خطرات مبتلا شدن به آبله مرغان در دوران حاملگی

به گزارش فست فود باز یک متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری با اشاره به اینکه آبله مرغان یک بیماری ویروسی بسیار مُسری است که اغلب در دوران کودکی به آن مبتلا می شویم، درباره خطرات مبتلا شدن به این بیماری در دوران حاملگی و همینطور راه های پیشگیری از آن توضیح داد.
دکتر فرهاد یغمایی در گفتگو با ایسنا، درباره ایمنی نسبت به این ویروس توضیح داد: افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، نسبت به ابتلای مجدد ایمن می شوند، چونکه پادتن های این ویروس در بدن تولید می شوند و باقی می مانند. اما اگر خانمی قبلاً به این بیماری مبتلا نشده باشد یا واکسن آنرا دریافت نکرده باشد و در دوران حاملگی مبتلا شود، هم مادر و هم جنین در معرض خطرات جدی خواهند بود.
نحوه سرایت آبله مرغان وی با اشاره به شیوه سرایت این بیماری توضیح داد: این ویروس از راه تماس با فرد مبتلا منتقل می شود و چون دوره کمون یا نهفتگی دارد، امکان دارد شخص مبتلا هیچ علامتی نداشته باشد اما ناقل باشد. خطر انتقال بیماری از دو روز قبل از بروز جوش ها تا زمان خشک شدن کامل آنها وجود دارد و همین نکته سبب می شود این بیماری بسیار واگیر باشد. وقتی ویروس وارد بدن شخص شود، حداکثر ظرف دو هفته علایم آن، یعنی جوش و تب، بروز پیدا می کنند.
عوارض مبتلا شدن به آبله مرغان در بارداری عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا درباره خطرات مبتلا شدن به این بیماری در دوره حاملگی اظهار داشت: خطرناک ترین دوره مبتلا شدن ۲۰ هفته نخست بارداری، بخصوص هفته های هشتم تا بیستم است. مبتلا شدن به آبله مرغان در این دوره هم با بروز عوارض جدی برای مادر مانند ذات الریه همراه می باشد و خطر ابتلای جنین به سندرم آبله مرغان مادرزادی را به دنبال دارد.
وی سندرم آبله مرغان مادرزادی را برای جنین بسیار خطرناک دانست و توضیح داد: این سندرم می تواند باعث بروز عوارضی مثل زخم های پوستی، صدمه های ماهیچه ای و استخوانی، میکروسفالی یا کوچک بودن اندازه‌ی سر، کوری، ناهنجاری و یا فلج دست ها و پاها و ناتوانی ذهنی فرزند شود. ازاین رو خانم های آبستن باید از هرگونه تماس با فرد مبتلا به آبله مرغان اجتناب کنند.
این متخصص بیماری های عفونی دوره خطرناک دیگر را از پنج روز قبل از زایمان تا دور روز بعد از تولد نوزاد دانست و اظهار داشت: اگر خانم آبستن در فاصله شش تا ۲۱ روز قبل از زایمان مبتلا شود، خطر ابتلای نوزاد به آبله مرغان خفیف است. اما اگر در بازه زمانی پنج روز قبل از زایمان تا دو روز بعد از تولد نوزاد به بیماری آبله مرغان مبتلا شود، خطر بروز سندرم آبله مرغان نوزادی یا «نئوناتال» ظرف پنج تا ۱۰ روز بعد از تولد در نوزاد وجود دارد که می تواند عوارض بسیار جدی، مانند تشنج، فلج شدن و حتی مرگ به دنبال داشته باشد.
واکسن آبله مرغان به چه افرادی سفارش می شود؟ وی به خانم های آبستن سفارش کرد: اگر خانمی مطمئن نیست که قبلاً به این بیماری مبتلا و در مقابل آن ایمن شده است، به هیچ وجه نباید در معرض افراد مبتلا به آبله مرغان قرار گیرد. اگر هم مطمئن است که قبلاً مبتلا نشده است، می تواند پیش از مبادرت به حاملگی واکسن آبله مرغان (VZIG) را دریافت کند تا ایمن شود.
وی با اشاره به تأثیر واکسن آبله مرغان اظهار نمود: این واکسن از سال ۱۹۹۵ به بازار آمده است و اگر خانمی که با فرد مبتلا تماس داشته است، ظرف سه روز این واکسن را دریافت کند، از بروز این بیماری جلوگیری یا از شدت آن کم می شود. همچنین، اگر خانمی در آینده قصد حاملگی دارد و گمان می کند خطر ابتلایش به این بیماری در دوران حاملگی زیاد است، می تواند واکسن بزند ولی بهتر است که دست کم یک تا سه ماه بین واکسن زدن و اقدام برای حاملگی فاصله باشد.
عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا درباره امکان پیشگیری از بروز عوارض خطرناک آبله مرغان در نوزادان اظهار داشت: اگر احتمال ابتلای نوزاد مطرح باشد و بلافاصله بعد از تولد به او VZIG تزریق شود، عوارض بیماری تا حد زیادی کنترل خواهد شد، اما تشخیص و درمان دیرهنگام عوارض جبران ناپذیری به دنبال دارد.
او در آخر اضافه کرد: خانم های حاملگی که قبلاً به آبله مرغان مبتلا نشده اند، باید کاملاً مراقب باشند که با افراد مبتلا به آبله مرغان برخورد نداشته باشند. اگر هم مطمئن نیستند که قبلاً مبتلا شده اند یا نه، می توانند قبل از مبادرت به حاملگی با انجام آزمایش خون از این مسئله مطمئن شوند.

About Author