۲، وزیر بهداشت اعلام کرد افزایش ۲ برابری قیمت داروهای خاص داخلی، ماجرای ایدز در لردگان

به گزارش فست فود باز وزیر بهداشت ضمن اشاره به مبحث ایدز در لردگان، درباره افزایش قیمت برخی داروها توضیح داد.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی در ادامه نشست خبری امروزش با خبرنگاران، درباره افزایش قیمت دارو نیز اظهار داشت: ما با داروهایی طرف بودیم که چون تولید آن صرفه اقتصادی برای تولید کننده نداشت با پنج برابر قیمت وارد کشور می شد. در این زمینه در مورد داروهای خاص قیمت ها تا دو برابر افزایش پیدا کرد که منجر به آن شد تا تولید کننده دلگرم شده و از واردات دارو بی نیاز شویم. با این افزایش قیمت باز هم قیمت دارو یک پنجم قیمت واردات ماند. البته در این زمینه باید با بیمه همفکری هایی شود.
دستور وزیر بهداشت درباره افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلیوزیر بهداشت در ادامه صحبت هایش درباب افزایش ظرفیت رشته های پزشکی نیز اظهار داشت: سابق بر این، این گونه بود که برای رشته های تحصیلات تکمیلی دو سهمیه وجود داشت که نفر اول در رتبه اول جذب شده و رتبه دوم از افراد سهمیه دار انتخاب می شد. این اتفاق دو اثر داشت؛ اول آن که موجب سرخوردگی جوانان دارای زیر رتبه ۱۰ می شد و دوم آن که ذهنیت نابجا و غلطی درباب خانواده های شهدا ایجاد می شد که به هیچ عنوان ذهنیت روایی نبود. وی ادامه داد: به همین علت بنده دستور دادم معادل سهمیه ها ظرفیت تحصیلات تکمیلی بالا رود؛ یعنی نخبه فکر نکند کسی جایش را گرفته است؛ یعنی اگر قرار بود بعنوان مثال ۲۰ نفر را پذیرش نماییم، گفتیم آن تعداد از سهمیه ایثارگران و خانواده شهدا را کنار بگذارید و از بین داوطلبین آزاد زیر رتبه ۱۰ را جذب کنید.
ماجرای ایدز در لردگانبه گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، نمکی در ادامه صحبت هایش با اشاره به ماجرای ایدز در لردگان، اظهار داشت: حدود ۴۰ هزار بیمار اچ ای وی مثبت در کشور شناسایی شده اند که هیچکس نمی داند که این افراد کجا هستند. بدین سبب ما مَحرم مردم مملکت هستیم. درباره لردگان نیز این نخستین بار است که مشخص شد که بیماران مبتلا به این بیماری متعلق به یک منطقه خاص هستند که این را هم ما اعلام نکردیم، بلکه ما از چند ماه قبل در جریان این قضایا بودیم و داشتیم با شدت و به صورت چراغ خاموش با حفظ محرمانگی و عزت مردم آن منطقه، روی آن کار می کردیم.
ایدز بوسیله سرنگ آلوده علمی نیستوی اضافه کرد: ناگهان به دلایلی که خیلی آنها را باز نمی کنم، با بیان این مساله از طرف یکی از عزیزان و جلب بهورز زحمتکش آن منطقه این ماجرا عنوان شد. ما می دانستیم که بحث انتقال از سرنگ آلوده، علمی نیست. من بعنوان ایمونولوژیست که ۳۰ سال است در این عرصه معلمی می کنم، می دانم که چنین حرفی علمی نیست.
نمکی اشاره کرد: اتفاقی که افتاد بهره برداری ناصواب بیگانگانی بود که می خواستند پروژه خودرا پیش برند و سوژه بلافاصله بر روی آنتن خبرگزاری های آن طرف رفت و بلافاصله بعضی از عناصر ضد انقلاب در خارج مصاحبه کردند و این مساله را بعنوان کار زشت نظام ارائه خدمت جلوه دادند و اذهان عمومی را مشوش کردند که سرنگ آلوده به اچ ای وی در نظام ارائه خدمات کشور موجب این مساله شده است.
