هفت ماده غذایی که خطر آلزایمر را کم می کنند

فست فود باز: بیماری آلزایمر یک اختلال برگشت ناپذیر و پیشرونده مغز است که به آرامی، حافظه و مهارت تفکر را نابود می کند و در نهایت توانایی انجام ساده ترین کارها را از فرد می گیرد.

به گزارش فست فود باز به نقل از مهر، در بیشتر افراد مبتلا به آلزایمر علایم ابتدا در اواسط دهه ۶۰ ظاهر می شوند، اما در بعضی افراد امکان دارد در سنین کمتر رخ دهد. بدون شک برای پیش گیری از آلزایمر، تغذیه خوب به شما کمک می نماید اما هیچ ویتامین یا مکمل هایی برای متوقف کردن آلزایمر وجود ندارد. غذاهایی که می خورید برای سلامت مغزتان مهم می باشد و بهترین راه برای دریافت مواد مغذی بشمار می روند.
فوائد سلامتی اسید چرب امگا ۳
اسید چرب امگا ۳ به شکلهای مختلفی یافت می شوند، اما مهم ترین آنها EPA و DHA نامیده می شوند. این اسیدهای چرب می توانند به روش های مختلفی به سلامتی افراد کمک کنند و دارای فوائد بیشماری هستند.
در مطالعات بیشماری دیده شده مصرف دوزهای مشخصی از اسید چرب امگا ۳ می توانند تأثیر خوش بینانه ای بر پیش گیری از زوال حافظه داشته باشند. در مطالعات اولیه مشاهده شد که این نوع از اسیدها در مغز یافت می شوند و با عملکرد بهتر حافظه و امید به زندگی طولانی تر، در ارتباط هستند.
همچنین بخوانید: ۵ تا از بهترین دمنوش ها برای افزایش هوش و حافظه کدامند؟ (جدیدترین تحقیقات)
۱- افزایش غذاهای دریایی برای ذهن سالم تر
ماهی های خال مخالی (نوعی ماهی سوف)، سالمون، ساردین، تن و بعضی از انواع قزل آلا انتخاب هایی هستند که افراد باید آنها را در رژیم غذایی خود در نظر بگیرند. البته سالمون و تن محبوب ترین می باشند. سالمون غنی از امگا ۳، حدود ۵۵% مصرف روزانه این اسیدچرب را دارا می باشد. افرادی که به دنبال ویتامین B12، بیوتن، پتاسیم و پروتئین می باشند، از فوائد سلامتی این ماهی ها شگفت زده خواهند شد.
می توان سالمون را به روش های بسیاری آماده نمود و حتی می شود دستورپخت در مایکروفر برای این نوع ماهی را در اینترنت پیدا کرد. ماهی سالمون های کنسروی دارای مقدار یکسانی از اسید چرب امگا ۳ می باشند، هرچند از آنجائیکه در پروسه کنسروی کردن مقداری از اسید چرب امگا ۳ از بین می رود، مصرف ماهی تازه پیشنهاد میشود. نوع دیگری از اسید چرب امگا ۳ در ماهی تن یافت میشود. درحالیکه ماهی تازه یا منجمد مفیدتر بوده، برای افرادی که دسترسی به ماهی تازه ندارند، ماهی تن کنسروی نیز می تواند جایگزین مناسبی باشد. ماهی تن کنسروی یک غذای سریع است که با ۲۸ گرم اسید چرب امگا ۳ در هر ۵ گرم، می تواند انتخاب مناسبی باشد.
حتما بخوانید: آلزایمر چیست؟ علائم، روشهای جدید درمان، تشخیص و نکات مهم
۲- شیر و فواید احتمالی گلوتاتیون
گلوتاتیون آنتی اکسیدانی است شامل آمینو اسید و آنتی اکسیدان های قوی که توسط روده بزرگ تجزیه می شود. مشاهده شده که آنتی اکسیدان های طبیعی یافت شده در شیر موجب بهبود حافظه و سلامت عمومی مغز میگردند. مشاهده شده که نوشیدن یک الی سه لیوان شیر، خطر زوال حافظه را کاهش داده و مانع استرس اکسیداتیو می شود.

