محققان می گویند؛ فواید چای سبز در پیش گیری از سرطان و دیابت

فست فود باز: چای سبز دارای فواید بیشماری است و مصرف روزانه آن می تواند برای سلامت مفید باشد.

به گزارش فست فود باز به نقل از مهر، چای سبز عموما به منظور کاهش وزن استفاده می شود. اما با وجود آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی موجود در آن، چای سبز تاثیرات قوی ای بر بدن دارد و سبب بهبود عملکرد مغز، کاهش ریسک مبتلاشدن به سرطان، تقویت متابولیسم و سلامت بهتر دندان ها می شود.
آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز بمراتب بیشتر از سبزیجات پهن برگ و توت فرنگی است، از اینرو منبع خوبی از این ماده مغذی شمرده می شود. آنتی اکسیدان ها با کاهش ریسک بیماری قلبی بوسیله تنظیم فشارخون بالا مرتبط هستند.
در ادامه به بعضی از مهم ترین خواص چای سبز اشاره می شود.
کاهش احتمال مبتلاشدن به سرطان
آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز دارای توانایی کاهش ریسک برخی انواع سرطان ها هستند. مطالعات مشاهده ای نشان میدهد بانوانی که چای سبز می نوشند ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر با خطر مبتلاشدن به سرطان سینه روبرو هستند. همین طور مطالعه ای دیگر نشان میدهد مردانی که چای سبز می نوشند ۴۸ درصد کمتر با احتمال مبتلاشدن به سرطان پروستات مواجهند.
عملکرد شناختی بهتر مغز
کافئین موجود در چای سبز بعنوان یک محرک عمل می کند که سبب بهبود ابعاد گوناگون عملکرد مغز همچون بهبود خلق و خو، هوشیاری، زمان واکنش و حافظه می شود.
کاهش ریسک مبتلاشدن به آلزایمر و زوال عقل
مطالعات گوناگون بر روی مدلهای حیوانی نشان داده اند که ترکیبات کاتچین موجود در چای سبز می تواند تاثیرات محافظتی بر نورون ها داشته و ریسک آلزایمر و بیماری پارکینسون را کم کند. از اینرو چای سبز بر عملکرد مغز در کوتاه مدت و حفاظت از مغز در سنین پیری تاثیر دارد.
ریسک کمتر مبتلاشدن به عفونت و سلامت بهتر دندان ها
برخی مطالعات نشان داده اند که چای سبز می تواند باکتری ها را کشته و از ویروس های نظیر آنفلونزا ممانعت کرده و در نتیجه خطر مبتلاشدن به عفونت ها را کم کند. همین طور برخی مطالعات نشان می دهند کاتچین های موجود در چای سبز مانع از رشد Streptococcus، باکتری مسئول پلاک، کرم خوردگی و پوسیدگی دندان ها می شود. همین طور چای سبز سبب کاهش بوی بد دهان می شود.
کاهش احتمال مبتلاشدن به دیابت نوع۲
مطالعات زیادی نشان داده اند که چای سبز می تواند سبب بهبود حساسیت انسولین و کاهش میزان قندخون شود. مطالعات پژوهشگران ژاپنی نشان میدهد نوشیدن منظم چای سبز احتمال مبتلاشدن به دیابت نوع۲ را تا ۴۲ درصد می کاهد.

منبع:

About Author