مبتلایان به کبد چرب، سیگار را ترک کنند

به گزارش فست فود باز یک فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد با اشاره به اینکه بیماران مبتلا به کبد چرب به جهت اینکه در آینده گرفتار بیماری قلبی و عروقی و سکته های مغزی و قلبی نشوند، باید از همین حالا اقدام نموده و سیگار خودرا خاموش کنند، اظهار داشت: چونکه خطرات ناشی از مصرف دخانیات علاوه بر کبد و قلب و عروق، افراد را در معرض مبتلاشدن به انواع سرطان ها قرار می دهد.

دکتر سیدموید علویان در گفت و گو با ایسنا، به علایم و نشانه های بیماری کبد چرب اشاره نمود و اظهار داشت: اولا باید توجه کرد که در بیشتر موارد در بیماری کبد چرب علامت خاصی وجود ندارد و این بیماری به دنبال انجام آزمایش های دوره ای و اختلال در آنزیم های کبد مشخص می شود و یا اینکه در زمان انجام سونوگرافی شکم برای علل دیگر، وجود کبد چرب تشخیص داده می شود. البته اختلالات آنزیمی در کبد چرب معمولا خفیف بوده و در بیشتر موارد سبب افزایش مختصر در آنزیم های کبدی می شود. همین طور گاهی بیماری با سنگ صفراوی همراه می باشد.

وی اضافه کرد: البته در بعضی موارد علائمی نظیر خستگی و احساس ناراحتی و درد مختصر در قسمت فوقانی و راست شکم (محل کبد) دیده می شود. در مواد شدید علائمی مثل درد شکم، تهوع، استفراغ، بزرگی کبد و زردی نیز در فرد به وجود می آید. در بیشتر بیماران، چاقی و عوارض آن نیز دیده می شود. در صورت پیشرفت بیماری به سمت سیروز کبدی، بزرگی طحال، تجمع آب در شکم و اندام ها و تغییرات پوست نیز در فرد بروز پیدا می کند.

علویان با اشاره به اینکه بیماری های قلبی – عروقی یکی از علل مهم مرگ ومیر در بزرگسالان محسوب می شود، اضافه کرد: باید بدانیم عواملی که سبب چنین بیماری هایی می شوند از دوران نوجوانی اثرات مخرب خودرا آغاز می کنند و به مرور زمان و در بزرگسالی فرد را گرفتار سکته های قلبی و مغزی خواهند کرد. در صورت توجه به این علل در سنین پایین تر، می توان آنها را برطرف کرده و خودرا از مبتلاشدن به بیماری قلبی حفظ کرد.

وی همین طور اظهار داشت: باید توجه کرد که بیماری زمینه ای که سبب لطمه عروق کرونر و در نتیجه سکته قلبی می شود، تصلب شرایین یا آتروسکلروز نام دارد. در این بیماری چربی و کلسترول به مرور زمان در دیواره داخلی سرخرگ ها رسوب می کند و این رسوب سبب می شود تا جریان خون در آنها دشوار شود. این رسوب ها زمینه ساز تشکیل لخته خونی می شوند. باید توجه کرد عواملی که سبب بیماری آتروسکلروز می شوند، همان استعمال دخانیات، چاقی، بی تحرکی، رژیم غذایی ناسالم، فشار خون بالا، چربی های خون بالا، دیابت قندی و عوامل ژنتیکی هستند و همه اینها با علل بروز کبد چرب مشابهت کلی دارند.

این فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد با اشاره به اینکه همه افراد با کبد چرب باید از نظر قلبی – عروقی بوسیله الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب، تست ورزش، اکوکاردیوگرافی قلب و… توسط متخصص قلب یا داخلی مورد بررسی قرار گیرند، اظهار داشت: بیماران با کبد چرب بدانند به جهت اینکه در آینده گرفتار بیماری قلبی و عروقی و سکته های مغزی و قلبی نشوند، باید همین امروز اقدام نمایند و سیگار خودرا هر چه زودتر خاموش کنند؛ چونکه خطرات ناشی از مصرف دخانیات علاوه بر کبد و قلب و عروق، افراد را در معرض مبتلاشدن به انواع سرطان ها نیز قرار می دهد. بدین سبب افراد باید بدانند که اگر سیگار را ترک کنند، آینده خودرا بیمه کرده اید.

علویان همین طور اظهار نمود: فشار خون بالا، چربی خون بالا، قند خون بالا و اسید اوریک بالا در افراد مبتلا به کبد چرب شایع تر است.

منبع:

About Author