۳- انواع توت ها بعنوان «ابر غذا»
برای مدت طولانی مشاهده شده توت ها که بعنوان «ابر میوه» شناخته شده اند، به کاهش خطر مبتلاشدن به بیماری های قلبی، سرطان، تقویت سیستم ایمنی و آلزایمر؛ کمک می کنند. رد بری (دفن قرمز) و بلوبری مثل هم سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغزی هستند که خطر مبتلاشدن به آلزایمر را کم می کنند. برای افرادی که به دنبال گزینه محافظتی مناسب در کنار یک رژیم تغذیه ای سالم هستند، می تواند مفید باشد.
۴- غذاهایی با آنتی اکسیدان و قدرت مغز
مشاهد شده فقط یک نمونه کوچک از خیلی از غذاهای آنتی اکسیدان دار مانند گردو، اسفناج، لوبیا قرمز، گوجه فرنگی، آرتیشو و جو دارای آنتی اکسیدانی می باشند که بدن برای مبارزه با آلزایمر به آنها نیاز دارد. زمانیکه اکسیدان های بیشماری در بدن وجود دارد، می تواند خطر مبتلاشدن به بیماری های قلبی و سرطان را افزایش دهد. تولید آنتی اکسیدان کافی برای سلامت عمومی بسیار حائز اهمیت می باشد.
۵- بهترین غذاهای دارای ویتامین E
مشاهده شده ویتامین «ای» خطر مبتلاشدن به آلزایمر را می کاهد. گزینه های بسیاری برای غذاهای سرشار از ویتامین «ای» وجود دارند. بادام زمینی، آووکادو، فلفل شیرین، برگ های سبز، لابستر، دانه کدو حلوایی، بروکلی و بادام، تنها تعدای از نمونه های این غذاها می باشند. ویتامین «ای» در بیشتر غذاها یافت میشود، اما نمونه های فوق دارای مقادیر بیشتری از این ویتامین می باشند. پخت و پز در روغن آفتابگردان نیز نسبت به روغن های معمولی که در خیلی از فروشگاه ها یافت می شوند، گزینه بهتری می باشد که به حفظ بیشتر ویتامین ای موقع پختن غذاها کمک می نماید.
۶- نوشیدن چای سبز بیشتر
نوشیدن چای سبز به سبب داشتن آنتی اکسیدان قوی و فلاونوئیدها، سوژه تحقیق خیلی از محققین درباره بیماری آلزایمر بوده است. مشاهده شده که چای سبز موجب بهبود عملکرد شناختی در بیماران مبتلا به آلزایمر و جنون می باشد. همین طور مطالعات به چای سبز بعنوان گزینه ای برای درمان آینده نگاه می کنند. مطالعات بیشتری جهت درمان های آینده مورد نیاز است اما تحقیقات اخیر نشان داده اند که ماده فعال اصلی در چای سبز ECGC است که مانع تشکیل پروتئین بد که منجر به بیماری آلزایمر شده، می شود.
۷- حقایق بیشتر و تغییرات رژیمی سالم تر
درحالیکه تحقیقات مختلفی راجع به آلزایمر در حال انجام می باشد، یک رژیم تغذیه ای سالم غنی از غذاهای مفید، انجام تمرینات ورزشی، حضور در جمع های دوستانه مثبت و حفظ روابط خانوادگی صمیمی و هر مشکلی که می توانست سبب بروز آلزایمر شود، برای پیشگیری بسیار مفیدند. مراقبت های پیشگیرانه یکی از بهترین معیارها برای کمک به ممانعت از بروز این بیماری و عوارض آن است که می تواند بر میلیون ها انسان در سراسر جهان تأثیر بگذارد.
منبع: سالم زیبااین مطلب، یک خبرآگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

منبع:

About Author