وی اشاره کرد: آنقدر اعتماد مردم به نظام ارائه خدمات بالا است که ما برای غربالگری فشار خون ۲۰ میلیون نفر را پیش بینی کرده بودیم، اما نزدیک به ۳۱ میلیون نفر بازگشت کردند. خیلی برایشان سنگین بود که نظام ارائه خدمت این کشور آنقدر وجاهت دارد که مردم به آن اعتماد دارند و بازگشت می کنند. بلافاصله قرار بود که طرح کشوری کنترل دیابت را در برنامه بگذاریم، اما در پیک این تصمیم آمدند و ذهن مردم را مشوش کردند که نظام سلامت ایران می خواهد تست قند خون انجام دهد و مردم به این صورت آلوده شدند. می خواستند ذهن مردم را مشوش کنند تا این اقدام انجام نگیرد.
ماجرای نامه وزیر بهداشتنمکی افزود: ضمن اینکه به هر حال ما کاملا این جمعیت را تحت پوشش قرار دادیم و مراقبت می نماییم. همراهی مردم روستا بسیار عالی است. اینکه نامه بنده را پررنگ کردند هم نوعی شیطنت بود. بنده اعلام کردم که این انتقال حاصل مواردی از قضا روابط نامطلوب بوده است که آنرا برای مردم بعنوان روابط نامشروع جنسی تفسیر کردند. درحالیکه من هیچ گاه چنین جسارتی را به مردمان آن منطقه نداشتم. وقتی ما از نامطلوب صحبت می نماییم منظورمان یک فرآیند اقدامی و اجرایی می باشد که می تواند مطلوب یا نامطلوب باشد که با نامشروع متفاوت می باشد. بچه دو ساله یا خانم پاکدامنی با مردی زندگی کرده که آن مرد به هر علت چندین سال قبل آلوده شده، چطور می توان اظهار داشت که رابطه نامشروع داشته است. بدین سبب در تفسیر این مساله هم بدجنسی شد.
نمکی با اشاره به اینکه ما مردم را تحت نظر داریم، اظهار داشت: با وجود تلخی این ماجرا یک پیام مثبت هم داشت و آن این بود که اچ آی وی مهم می باشد. سال ها پیش ۲۵۰ اچ آی وی مثبت در این کشور داشتیم که بنده کمیته کشوری مبارزه با ایدز را راه انداختم. آن روز به ما حمله کردند که ۲۵۰ مرد اچ آی وی مثبت اینقدر بلوا می خواهد؟. گفتم این نوک کوه یخ است و اگر بی توجهی کنید غرق می شوید. خوشبختانه امروز حقانیت آن حرف ۳۰ سال قبل مشخص شد که ما باید به این مساله بپردازیم. ما باید متناسب با فرهنگ و اقلیم و اعتقادات مان اطلاع رسانی نماییم و به مردم آموزش دهیم و همه همچون رسانه ها باید به ما کمک کنند تا دامان مردم بیشتری را به سبب ناآگاهی نگیرد.
وی اشاره کرد: عدد و رقم ما در زمینه این بیماری بسیار کمتر از چیزی است که اعلام می شود. باید به آموزش ها توجه کرده و بیشتر تلاش نماییم.
حمایت های روانی از مردم لردگانوزیر بهداشت همین طور در زمینه حمایت های روانی از مردم لردگان، اظهار داشت: قبل از آن که این ایام پر التهاب آغاز شود، تیم های روانشناسی و روانپزشکی بالینی که قبل از این در رابطه با این مساله هم کار کرده بودند، در چارچوب ۱۶ تیم به منطقه اعزام کردیم. همین طور مراکز جامع سلامت را برای مردم منطقه دایر کرده و خوشبختانه تابحال با همکاری خوب مردم مواجه بوده ایم. از روز گذشته نیز انجام تست های تکمیلی در رابطه با اچ آی وی شروع شده است و علاوه بر حمایت روانی، درمانی و دارویی، حمایت های دیگری هم از مردم به عمل آورده ایم. البته نمی توان از نقش حمایتگر بهزیستی در این میان غافل بود.
