با تنفس شکمی استرس را از خود دور کنید

به گزارش فست فود باز یک کارشناس ارشد روانشناس بالینی اظهار داشت: علت مبتلا شدن  به اضطراب تا حدود ۵۰ درصد امکان دارد مربوط به ژنتیک و وراثت باشد، مثلاً بیماران اعصاب و روان و یا  اسکیزوفرنی امکان دارد از راه ژن های خود اختلال اضطراب را به فرزند خود انتقال دهند.
فاطمه رسولی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در مورد استرس اظهار داشت: استرس انواع مختلفی دارد و امکان دارد علل متفاوتی همچون سندرم بعد از حوادثی مانند زلزله، جنگ و اتفاقات این چنینی یا از دست دادن و فوت عزیزان منجر به استرس هایی در سطح بالا شود البته اتفاقات روزمره هم امکان دارد سبب ایجاد استرس در شخص شود.
کمی استرس خوب است
وی اضافه کرد: استرس در حد نرمال و معمول برای هر فردی لازم است و عاملی پیش برنده برای شخص است برای مثال اگر ما استرس تصادف با ماشین را نداشته باشیم هیچگاه هنگام عبور از خیابان به آنها توجه نداریم و بی مهابا در آن حرکت می نماییم، البته اگر استرس فرد در هر زمینه ای بیشتر از یک ماه مداوم ادامه داشته باشد، استرس از حد معمول خود خارج و تبدیل به اختلال اضطراب می شود.
رسولی برخی استرس و اضطراب ها را ژنتیکی و ارثی دانست و اظهار نمود: علت مبتلا شدن به اضطراب تا حدود ۵۰ درصد امکان دارد مربوط به ژنتیک و وراثت باشد، مثلاً بیماران اعصاب و روان و یا اسکیزوفرنی امکان دارد از راه ژن های خود اختلال اضطراب را به فرزند خود انتقال دهند.
وی در ادامه در مورد علایم اختلال استرس و اضطراب اظهار داشت: افرادی که استرس و در سطوح بالاتر اضطراب دارند علائمی مانند گوش به زنگ بودن دائمی، مترصد اتفاق بد بودن، ضربان قلب بالا، تنگی نفس، کاهش کیفیت و ریتم خواب، پرخوری های عصبی یا کاهش اشتها و معده دردهای عصبی در خود حس می کنند.
محیط خانه و مدرسه باید آرام باشد
این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی افزود: البته علائمی مانند درد در قفسه سینه، مشکل در گوارش و حتی مشکل در دفع هم امکان دارد منشأ در روان داشته باشد، حتی بیماری ام اس هم ریشه در استرس و اضطراب های ما دارند.
کارشناس ارشد روانشناس بالینی محیط پیرامون را دارای تاثیر بسیار زیاد بر فرد دانست و اظهار نمود: محیط خانه و خانواده بسیار بر روان و سطح استرس فرد تاثیر گذار است. در محیطی که پدر و مادر افراد استرسی هستند، فرزند هم تحت تاثیر رفتار و کنش های والدین خود قرار می گیرد. البته خانواده تنها محیط اثرگذار نیست، مدرسه هم محیط دیگری است که تا حد زیادی اثرگذار است.
وی افزود: متاسفانه این سطح از استرس سبب شده است افراد نتوانند در جامعه به خوبی و به نحو احسن اعلام حضور کنند و ما شاهد افراد گوشه گیر و کم رو هستیم که استرس ناشی از تمسخر سبب عدم حضور ِآنها درجامعه می شود. نکته مهم و قابل توجه این است که باید در انتخاب محیط هایی که آنها قرار داریم توجه لازم را داشته باشیم و با افراد دارای صلاحیت رابطه برقرار نماییم.
