معاون وزیر بهداشت اعلام کرد کاهش انتقال ایدز بوسیله اعتیاد تزریقی

به گزارش فست فود باز معاون بهداشت وزارت بهداشت از طراحی مپینگی جهت شناسایی پاتوق های معتادان در سطح کشور آگاهی داد و اظهار داشت: این مپینگ کمک می نماید به صورت هدفمند به سراغ افرادی که در معرض خطر هستند برویم و آنها را شناسایی و درمان نماییم.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا رییسی در مراسم افتتاح مرکز ملی مطالعات اعتیاد اظهار داشت: در حوزه ای که فعالیت می نماییم بحث مواد مخدر یک پکیج است و در حوزه کاهش لطمه با یکدیگر اتفاق می افتد. با تصمیم گیری های خوبی که در سطح کشور انجام شد طی دهه گذشته شاهدیم که درصد معتادان تزریقی کم شد. به همین نسبت انتقال اچ ای وی به افراد از بیشتر از ۹۰ درصد از انتقال تزریقی به کمتر از ۶۰ درصد رسیده است.
وی افزود: بپذیریم که سرنگ در اختیار افراد قرار دهیم؛ چونکه موجب شد هم اچ ای وی در حوزه اعتیاد تزریقی و هم هپاتیت سی کاهش باید. اگر این کار را نمی کردیم همچنان این وضعیت ادامه داشت.
رییسی در ادامه بیان کرد: یکی از کارهایی که باید صورت گیرد بحث آموزش است. آموزش یکی از ارکان اساسی در حوزه کاهش لطمه است و در این راستا اقدامی که انجام شد از سال ۹۳، یکهزار و ۸۰۰ کارشناس سلامت روان در شبکه افتخارآمیزی که در کشور ماست به کار گرفته شد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: ما در سراسر نقاط کشور شبکه ای داریم که بسیار قوی عمل می کند و در تمام نقاط کشور نماینده ای از حوزه بهداشت وجود دارد که در حوزه پیشگیری و کاهش لطمه می توان بر طبق آن اقدامات خوبی انجام داد.
وی اظهار داشت: در حوزه درمان ۹ هزار مرکز کاهش لطمه داریم که ۷ هزار مورد از آنها با مشارکت بخش خصوصی است. همین طور برای نخستین بار در سطح منطقه امرو، مراکز کاهش لطمه را در نظام شبکه بهداشت و درمان خود ادغام می نماییم که به صورت پایلوت شروع شده است و در سیستان و بلوچستان ۳۱ مرکز راه اندازی شده که این مراکز کاهش لطمه و مراکز ترک اعتیاد در حوزه شبکه با نظام کیسی ما ادغام شده است.
رییسی اشاره کرد: همین طور بیشتر از ۱۴۰ مرکز گذری درمان اعتیاد داریم که خدمات رسانی می کنند. یکی از اقدامات فوق العاده که بزودی رونمایی می شود، مپینگی است تا همه پاتوق های معتادان در سطح کشور شناسایی شوند. این مپینگ کمک می نماید به صورت هدفمند به سراغ افرادی که در معرض خطر هستند برویم و آنها را شناسایی و درمان نماییم.
وی افزود: برای نخستین بار ۱۳۰ تیم سیار را به مراکز کیسی خود لینک کردیم که به صورت سیار در پاتوق های پر خطر حضور یابند.
وی افزود: به نظر با اقداماتی که در حوزه کاهش لطمه و ترک اعتیاد انجام می شود، آینده خوبی در پیش رو داریم؛ البته مشکلاتی هم پیش رو داریم.

منبع:

About Author