نمکی ماجرای لردگان را بعنوان یک حرکت مهم برای آغاز مشارکت های بین بخشی عنوان و اظهار نمود: مشکلات به وجود آمده در بیماری ایدز، تنها متوجه نظام سلامت نیست، بلکه مشکل ناشی از پروسه مدیریت اجتماعی یک کشور است. مگر ما در تصادفات جاده ای چقدر مقصریم یا نقش وزارت بهداشت در خشونت های اجتماعی و بروز حادثه برای افراد چه میزان است؟. اما اگر یک لحظه از خدمت رسانی غافل شویم، بزرگترین لطمه ها به سلامت مردم وارد می شود.
وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت در زمینه آموزش های لازم برای شناخت بیماری اچ آی وی موثر است، اظهار داشت: البته باید توجه کرد که ما در این بین جزء کوچکی از یک کل هستیم و باید پذیرفت که معضلی به نام اچ ای وی در این مملکت وجود دارد.
توطئه دشمن با طرح مبحث آلودگی سرنگ وارداتیوی در ادامه به اقدامات دشمن برای زیر سوال بردن خدمات خصوصاً در نظام سلامت اشاره و اظهار نمود: شاهد بودید که هفته گذشته نامه ای از قول من جعل شد که با پیگیری های انجام شده متوجه شدیم که نخستین محل انتشار آن در خارج از کشور بوده است. توجه کنید که در این مساله دیگر تنها وزیر مطرح نیست. من خاک پای این ملت هستم، اما عده ای همواره به دنبال تخریب دستاوردهای جمهوری اسلامی هستند. عده ای مباحثی در خصوص ورود سرنگ وارداتی آلوده به کشور را مطرح می کنند. بنده صراحتا اعلام میکنم که آلودگی بوسیله سرنگ وارداتی وجود ندارد و طرح این مباحث توطئه ای بیش نیست.
برنامه وزارت بهداشت برای حذف بیماری های بومیوزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره مهم ترین بیماری های واگیری که وزارت بهداشت را نگران می کند، اظهار داشت: وزارت بهداشت برای بیماری های بومی در کشور برنامه دارد. یک روز بیماری مالاریا در کشور یکی از موارد تهدید کننده سلامت محسوب می شد که شیوع بالایی داشت، اما حالا در حال ستاندن گواهینامه ریشه کنی مالاریا هستیم و هیچ کیس جدیدی در زمینه بروز مالاریا در افراد بومی کشور مشاهده نکرده ایم. همین طور در زمینه بیماری فلج اطفال نیز به ریشه کنی این بیماری رسیده ایم و تنها یک مورد جدید این بیماری گزارش شد که آن هم از کشور افغانستان آمده بود. بدین سبب ما برای بیماری های بومی کشور برنامه داریم.
نمکی افزود: حال برای کنترل بیماری هایی مانند تب کریمه کنگو و برخی بیماری های نوپدید که امکان دارد خصوصاً از کشورهای شرقی به ما سرایت کنند، یکی از اقدامات مهم ما مذاکره با کشورهای منطقه است تا بتوانیم یک برنامه مشترک در این عرصه ها داشته باشیم. متاسفانه بعضی از این کشورها هم گرفتار ناامنی هستند و هم با مشکل سوءمدیریت مواجهند؛ به طوریکه از نظر اقتصادی منابعی برای پیش گیری از این بیماری ها قرار نمی دهند. هم اکنون هم چنین بحث هایی وجود دارد و اگر واقعاً بخواهیم به سلامت شهروندان دقت کنیم باید این موضوعات را مورد توجه قرار دهیم.
