یک متخصص تغذیه عنوان کرد؛ کودکان بدون صبحانه مدرسه نروند، سفارش به والدین

به گزارش فست فود باز یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی، با اشاره به اینکه استرس می تواند سبب تهوع خصوصاً در دانش آموزان شود، اظهار داشت: باید به عادات و ترکیب غذایی کودکان، دقت و نظارت کافی داشته باشیم.
به گزارش فست فود باز به نقل از مهر، تیرنگ نیستانی، اضافه کرد: گاهی کودکان دبستانی در صبحگاه حالت تهوع و دل به هم خوردگی دارند که اکثراً یکی از عوامل این بی میلی به خوردن صبحانه استرس است. وی افزود: بچه های کلاس اول برای رسیدن بموقع به مدرسه و سر کلاس هیجان و اضطراب بیشتری نسبت به سایر دوره ها دارند و همین اضطراب و تنش می تواند مانع از خوردن صبحانه شود. نیستانی، حالت تهوع و بی میلی به خوردن صبحانه را یکی از مهم ترین علایم اضطراب در کودکان دانست و اظهار داشت: خانواده ها باید توجه داشته باشند که با رفتارهای خود به این اضطراب دامن نزند؛ گاهی پدرو مادرها برای رسیدن به محل کار خود عجله دارند و با شتاب کارهای خودرا انجام می دهند و وعده صبحانه را در منزل میل نمی کنند، خود این مساله سبب می شود که اضطراب در کودکان تشدید شود. این متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اضافه کرد: کودکان هیچ گاه نباید صبحانه نخورده به مدرسه بروند و دراین بین سال اول مقطع دبستانی از اهمیت بیشتری نسبت به سایر دوره ها برخوردار می باشد. ایشان سپس سوژه مهم صرف صبحانه را تصریح کرد و اظهار داشت: مطالعات زیادی نشان داده است که بچه هایی که صبحانه نمی خوردند، احتمال چاق شدنشان بیشتر از کودکانی است که صبحانه می خورند. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه ترکیب صبحانه بسیار مهم می باشد، اظهار داشت: اگر چنانچه پدرو مادر بخواهند صبحانه را محدود به بیسکویت، شیرکاکائو و یا شیرهای طعم دار کنند، مطمئناً مقصود حاصل نمی گردد. وی با اشاره به اهمیت تغذیه کودکان در مقطع ابتدایی، اظهار نمود: بخش مهمی از عادات غذایی در سنین کودکی شکل می گیرد و تغذیه در دوره کودکی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و تأثیر ویژه ای در سنین بالاتر دارد. بگفته استاد گروه انستیتو تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، کودکان در سنین مدرسه آغاز به وزن گیری می کنند و جنس بافتی که در این دوران ایجاد می شود بسیار مهم می باشد. نیستانی اضافه کرد: اگر بیشترین بافتی که در بدن کودکان از ۷ سالگی و نخستین سال ورود به مدرسه تا دوران بلوغ ایجاد می شود، بافت چربی باشد، احتمال چاق شدن و چاق ماندن این کودکان در سنین بزرگسالی بیشتر وجود دارد و در ادامه مشکلات و عوارض چاقی بیشتر گریبان گیر این کودکان خواهد بود. وی با اشاره به اینکه باید به عادات و ترکیب غذایی که کودکان مصرف می کنند دقت و نظارت کافی داشته باشیم، تاکید کرد: عادات و ترکیب غذا، ذائقه کودکان را از همان سنین ابتدایی پس از تولد شکل می دهد و در گام بعدی باید ماحصل این دو مورد در وزن گیری مطلوب کودک تأثیر داشته باشد. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره اهمیت مصرف میان وعده در کودکان، گفت: مصرف میان وعده در کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است، مصرف مواد غذایی مثل کیک یا بیسکویت به سبب حجم کم و کالری بالا می تواند به ضرر کودکان تمام شود چونکه در ترکیبات این مواد مقادیر زیادی از چربی و قند آزاد وجود دارد که می تواند به سلامت کودکان لطمه وارد کند. هرچند که در نگاه اول امکان دارد این مهم یک چاره سریع به نظر برسد ولی همیشه سریع ترین راه بهترین راه نیست. نیستانی با تاکید بر اینکه عادات غذایی نادرست تا سال ها همراه فرد است، تاکید کرد: فردی که به مواد غذایی ناسالم و روش های نادرست تغذیه ای عادت کرده، این عادات غذایی را تا بزرگ سالی با خود حمل می کند. این متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه اشاره کرد: اگر فاصله بین صبحانه تا نهار نیز زیاد است، نان و پنیر، نان و پنیر و گردو یا سبزی، لقمه هایی نظیر کوکو و کتلت ها، میوه ها، خشکبارها، مغزها مانند گردو، فندق و بادام، برگه های میوه، انواع شیر خالص در ردیف تغذیه های سالمی است که عموماً توسط والدین و بویژه مادران می تواند در کیف مدرسه فرزندان محصل قرار گیرد. وی با تاکید بر اهمیت سلامت مواد غذایی در بوفه مدارس توضیح داد: استفاده بیش از اندازه از مواد غذایی حتی در شرایطی که از غذای سالم استفاده می شود نکته مهمی است چونکه با غذای سالم هم می شود چاق شد، به عبارت ساده تر اگر اضافه دریافت کالری رخ دهد چاقی و اضافه وزن نیز ایجاد می شود. نیستانی اظهار داشت: مسئله غذای سالم با تغذیه سالم متفاوت می باشد، فرد می تواند غذای سالم مصرف کند ولی تغذیه سالمی نداشته باشد. استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به والدین و مربی های بهداشت سفارش کرد: اگر کودکی از جاده تندرستی و مسیر وزن گیری خود خارج شد و یا بافت چربی بیش ازحد در کودک به وجود آمد پیش از این که این مساله تبدیل معضل شود باید پیگیری و بررسی شود. نیستانی، مصرف منبع پروتئینی غنی مثل پنیر، تخم مرغ، عدسی، حلیم و مجموعاً مصرف پروتئین را برای صبحانه کودکان سفارش کرد و اظهار داشت: پروتئین ها منابع غنی هستند که در یادگیری بهتر و افزایش تمرکز کودکان نقش مؤثر دارند.

منبع: