲ هزار موتورسیکلت کاربراتوری به چرخه حمل و نقل کشور که تکنولوژی تولید آن متعلق به چندین دهه قبل است، این میزان از غلظت آلاینده در هوای شهرها افزایش خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه آغاز شماره گذاری این تعداد موتورسیکلت می تواند تهدیدی برای سلامت مردم باشد، اضافه کرد: از آنجایی که موتورسیکلت های کاربراتوری نسبت به سایر موتورسیکلت ها قیمت پایین تری دارند، طبیعی است که فروش بیشتری هم می کنند؛ اما چه کسی به فکر هزینه های ثانویه برای درمان بیماری های ناشی از اثرات منفی آلاینده های تولیدی توسط این وسایل نقلیه است؟ به همین علت است که وزارت بهداشت نیز در کنار سازمان حفاظت از محیط زیست مخالفت خودرا نسبت به شماره گذاری این تعداد موتورسیکلت کاربراتوری بیان می کند.
رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، با بیان این نکته که موتورسیکلت های کاربراتوری هیچ مکانیسم کنترلی برای کنترل تولید میزان آلاینده ها ندارند، اظهار نمود: به همین علت موتورسیکلت های کاربراتوری می توانند با تولید ذرات و گازهایی که مهم ترین عامل تهدید کننده سلامت مردم است، به اندازه چند ماشین آلودگی ایجاد کنند.
وی با اشاره به اینکه این آلاینده ها ذرات کوچک تر از ۲.۵ میکرون هستند، اضافه کرد: آلاینده ناکس که متشکل از «مونوکسید نیتروژن» و «دی اکسید نیتروژن» است، پیش ساز ِآلاینده ازن است و می تواند تهدیدی جدی برای کودکان، زنان باردار، سالمندان و… باشد.
شاهسونی درانتها اضافه کرد: آلاینده مونوکسید کربن در شهر تهران با تبدیل موتورسیکلت های کاربراتوری به انژکتوری رو به حذف شدن بود، اما با ورود این ۱۲ هزار موتورسیکلت، دیگر نمی توانیم ادعای حذف آلاینده مونوکسید کربن را داشته باشیم.

منبع:

About Author