تلاش برای تولید داخلی دو واکسن با همکاری هند و کوباوی در پاسخ به سوالی درباره تولید واکسن های جدیدی مانند پنوموکوک و روتاویروس اظهار داشت: باید توجه کرد که ایران در منطقه یکی از قدیمی ترین واکسن سازها بوده است و حدود یک قرن پیش ما با دو موسسه پاستور و رازی واکسن سازی می کردیم و به جز ما واکسن سازی در منطقه وجود نداشت.
نمکی با اشاره به اینکه هم اکنون هم با استفاده از شرکت های دانش بنیان توانسته ایم در ساخت واکسن دریچه تازه ای را باز نماییم، افزود: بطوریکه شرکت های دانش بنیان در زمینه ساخت واکسن ها شامل دامی و انسانی به شدت ورود کرده اند. در عین حال مقرر است دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس به پروتکل واکسیناسیون کشوری اضافه شوند که ساخت این دو واکسن را در داخل کشور با کمک هندی ها و و کوبایی ها پیش می بریم و امیدواریم از سال آینده بتوانیم دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس ساخت داخل را با هزینه خیلی کم در کشور داشته باشیم.
سرانجام واکسیناسیون HPVوی اظهار داشت: در زمینه واکسن HPV که برای سرطان های دهانه رحم و بعضی از سرطان های دیگر که ناشی از این ویروس هستند، نقش ایفا می کند، خوشبختانه یک شرکت دانش بنیان اقدام نموده و قرار شد که کار را در یکی از استان ها این واکسن را به صورت پایلوت آغاز نماییم و پس از ارائه نتایج و تایید کمیته کشوری، واکسیناسیون آنرا کشوری نماییم.
نمکی در پاسخ به سوال دیگری درباره ایجاد کانال واردات دارو و سایر کالاهای ضروری سلامت محور بوسیله سازمان جهانی بهداشت، اظهار داشت: ما همه تلاش مان را می نماییم، اما بدانید که کمپانی های بزرگ دنیا تابع قواعد دولت یا سازمان های جهانی نیستند، بلکه تابع تجارت شان بوده و حاضر نیستند که تجارت شان تحت هیچ شرایطی مختل شود. البته ما به فعال سازی دیپلماسی امیدواریم و تابحال هم از قسمتی از این مسیرها بهره برده ایم. اما اینکه همه امیدمان را به این ببندیم که پس از این اجلاس می توان از این اهرم استفاده نمائیم، درست نیست. امیدواریم بتوانیم از این اجلاس برای فشار بر بعضی از قدرت های بزرگ برای شکستن حلقه تحریم بهره بریم، اما اگر نتوانیم هم از این اهرم استفاده نمائیم، باز هم ناامید نمی شویم و راه را برای تامین کالاهای اساسی مردم باز می نماییم، همانطور که در شرایط جنگ این اقدام را انجام دادیم.
دارو و تجهیزات پزشکی تحریم استنمکی افزود: با وجود ادعای کاذب آمریکایی ها، دارو و تجهیزات پزشکی تحریم است و ما طی اجلاس مدارک و مستندات مظلومیت مردم کشور را اعلام می نماییم تا به گوش جهانیان برسد. البته برای گشودن راه های دیپلماتیک نیز جهت واردات دارو و تجهیزات تلاش خواهیم کرد.
کمبود داروهای اساسی نداریموی درباره وضعیت دارویی بیماران خاص نیز اظهار داشت: تا این لحظه اجازه ندادیم که هیچ بیماری در زمینه داروهای خاص گرفتار مشکل شود. گرچه ما بعنوان مدیران نظام سلامت سختی های زیادی را تحمل می نماییم، اما اجازه نمی دهیم بیماران فشاری را تحمل کنند. در این زمینه اولا بر تولید داخلی تکیه کرده ایم. بعنوان مثال هم اکنون داروهای بیماران تالاسمی را در داخل کشور می سازیم. از طرف دیگر داروهای وارداتی را هم با مکانیزم های مختلف وارد می نماییم.
