در گفت وگو با فست فود باز اعلام شد بروز موارد تک گیر آنفلوآنزا در کشور، سفارش به زوار اربعین

فست فود باز: عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا از بروز موارد تک گیر آنفلوآنزا در کشور آگاهی داد و به زوار اربعین حسینی سفارش کرد که اگر بیماری زمینه ای دارند، واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند.

دکتر مسعود مردانی در گفت و گو با ایسنا، درباره وضعیت بروز آنفلوآنزا در کشور با عنایت به ورود به فصل سرما، اظهار داشت: تابحال موارد تک گیر بیماری آنفلوآنزا در ماه جاری گزارش شده است، اما خوشبختانه جزو موارد شدید بیماری محسوب نمی شدند.

وی با اشاره به نزدیکی ایام اربعین حسینی و رفت وآمد زوار ایرانی به کربلا، اضافه کرد: سفارش می کنم که افراد بالای ۶۰ سال اگر تابحال واکسن آنفلوآنزا تزریق نکرده اند، هر چه سریع تر نسبت به تزریق این واکسن اقدام نمایند. همین طور اگر به بیماری های دستگاه تنفسی مانند سرفه، آبریزش بینی و… مبتلا هستند، رعایت نکات بهداشتی همچون استفاده از ماسک، شست وشوی مرتب دست ها و امتناع از دست دادن و روبوسی با سایرین را داشته باشند.

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا اضافه کرد: همین طور لازم است افراد در صورت بروز نخستین علام بیماری در دستگاه تنفسی فوقانی، به پزشکان مستقر در درمانگاه ها و کاروان ها مراجعه نموده و دارو دریافت نمایند.

مردانی اشاره کرد: نکته بسیار حائز اهمیت این است که ثابت شده شست وشوی مکرر دست ها، موجب قطع زنجیره انتقال عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی از فرد بیمار به سایر افراد می شود. بدین سبب شست وشوی مکرر دست ها را مدنظر قرار دهند.

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا افزود: در عین حال افرادی که مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند بیماری های کلیوی، قلبی-ریوی، افرادی که شیمی درمانی می شوند یا از داروهای سرکوب گر سیستم ایمنی استفاده می نمایند، از آنجایی که در معرض خطر مبتلاشدن به عفونت هایی مانند آنفلوآنزا هستند، اگر تابحال واکسن آنفلوآنزا تزریق نکرده اند، حتما واکسن را دریافت نمایند. خصوصاً اگر عازم سفر اربعین هستند.

مردانی همین طور اظهار داشت: از زمانیکه فرد واکسن می زند، دو هفته طول می کشد تا آنتی بادی در بدن ایجاد شود. بدین سبب هم اکنون نیز چند روزی تا اربعین زمان باقی مانده و بنظر می رسد که تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدامی منطقی است.

منبع:

About Author