رسولی در ادامه وضعیت کنونی جامعه را نیازمند اصلاح دانست و اضافه کرد: ما برای هر بیماری که به آن مبتلا می شویم به مطب متخصص رفته و از آنها کمک می گیریم اما متاسفانه درباره مساله مهمی به نام فرزند پروری هیچگاه چنین کاری را نمی نماییم و والدین آموزش های لازمه در این خصوص را ندیده و نمی بینند، ما برای داشتن جامعه‎ ای سالم نیازمند پیشگیری هستیم، بهتر است پیش از وقوع اتفاقی ناخوشایند با داشتن مهارت و اطلاعات لازم از آن پیشگیری نماییم.
تنفس شکمی راهی برای کاهش استرس
کارشناس ارشد روانشاس بالینی در مورد راهکارهایی برای کاهش استرس اظهار داشت: تغذیه و سبک زندگی سالم تاثیر قابل توجهی بر استرس فرد دارد، تغذیه در دوران حاملگی اهمیت و تاثیرات فراوانی بر جنین و مادر دارد که یکی از این تاثیرات تاثیر بر روان و استرس است که با رعایت تغذیه می توان این مرحله را به سلامت پشت سر گذاشت.
وی در ادامه به راهکارهای جسمی کاهش استرس اشاره نمود و اظهار داشت: تنفس شکمی یکی از راهکارهای معروف و جهانی کاهش استرس است البته اگر همین تنفس به طرز صحیح صورت نگیرد خود سبب ایجاد استرس می شود مثلاً برخی تصور می کنند که تنفس های سریع و پیاپی سبب کاهش استرسشان می شود درحالی که تنفس سریع سبب افزایش ضربان قلب و این افزایش سبب ایجاد استرس بیشتر می شود.
رسولی در مورد روش صحیح تنفس اظهار داشت: روش صحیح تنفس به این صورت است که اکسیژن را ظرف مدت چهار ثانیه از بینی خود داخل کنید، سپس چهار ثانیه اکسیژن را نگه دارید و بعد از آن به آرامی و در عرض چهار ثانیه از طریق دهان خارج کنید.
وی راهکار بعدی را فعالیت های بدنی و در کنار آن تن آرامی یا ریلکسیشن عنوان نمود و اظهار داشت: فعالیت بدنی همان تاثیری را بر بدن دارد که داروهای ضد افسردگی دارد، البته تن آرامی یا همان ریلکسیشن به صورت روزانه قبل و پس از خواب می تواند بسیار اثرگذار باشد، به این صورت که در ۱۵ ثانیه اندام های خودرا منقبض سپس در آرامش کامل و عرض ۱۵ ثانیه عضلات خویش را منبسط کنید.
رسولی اضافه کرد: اگر به افرادی که یوگا کار می کنند دقت کنیم عموما افرادی آرام و به دور از استرس هستند، خیلی از حرکات یوگا برای رفع استرس و کاهش آن موثر است، البته باید به این نکته توجه داشت که ما نباید با یک مرتبه انجام دادن این حرکات معجزه رخ بدهد و استرس ما به صورت کامل ریشه کن شود بلکه این حرکات و تنفس صحیح باید جزو برنامه های روتین روزانه ما باشد.
داروهای اعصاب و روان اعتیادآور نیست
رسولی در مورد درمان های دارویی و تفکر غلط درباره آنها اظهار داشت: باور غلطی در مورد داروهای اعصاب و روان وجود دارد که تصور می شود این داروها اعتیاد آورند، در صورتیکه اگر زیر نظر متخصص مصرف شود هیچ علائمی از اعتیاد به دارو در شخص به وجود نمی آورند.
وی توضیح داد: زمانی که فرد گرفتار استرس می شود هورمون های بدن تغییر می کند و برای بازگشت به حالت قبل نیازمند مصرف دارو درکنار مشاوره های روانشناسی است، نکته قابل توجه در اینباره همزمانی مصرف دارو و شرکت در جلسات مشاوره است که همزمانی این دو می تواند فرد را به حالت نرمال برساند.