وزیر بهداشت افزود: اما سوژه این است که از آنجایی که دارو را از مسیرهای غیرمعمول می آوریم، قیمت تمام شده برایمان بسیار گران تر می شود. در عین حال گاهی اوقات مجبوریم به سبب فشاری که از طرف آمریکایی ها وجود دارد، دارو را مستقیما از کمپانی تولیدکننده نخریم. حال خطری که امکان دارد این کار داشته باشد این است که در مواقعی استانداردهای دارو رعایت نشده باشد و یا جعلی باشد. البته قبل از ورود هر دارویی به بازار ما آنرا تست می نماییم، اما اگر دل بسته باشیم به اینکه دارویی وارد کشور شده و در زمان توزیع متوجه شویم که دارو مشکل دارد مجبوریم آنرا ریجکت و معدوم نماییم که همین سوژه موجب مشکلاتی در بازار می شود.
نمکی اشاره کرد: البته خوشبختانه طی چند ماه اخیر با مشکلات اینچنینی مواجه نشدیم، اما احتمال بروز این چالش وجود دارد. تا این لحظه خوشبختانه با همکاری همه دستگاه ها در زمینه داروهای اساسی کمبود قابل توجهی در بازار نداریم.
نمکی در زمینه وضعیت همکاری وزارت بهداشت ایران با سازمان بهداشت جهانی نیز اظهار داشت: ما کشوری نیستیم که دنیا بتواند ما را نادیده بگیرد. ما یکی از موفق ترین کشورهای منطقه در حوزه دستاوردهای بهداشتی هستیم. حدود ۲۹ سال قبل که معاون بهداشتی بودم، در میان ۲۳ کشور شرق مدیترانه اول شدیم. حال این کشور را نمی توان فراموش کرد و آنها باید به دنبال این باشند که کشور ما را در ویترین شان پررنگ کنند.
وزیر بهداشت اضافه کرد: در عین حال اگر عزت و کرامت کشور را در مراودات بین المللی حفظ نماییم، هیچ گاه ضرر نمی نماییم. اگر همه ارتباطات بین المللی ما مبتنی بر حفظ کرامت مردم باشد، هیچ کشوری از مراودات بین المللی با ما ضرر نمی نماید. بتازگی که بسیج ملی فشار خون را اجرا کردیم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت رسما به مقام معظم رهبری تبریک گفتند که دستاوردهای شما در حوزه سلامت ستودنی است. در شرایطی که آمریکایی ها می خواستند به شدت ما را در دنیا منزوی جلوه دهند، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت به مقام معظم رهبری پیام تبریک فرستادند. روابط بین المللی را باید با حفظ عزت ملی حفظ کرد.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی علاوه بر بحث بیماری های غیرواگیر درباره بیماری های واگیری چون اچ ای وی نیز صحبت خواهد شد، اظهار داشت: علاوه بر این در زمینه توریسم سلامت که تجربیاتی مانند تدوین بخشنامه مشترک با سازمان میراث فرهنگی داشتیم، این تجربیات را در حاشیه جلسه عرضه می نماییم. کشورهای منطقه ما به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس نیازمند مراکزی هستند که بتوانند خدمات را ارزان و باکیفیت دریافت نمایند و ما یکی از بهترین عرصه ها برای ارائه خدمت در این عرصه هستیم.
خدمات وزارت بهداشت در پیاده روی اربعین حسینیوزیر بهداشت درباره اقدامات این وزارتخانه برای زوار اربعین نیز اظهار داشت: در این عرصه اقدامات مان را از چند ماه قبل آغاز کردیم. بنده اطلاعات و گزارش های اتفاقات اربعین را به لحظه دارم. متاسفانه دو مورد فوتی داشتیم که یکی به سبب پرت شدن از ارتفاع و یکی هم به سبب ایست قلبی بوده است و مصدومین هم که به سبب تصادفات داشتیم.
