جدیدترین اظهارنظر وزارت بهداشت درباره سلامت آب آشامیدنی کشور

به گزارش فست فود باز رئیس گروه بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت درمورد وضعیت سلامت آب آشامیدنی کشور و همینطور نحوه عملکرد و پایش های وزارت بهداشت در زمینه سلامت آب، توضیح داد.
مهندس غلامرضا شقاقی به مناسبت روز جهانی نظارت بر آب در گفتگو با ایسنا، با اشاره به فعالیت وزارت بهداشت در حوزه نظارت بر آب آشامیدنی شهرهای کشور، اظهار داشت: وزارت بهداشت بعنوان یک سازمان ناظر، آب را که از جانب وزارت نیرو و شرکت های آب و فاضلاب تهیه می شود، از جنبه های مختلف طبق دستورالعمل های از پیش تعیین شده که در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی قرار دارد، پایش می کند.
پایش های میکروبی و شیمیایی آب آشامیدنی کشوروی با اشاره به اینکه آب از سه وجه فیزیکی، شیمیایی و میکروبی مورد بررسی قرار می گیرد، اظهار داشت: مهم ترین موضوع، مباحث میکروبی آب است که بر خلاف آلودگی های شیمیایی اثرات کوتاه مدت دارد و اگر مشکلی از این نظر سلامت آب را تهدید کند، به سرعت شاهد طغیان بیماری خواهیم بود. بنابراین پایش های میکروبی بر روی آب با نظارت شدیدی تحت بررسی است. بر همین مبنا از سه وجه کلر آزاد باقی مانده در آب، کدورت آب و نتایج باکتولوژیک آب توسط بازرسان بهداشت محیط بررسی می شود.
وی اضافه کرد: پایش های میکروبی، میزان کلر و کدورت بر روی آب به دلیل اهمیت آن به صورت مرتب و روزانه صورت می گیرد. پایش های بررسی میزان عوامل آلوده شیمیایی هم در فواصل شش ماهه مورد بررسی قرار می گیرد.
اوضاع مساعد سلامت آب در اغلب شهرهارئیس گروه بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت با اشاره به نتایج بررسی های صورت گرفته پارسال و سال جاری در مورد مشکلات میکروبی آب، اظهار نمود: در اغلب مناطق کشور بخصوص در مناطق شهری، آب آشامیدنی در شرایط مطلوبی قرار دارد و بعد از نمونه گیری از آب مناطق مختلف، شاخص میانگین کشوری بالای ۹۸ درصد گزارش شده است که این نشان دهنده اوضاع مساعد در حوزه سلامت آب است. البته نمی توان این وضعیت مطلوب را شامل حال تمام استان های کشور دانست چونکه در بعضی از شهرها چنین وضعیت مطلوبی از سلامت آب گزارش نمی گردد.
برخی مشکلات در بعضی شهرهاوی در ادامه استان خوزستان را بعنوان یکی از استان هایی که گاها سلامت آب در آن منطقه با مشکل روبرو است معرفی و بیان کرد: با عنایت به وقوع سیل در ابتدای سال جاری می توان گفت در مناطق سیل زده، استان خوزستان بخصوص شهر اهواز و بهبهان، شهرستان سیرجان در استان کرمان و شهر بابل در استان مازندران و هم مناطق روستایی کشور، شاخص سلامت آب به نسبت کشوری پایین تر است. البته، سلامت آب در بعضی استان ها نظیر خوزستان، قبل از وقوع سیل هم به علت مشکلات زیرساختی و لوله کشی فاضلاب با مشکل مواجه بود.
راه حلی برای مشکل آب و فاضلاب خوزستانوی چاره مشکل آب و فاضلاب خوزستان را توسعه سامانه های جمع آوری و تصفیه فاضلاب دانست و افزود: با توسعه سیستم های تصفیه آب و بهبود شبکه های آب رسانی می توانیم جلوی آلودگی آب در این مناطق را گرفته و شاهد کاهش پِرت آب و مکش منفی آب در نقاطی باشیم که فاضلاب غیر بهداشتی دفع شده است.
وضعیت سلامت آب در روستاهاشقاقی در مورد سلامت آب در مناطق روستایی افزود: در مناطق روستایی به دلیل کوچک بودن محیط و پراکندگی روستاها از یکدیگر، همه روستاها از سیستم تصفیه آب برخوردار نیستند و همین سبب می شود شاخص میانگین سلامت آب در این نقاط نسبت به نقاط شهری کمتر باشد. البته انتظار ما این است که شاخص سلامت میکروبی آب علیرغم این شرایط، بالای ۹۰درصد باشد.
