تعرفه گذاری خدمات دندانپزشکی در گام آخر

به گزارش فست فود باز رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت طی یادداشتی خدمات دندانپزشکی را چهارمین خدمت درمانی گران در دنیا خواند و اظهار داشت: بر همین مبنا تعرفه گذاری خدمات دندان پزشکی در شورایعالی بیمه سلامت مصوب شد و به دستور وزیر بهداشت در کمتر از یک ماه آینده جزئیات آن مورد بررسی نهایی قرار خواهد گرفت.

به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، در متن یادداشت دکتر کیانوش جهانپور- رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت که با عنوان “تعرفه گذاری خدمات دندانپزشکی در گام آخر” در اختیار ایسنا قرار گرفت، آمده است:

«سلامت دهان، به تعبیری پنجره یا دروازه سلامت به حساب می آید. سازمان بهداشت جهانی در تعیین راهبردها و خط مشی های پیش روی نظام های سلامت، سلامت دهان را جزء اولویت ها قرار داده و نظام های سلامت توسعه یافته، با توجه جدی به برنامه های کلان آموزشی، پیشگیری و درمان، به شکلی جوامع خویش را ضد بیماری های وابسته و پیوسته، مصون نگاه می دارند و از جانب دیگر در همه کشورها، خدمات دندان پزشکی، جزء خدمات گران قیمت سلامت است.

بیماری های دهان و دندان همچنان بخش قابل توجهی از هزینه های سلامت مردم، بخصوص بیماری های گروه های کم درآمد و با درآمد متوسط را به خود اختصاص می دهد و تاکید بر سلامت دهان و دندان بعنوان یک مؤلفه اساسی سلامت عمومی به حساب می آید.

سواد سلامت دهان (OHL) هم بر سلامت دهان و دندان و بالتبع بر سلامت عمومی و کیفیت زندگی تاثیر می گذارد و سواد پایین سلامت دهان هم می تواند تاثیر مالی قابل توجهی بر جامعه داشته باشد.

حال و روز سلامت دهان در ایران ما هم چندان خوش نبوده است و برخلاف ارتقای چشم گیر شاخصهای سلامت در دهه های اخیر و به رغم توسعه مطلوب کمی و کیفی نیروی انسانی و آموزش عالی و تخصصی دندانپزشکی در ۴۰ سال گذشته، اما بهبود شاخصهای سلامت دهان و دندان هماهنگ و همگام با این پیشرفت ها به نظر نمی رسد.

مشکلات دندانپزشکی درمان نشده مشخصا با برخی از دیگر موارد بهداشتی همچون بیماری های تنفسی و حتی قلبی، مغزی و عروقی مرتبط می باشد و البته دندانپزشکی علاوه بر پیچیدگی های مرسوم خود، در همه جوامع پرهزینه بوده و پرداخت مبالغ هنگفت درمان از عهده خیلی از خانواده ها خارج است. مشکلات سلامت دهان و دندان یک بیماری شایع و گران قیمت هم برای جامعه و هم برای افراد مبتلا است و بر شاخص «کیفیت زندگی افراد در رابطه با سلامتی» (HRQoL) تاثیر می گذارد.

خدمات دندانپزشکی چهارمین خدمت درمانی گران در دنیا است. فقط در ایالات متحده، بیشتر از ۱۱۰ میلیارد دلار سالانه برای مراقبت از دهان و دندان هزینه می شود. در اتحادیه اروپا، هزینه های سالانه برای سلامت دهان و دندان در سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲، بیشتر از ۷۹ میلیارد یورو تخمین زده شده است؛ این بیشتر از آن است که برای مراقبت از سرطان یا بیماری های تنفسی در همین کشورها هزینه شده است.

بررسی هزینه های دندانپزشکی در کشورهای مختلف نشان داده است که هزینه های سلامت دهان و دندان بالاتر و سریع تر از سایر حوزه ها افزایش می یابند و در این میان عدم وجود راهنمای تعرفه ای بر مشکلات این حوزه می افزاید.

تعرفه گذاری خدمات دندانپزشکی مشخصا شفافیت را زیاد می کند، این امر سبب رقابت و بازبینی روش مند هزینه ها در طول زمان و ساماندهی اقتصاد سلامت دهان و دندان می شود.

در جوامع توسعه یافته، اکثریت قریب به اتفاق دندانپزشکان هزینه های خویش را با راهنمای تعرفه ای کشور یا ایالت خود تراز می کنند و خلأ چنین راهنما یا دستورالعملی در ایران سال هاست مشاهده می شود؛ چنانکه صدها خدمت درمانی در این عرصه هیچگاه تعرفه گذاری نشده است و ارائه دهنده و گیرنده و خریدار خدمت، همزمان از این مورد صدمه می بینند.

وزارت بهداشت در یکسال اخیر با رعایت اصل تقدم پیشگیری بر درمان، برنامه ملی «مدارس عاری از پوسیدگی دندان» را عملا کلید زد و در گام نخست مدارس عاری از پوسیدگی دندانی در مقطع ششم ابتدایی را هدف گذاری کرد؛ طرحی که صدها دندانپزشک با بهره گیری از بیشتر از ۳۶۰۰ یونیت دندانپزشکی مستقر در مراکز خدمات سلامت شهری و روستایی بزودی اهداف آنرا محقق خواهند کرد و در گام بعد، مدارس عاری از پوسیدگی در مقطع ششم دبیرستان، عملا تحولی چشم گیر در آتیه سلامت دهان و دندان ایرانی ها رقم خواهد زد.

همزمان با این اقدامات در سطح اول پیشگیری، سطح دوم پیشگیری و دندانپزشکی نیازمند ساماندهی خدمات و تعرفه هاست؛ بدنبال تلاش ها و مطالعه جامع موضوع، کلیات این مهم امروز در شورایعالی بیمه سلامت مصوب شد و به دستور وزیر بهداشت در بازه زمانی کمتر از یک ماه آینده جزئیات آن بعد از تکمیل بررسی ها و پیشنهادات مورد بررسی نهایی قرار خواهد گرفت.

تصویب و ابلاغ این تعرفه ها که از جمیع ابعاد برای ارائه دهندگان خدمت در بخش خصوصی، خیریه، عمومی غیردولتی و دولتی ارائه خواهد شد، گام بلندی در جهت ساماندهی و نظام مندی ارائه خدمات سلامت دهان و دندان در کشور خواهد بود.»

About Author