نمکی اضافه کرد: اکیپ هایی را برای پایش مواد غذایی و سلامت آب قرار داده ایم. حدود ۱۱۰۰ دستگاه آمبولانس مستقر کردیم و هفت اتوبوس آمبولانس در کشور عراق مستقر کردیم. در هر ایستگاه مرزی ما بیمارستان های مرزی مجهز و در هر مرز سه بالگرد مستقر شده اند که طی روزهای اخیر ارائه خدمت کردند. کاملا آماده ایم و کوچکترین نقصانی هم نداریم.
بازاریابی برای صادرات داروی ایرانیوی در پاسخ به سوالی در زمینه وضعیت صادرات دارو و ایجاد زمینه های بیشتر در این عرصه طی اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی، اظهار داشت: اساسا در این زمینه خصوصاً در مذاکرات دو جانبه بنده صحبت خواهدنمود. هم اکنون داروهایمان به ویژه داروهای بیولوژیک به کشورهای مختلف صادر می شود، اما رقبای بین المللی زیادی داریم و به راحتی نمی گذارند با قیمت یک پنجم که بسیار پایین تر از قیمت برندهاست، در بازار جهانی حضور یابیم. در عین حال از جنبه های سیاسی و دیپلماتیک هم خیلی دوست ندارند که ما در بازار دنیا حضور پیدا نماییم. بدین سبب کار بازاریابی برای صادرات دارو خیلی مشکل است، اما ما در این زمینه اقداماتی را انجام خواهیم داد.
نمکی در پاسخ به سوالی درباره برداشتن سقف بیمه در حوزه بیمه سلامت، اظهار نمود: در این زمینه طبق بررسی هایمان با برداشتن سقف بیمه سلامت در مراکز درمانی که با رعایت یکسری گایدلاین ها و صرفه جویی ها و عدم ولنگاری مصادف شده است، خوشبختانه ۵۵ درصد از دانشگاه های علوم پزشکی با رعایت این سقف مشکلی در ارائه خدمت پیدا نکرده اند. حدود ۳۰ درصد از این دانشگاه ها مساوی هستند و حدود ۱۵ درصد از دانشگاه ها از سقف رد می شوند. بر همین مبنا معتقدیم اگر راهنماهای بالینی اجرا شود، سیستم ارجاع عملیاتی شده و پرونده الکترونیک سلامت اجرا شود، ۲۰ تا ۲۵ درصد از هزینه های نظام سلامت کاسته می شود و با اینکه برخی هزینه ها به سبب تحریم ها به ما تحمیل می شود و بعنوان مثال قیمت تمام شده دارو نسبت به شش ماهه سال قبل، خصوصاً در حوزه داروهای وارداتی فشار بیشتری به ما می آورد، اما امسال چالشی به نام رد شدن از سقف نخواهیم داشت.
ماجرای تخت های VIP در بعضی بیمارستان های دولتیوی درباره محاسبه برخی تخت های بیمارستان های دولتی با تعرفه خصوصی برای گردشگران سلامت، اظهار داشت: ما به دانشگاه هایی که امکان جذب توریسم سلامت را دارند خصوصاً در بیمارستان های مرزی، اجازه دادیم که ۱۰ درصد از تخت هایشان را VIP کنند. البته به شرط اینکه هیچ داوطلب محلی برای این تخت های خالی نداشته باشند. باید این مساله را تضمین کنند که اگر مردم خودمان نیازمند تخت خالی بودند، تخت را در اختیار مردم خودمان به صورت بیمه ای قرار دهند. ضمن اینکه دو نرخی بودن و یک بام و دو هوا برای شهروندان کشورمان را در هیچ کجا سفارش نکرده و نمی نماییم.
