نایب رئیس کمیسیون بهداشت: قیمت دارو واقعی شود، دولت از جیب مردم نرخ را افزایش ندهد

فست فود باز: نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر این که «باید قیمت دارو واقعی شود» در عین حال اظهار داشت که واقعی شدن و یا افزایش قیمت دارو نباید از جیب مردم رخ دهد. دولت باید با دادن یارانه افزایش قیمت دارو را از کانال بیمه ها جبران کند.
محمد حسین قربانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به صحبت های اخیر وزیر بهداشت درباره افزایش دو برابری قیمت داروهای خاص داخلی اظهار داشت: اگر قرار به تورم چند برابری باشد به تبع آن باید قیمت محصول نهایی هم واقعی شود. چون در غیر این صورت رانت به وجود می آید. این شامل حوزه درمان هم می شود. اگر تعرفه درمان واقعی نباشد اساسا با عنایت به هزینه های جانبی آن کیفیت درمانی پایین می آید.
وی با تاکید بر اینکه «باید قیمت تمام شده محصول متناسب با هزینه های تولید باشد» اضافه کرد: البته دارو بعنوان سبد کالای استراتژیک مردم شرایط دیگری دارد باید دولت بوسیله یارانه ها، دارو را با قیمت مناسب به دست مردم برساند. منظور دادن یارانه از مسیر بیمه ها است.
نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیشنهاد وزیر بهداشت برای افزایش قیمت بعضی از داروها را منطقی خواند و اظهار داشت: امروز بیشتر تولید کنندگان دارو در حال ورشکستگی هستند چون دیگر تولید دارو برای آنها مقرون به صرفه نیست. این که ما قیمت دارو را پایین نگه داشته که با این وضعیت علاوه بر ایجاد رانت شاهد قاچاق دارو به آن طرف مرزها باشیم منطقی نیست پس باید با عنایت به اقتصاد مقاومتی و ضرورت توجه به تولید کنندگان قیمت دارو را واقعی کرد.
قربانی افزود: در این بین اگر افزایش قیمت دارو موجب ایجاد بار سنگین به مردم می شود دولت باید ورود کرده و به دارو یارانه دهد. یارانه باید از کانال بیمه ها اختصاص یابد در این شرایط کارخانه های تولیدی ورشکسته نشده و مردم هم به راحتی می توانند داروی مورد نیاز خودرا دریافت نمایند.
بگفته وی دولت نباید از جیب مردم قیمت دارو را افزایش دهد بلکه باید همچون کالاهای اساسی به دارو بوسیله بیمه ها یارانه دهد.

منبع:

About Author