وی مشکل اصلی را در پایین تر بودن شاخص سلامت آب روستایی، عدم پوشش یکپارچه تمام روستاها به سیستم آب و فاضلاب کشوری دانست و تصریح کرد: برخی روستاها به صورت خودگردان و یا توسط بخش خصوصی مبادرت به تامین آب می کنند که متاسفانه تخصص لازم را ندارند. امیدواریم با پیگیری های صورت گرفته هرچه سریع تر این روستاها هم تحت پوشش وزارت نیرو و شرکت های آب و فاضلاب قرار گیرد.
نگرانی نیترات در آب تهرانرئیس گروه بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت ضمن اشاره به اینکه آب و فاضلاب پایتخت از نظر میکروبی با مشکل خاصی روبرو نیست، اظهار نمود: وضعیت در مناطق شهری و روستایی در حالت مساعدی قرار دارد و شاخص سلامت میکروبی آب بالای ۹۸ درصد قرار دارد. نگرانی ما در شهر تهران گاها آلودگی های شیمیایی بخصوص میزان نیترات در آب است که پایش های صورت گرفته حکایت از وجود نیترات در آب دارد. طی اقدامات صورت گرفته منابع آلوده از مدار خارج می شود و یا در مقاطعی اختلاط آب سالم با آب آلوده برای دستیابی به حد استاندارد صورت می گیرد.
وی در ادامه مشکل وجود نیترات در آب را تنها متوجه استان تهران ندانست و خاطرنشان کرد: علاوه بر تهران در استان های البرز، مرکزی و یزد هم وجود نیترات در آب گزارش شده است که با روند فزاینده ای هم روبرو است که با توسعه سامانه های آب وفاضلاب می توان از ورود فاضلاب به منابع آب زیرزمینی جلوگیری کرد.
راهکار پیشگیری از آلودگی آب به نیتراتشقاقی اختلاط آب را راه مرسوم کاهش نیترات آب معرفی نمود و اضافه کرد: اختلاط آب بهترین چاره پیشگیری از آلودگی آب به منابع نیترات است؛ چونکه تصفیه های عادی صورت گرفته بر روی آب توانایی حذف نیترات را ندارد و اگر بخواهیم نیترات را از آب جدا نماییم، کاری پرهزینه در پیش داریم.
وی حد مجاز نیترات در آب را ۵۰ میلی گرم برحسب یون نیترات در هر لیتر معرفی نمود و اظهار داشت: عوارض نیترات بر گروه های حساس و کودکانی است که از شیرخشک استفاده می نمایند.
دستگاه های تصفیه آب، فاقد تاییدیه رسمیوی دستگاه های تصفیه آب خانگی را فاقد تاییدیه رسمی در داخل کشور دانست و اضافه کرد: در محل هایی که سلامت آب توسط کارشناسان وزارت بهداشت و سازمان آب و فاضلاب بررسی می شوند نیازی به تهیه دستگاه آب تصفیه کن نیست، مگر اینکه ما اعلام نموده باشیم که آب آن منطقه با مشکل مواجه می باشد که در آن صورت هم مردم باید مبادرت به مصرف آب بسته بندی و یا تهیه آب از مراکز آب_ایستگاهی مورد تایید سازمان آب و فاضلاب کنند.
وی اضافه کرد: یکی از اقدامات مهم که در سال های اخیر برای اطمینان از سلامت آب انجام می شود، اجرای برنامه ایمنی آب شرب است که الان در کلیه مراکز استان ها و هم شهر کاشان در حال اجراست. این برنامه با مشارکت همه دستگاه های ذی ربط انجام می شود و محدوده اجرای آن کل سامانه تامین آب از حوزه آبریز تا نقطه مصرف است. هدف از اجرای این برنامه جلوگیری از آلودگی منابع آب، تصفیه آب برای دستیابی به استانداردها، تضمین کیفیت آب و تامین آن به صورت پایدار می باشد.
شقاقی در انتها با اشاره نقش مردم در جهت حفظ سلامت آب اظهار داشت: در خیلی از مواقع رعایت نکات بهداشتی بخصوص هنگام تفریحات در کنار رودخانه ها و آلوده نکردن آب توسط مردم می تواند به حفظ سلامت آب کمک نماید.

About Author