راه صادرات دارو به عراق هموار شدوزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره صادرات دارو به عراق و افغانستان که قبل از این اعلام شده بود مسیر صادرات دارو به این کشورها بسته شده است، اظهار داشت: چندی قبل سفری به کشور عراق داشتیم و یکی از بحث های جدی مان در آنجا سوژه صادرات دارو بود. یکی از ترمزهایی که بر سر راه ما قرار داشت این بود که آنها دنبال برخی استانداردهای بین المللی بودند که عده ای برایشان به وجود آورده بودند تا برندهای خارجی را با چند برابر قیمت به عراق وارد کنند، اما خوشبختانه در یک نشست مفصل وزیر بهداشت عراق را متقاعد کردم که ما استانداردهای خوبی داریم و روند مراوده صادرات دارویی ما به عراق هموار شد. در کشور افغانستان هم در حال رایزنی هستیم. باید توجه کرد که صادرات دارو فقط بیزنس نیست، بلکه جنبه های بسیار ظریفی دارد که اگر آنها را نبینیم گرفتار مشکل می شویم، اما خوشبختانه با اشرافی که به این ابعاد داریم، راهنمایی کرده تا بتوانیم این حلقه را بشکنیم.
گلایه جامعه پزشکینمکی در پاسخ به سوال دیگری درباره تعرفه های پزشکی، اظهار داشت: هر کشوری متناسب با بضاعت های خود تعرفه تعیین می کند. بعنوان مثال یکی از شاگردان من در امارات برای یک ویزیت ۲۵۰ درهم دریافت می کند. من چطور می توانم این کار را در ایران انجام دهم؟. در زمینه تعرفه ها در کشور متناسب با مقتضیات اقتصادی کشور باید برخی موارد را ترمیم نماییم. در عین حال گلایه جامعه پزشکی بیشتر از تعرفه از بی احترامی است. متاسفانه از صدا و سیما گرفته تا مجلس داریم این جامعه خدمت گذار را به شدت مورد بی مهری و بی احترامی قرار می دهیم و این مساله است که جامعه پزشکی را کلافه کرده است.
وی اضافه کرد: باید توجه کرد که پول همیشه عزت نمی دهد. میلیاردها تومان پول جای ارزنی احترام را نمی گیرد. واقعا تقاضا می کنم که بیشتر از این به جامعه پزشکی کشور بی مهری نکنیم. داریم این سرمایه اجتماعی را از دست می دهیم. بارها گفته ام اگر این مساله استمرار یابد، نه برای پشتیبانی از پزشکان، بلکه برای پشتیبانی از سرمایه اجتماعی که جنگ را اداره کرد، اقدام می کنم. پزشکی جنگ ما در دنیا بی نظری بود. هرچند که در همکاران مان متخلف و یا فراریِ مالیاتی هم داریم. کمااینکه در خیلی از حِرَف امکان دارد متخلف وجود داشته باشد
تکذیب ادعای رتبه نهم ایران در مصرف الکلوی در پاسخ به سوالی درباره انتشار برخی آمارها در خصوص رتبه نهم ایران در زمینه مصرف الکل نیز اظهار داشت: آنچه که بعنوان مسمومیت با الکل و موارد مصرفی که به کلینیک ها و بیمارستان های ما بازگشت می شود، ثبت و گزارش می شود. منتها این آمار درست نبود و ما به جد آنرا تکذیب کردیم. در عین حال آمار دقیق مصرف الکل را در کشور در اختیار نداریم. برای اینکه بسیار کار پیچیده ای است. رتبه نهم مصرف الکل اساسا کذب بود.
وضعیت بودجه سلامت در سال ۹۹ و تحول در بدنه بودجه ریزی وزارت بهداشتنمکی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره بودجه وزارت بهداشت در سال ۱۳۹۹، اظهار داشت: همواره معتقدم نه فقط در نظام سلامت، بلکه در کل کشور مشکل منابع مان کمتر از مشکل مدیریت منابع است. در وزارت بهداشت امسال سخت ترین ایام بودجه ای را مدیریت کردم و دوره ماه عسل در وزارت بهداشت مدت هاست که سپری شده است و بنده ایام تلخ و سختش را مدیریت می کنم.
