گلایه های نمکی از بی خبری اعضای کابینه از داستان هواپیمای اوکراینی؛ وزیر بهداشت بودم و از تلویزیون خبر را شنیدم

به گزارش فست فود باز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتقاد تلویحی نسبت به برخی اتفاقات اخیر، بر ضرورت پیگیری تحقیقات بین رشته ای تصریح کرد و اظهار داشت: ما گاهی در وزارت بهداشت و نهادهای دیگر جزیره ای عمل می نماییم.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، وزیر بهداشت بامداد امروز (دوشنبه، ۲۳ دی) در بیست و پنجمین جشنواره تحقیقات رازی اظهار داشت: اتفاقات پیش آمده در ایام اخیر این جشنواره را به غمواره ای تبدیل نموده و من بابت این چند روز اصلا حال و هوای صحبت کردن ندارم.
دکتر سعید نمکی اظهار داشت: خیلی دشوار می باشد که شما هم فردی باشید که دلتان برای مردم و سلامت مردم می تپد و وزیر بهداشتی باشید که متولی سلامت هستید. غم از دست دادن یکی از رشیدترین، دلسوزترین و عاشق ترین سرداران ملی این سرزمین هم به علت نزدیکی و آشنایی که من با این بزرگوار داشتم می دانم که با چه عشق و چه دل پرحرارتی برای این سرزمین جانفشانی می کرد. بعد از شهادت ایشان اتفاقات ناگواری که برای عزیزان تشییع کننده در کرمان رخ داد بسیار ناگوار بود. غم انگیزتر از هر دو اتفاق رخ داده سانحه ای بود که برای سرنشینان هواپیمای اوکراینی صورت گرفت.
وی افزود: از این رخداد بدتر آن بود که وزیر بهداشت و اعضای کابینه باید از صفحه تلویزیون خبر این اتفاق را دریافت می کردند و شاید این بدتر بود. امروز بامداد یاد نوشته ای از عین القضات همدانی استادم که می گوید هر چه می نویسم پنداری که دلم خوش نیست چون احوال عاشقان نویسم نه شاید و چون احوال عاقلان نویسم نه شاید، چون واگویم نشاید و چون وانگویم هم نشاید و چون هیچ نگویم هم نشاید، ای کاش نادانی می شدمی تا به یک باره از خویش خلاصی یابمی.
نمکی در ادامه با اشاره به روزهای سختی که در حال سپری شدن است، اضافه کرد: به هر حال این کشور را باید ساخت و این نشست ها و جشنواره ها هم امیدی برای فردایی بهتر است. در عرصه تحقیقات و در عرصه های ملی دستاوردهای مهمی داشتیم و اگر بخواهیم مقایسه نماییم دستاوردهای ما در نظام سلامت جزو مطلوب ترین و پیشتازترین دستاوردهای ملی است. دستیابی ایران به شاخصهای تندرستی در ۲۲ کشور شرق مدیترانه درخشان است که این جز با تلاش محققان حاصل نشد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه ما در عرصه دارویی کشور بیشتر از ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز را تولید می نماییم، اظهار داشت: برای سه درصد باقی مانده هم برنامه داریم. شاید حضور بنده در وزارت بهداشت کمک کرد که نگذارم تولیدات ملی زیر بار واردات دارویی له شوند. سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو دارو و تجهیزات وارداتی داریم که آنرا با ۲۰ درصد کاهش به سه میلیارد می رسانیم و از تولیدات داخل حمایت می نماییم.
وی با اشاره به سخنان قائم مقام معاونت تحقیقات وزارت بهداشت و معاونت تحقیقاتی وزارت بهداشت درباره سهم پایین تحقیقات از GDP اظهار داشت: سهم بخش سلامت در چند سال قبل از GDP از شش درصد به ۹ درصد رسیده و این سهم ارزشمند ای است اما ما در توزیع این منابع در بخش سلامت متأسفانه پژوهش را خوب ندیده ایم و علت آن هم می تواند این باشد که کمتر از رشد بودجه پژوهش دفاع کردند و بیشتر بحث درمان دیده شده است.
وی با اشاره به ضرورت مشارکت بخش خصوصی در حوزه پژوهش اظهار داشت: در دنیا حدود ۵۲ درصد از بودجه های پژوهشی از بخش خصوصی تأمین می شود و در کشور ما هم این روند در پیش گرفته شده است.
نمکی با اشاره به اینکه یکی از مترقی ترین نوع برنامه ریزی های پایدار برای عرصه پژوهش شرکت های دانش بنیان هستند، اضافه کرد: بحث دیگری که در این حوزه به آن نیاز داریم این است که پژوهش ها از مشکلات نظام عرضه خدمت گره گشایی کنند که خوشبختانه این قسمت هم شروع شده است.
وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت پیگیری تحقیقات بین رشته ای اضافه کرد: ما گاهی در وزارت بهداشت و نهادهای دیگر جزیره ای عمل می نماییم. باید از ظرفیت و پتانسیل محققان بیشتر استفاده نماییم و دیوارهای میان محققان را برداریم. هر کدام از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های علوم پزشکی یا غیر علوم پزشکی یک سرمایه ملی هستند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به مقایسه ای که دکتر آخوندزاده در سخنان خود میان تحقیق در عرصه علوم اجتماعی و علوم دارویی انجام داد، اظهار داشت: توجه به این نکته ضروریست که تحقیق در علوم اجتماعی به آسانی علوم دارویی نیست. وقتی می خواهید پای خویش را در جامعه بگذارید باید از فیلترهای زیادی عبور کنید و گاهی نتایج تحقیقات علوم اجتماعی باید پاورچین پاورچن اعلام گردد. دانشمندان علوم پزشکی باید با دانشمندان علوم اجتماعی ارتباط برقرار کنند چون که خیلی از مولفه های در رابطه با سلامت امروزه خارج از این بخش سلامت هستند.
نمکی در انتها با اشاره به ضرورت بهره گیری از ایرانی ها مقیم خارج از کشور اظهار داشت: امیدوارم جشنواره بیست و ششم رازی دستاوردهای بزرگ تر و رویکردهای مهم ملی را به همراه داشته باشد. از همه دست اندرکاران برگزاری این جشنواره تشکر می کنم و انشاءالله که دیگر روزهای غمناک نداشته باشیم.

About Author