چگونه زوج متعهد به پرداخت نفقه زن نمی گردد

ممکن است زوجین در طی زندگی مشترک به دلایل گوناگون ناچار گردند به وکلایی که در این حوزه فعالیت دارند مراجعه نمایند.

پس از آنکه عقد نکاح و زندگی مشترک میان زن و شوهر(زوجین) اتفاق افتاد، ممکن است طرفین در طی زندگی مشترک تجارب تلخی به دلایل گوناگون (از جمله اعتیاد همسر، مسایل مالی، خیانت، سوء معاشرت و…) تجربه کنند که در نهایت هریک ناچار گردند به وکلایی که در این حوزه فعالیت دارند (وکیل خانواده) جهت آشنایی با حقوق خود وانجام اقدامات قضایی مراجعه نمایند که در این نوشتار به بررسی اهم حقوق هریک از زوجین می پردازیم:

الف – دعوی تمکین و نفقه:

دعوی الزام به تمکین که اغلب در مراجع قضایی از جانب شخص زوج علیه زوجه صورت می پذیرد  به زمانی باز می گردد که زن منزل را به دلایل گوناگونی نظیر عدم علاقه و بدون دلایل موجه قانونی (خوف ضرربدنی و هتک حیثیت) ترک کرده باشد در این حالت مرد می تواند از طریق دادخواست الزام به تمکین از آثار عدم تمکین بهره مند گردد و در صورت اثبات مستحق، زوجه مستحق نفقه (منظور هزینه های روزانه زوجه، تهیه غذا و لوازم زندگی و مسکن)  نخواهد بود.

ب – مطالبه مهریه و اعسار:

از دیگر حقوق مورد شناسایی قانوگذار در حق زوجه که می تواند مبادرت به مطالبه نماید دعوی مطالبه مهریه و اجرت المثل ایام زوجیت می باشد که شخص زوج می تواند جهت تقسیط آن اعسار دهد.

ج- دعوی طلاق:

اگر زوجین پس از مدتی زندگی مشترک به این نتیجه  برسند که دیگر نمی توانند زندگی مشترک داشته

باشند و این امر منجر جدایی زن و شوهر شود، هریک می توانند متقاضی طلاق گردند به این معنا که طلاق از حیث تقاضا کننده آن به طلاق از جانب مرد و طلاق از جانب زن و طلاق توافقی تقسیم می گردد که هریک شرایط مربوط به خود را خواهد داشت. یا اینکه طرفین با توافق یکدیگر مبادرت به طلاق توافقی نمایند.

در این راستا دفتر حقوقی موکل به همراهی سامانه حقوقی همراه الو وکیل، با هدف ارتقای آگاهی حقوقی اشخاص در زندگی روزمره و همچنین دسترسی سریع، ارزان و با کیفیت به وکلای  دادگستری در سراسر ایران  با سابقه طولانی آماده خدمت رسانی به هموطنان گرامی می باشد.

About Author