وی افزود: در زمینه بودجه سال ۱۳۹۹ دو اتفاق دارد می افتد؛ یک مدیریت منابع و ردیف های مبتنی بر درآمدهای سال آتی است که ما درآمدها را به شدت تنزل یافته می بینیم و دوم تحول در زمینه ساختار بودجه ریزی کشور در حال اتفاق است که تحولی است که باید مدیریت شود که البته مدیریت آن ابزار خاص خودرا می خواهد و برای این اقدام بنده نیازمند تحولی در بدنه و ساختار اندیشه مدیران بودجه ریزی و برنامه ریزی وزارتخانه خواهم بود. در این زمینه نشستی را هم با همکاران مان در سازمان برنامه و بودجه خواهیم داشت. مدیران کشور باید در این وضعیت جنگ اقتصادی و کاهش درآمدهای نفتی این کشتی را از طوفان به سلامت عبور دهند تا کمترین عارضه برای مردم این کشور ایجاد شود.
وزیر بهداشت در پاسخ به اینکه آیا کشورهای امارات، عربستان و بحرین هم در اجلاس وزاری بهداشت حضور دارند یا خیر، اظهار داشت: تا این لحظه فقط امارات برای حضور در اجلاس اعلام آمادگی کرده است، اما عربستان و بحرین هنوز اعلام آمادگی نکرده اند. البته امیدوارم به منطق حضور در اجلاس دوستانه ما برگردند و شاید همین دیپلماسی سلامت راهی باشد برای گشایش باب های دیگری از مراودات ما با همسایگانی که اساسا به جز دوستی به چیز دیگری در قبال آنها فکر نمی نماییم.
وی همین طور اظهار داشت: یکی از محورهای بحث اجلاس، دارو است و محورهای فرعی مانند مقاومت داروها و آنتی بیوتیک ها و مصرف بی رویه آنتی بیوتیک نیز بعنوان چالش بسیار مهم در حوزه بین المللی نظام سلامت مطرح خواهد شد. از همه مهم تر بحث تهیه آنتی بیوتیک های جدید برای جمعیت های هدف نیز مورد بحث قرار می گیرد.
نمکی در پاسخ به سوالی درباره مهم ترین بیماری های واگیرداری که چالش وزارت بهداشت است و در این اجلاس مورد بحث قرار می گیرد، اظهار داشت: در این جلسه منطقه ای بحث می نماییم که چگونه بیماری های شایع را هم در درون مرزها و هم در زمان نقل و انتقالات بین المللی کنترل نماییم. دو بیماری واگیر دار در میان کشورهای منطقه داریم؛ یکی کشورهای واگیرداری که مخزن اصلی آن در انسان است و یکی هم بیماری های واگیردار مشترک میان انسان و دام.
وی اضافه کرد: ما در میان خودمان با کشور افغانستان، پاکستان و عراق یکسری بیماری های مشترک بین انسان و دام داریم که مدیریتش برایمان بسیار مهم می باشد. همین طور یکسری بیماری ها در درون هر یک از این کشورها داریم. انتقال تجارب بین این کشورها می تواند در مدیریت بیماری های واگیردار نقش داشته باشد. در عین حال افتخاری را بتازگی کسب کردیم و توانستیم گواهی حذف سرخک را در کشور دریافت نماییم. عمان نیز این گواهی را دریافت کرده است، اما باید توجه کرد که جمعیت عمان بسیار کمتر از ایران است و کنترل یک بیماری واگیردار در یک کشور ۸۰ میلیونی با گستره وسیع، بسیار دشوار است. ضمن اینکه ما صدها هزار مهاجر داریم که این گواهی آنها را هم شامل می شود. باید توجه کرد که در آمریکا و اروپا در سال میلادی اخیر حدود ۹۰ هزار مورد مرگ ناشی از سرخک داشتیم.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، در ادامه نشست خبری وزیر بهداشت از لوگوی شصت وششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی با نشان گل لوتوس (نیلوفر آبی) که نشان دهنده صلح است و پرنده هما که نشان دهنده سعادت است، رونمایی گردید.

About Author