مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه مطرح کرد؛ انتقاد وزارت بهداشت از روند سبوس گیری آرد نان ها

به گزارش فست فود باز مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، اظهار داشت: وزارت بهداشت به شکل جدی پیگیر بازبینی استاندارد سبوس آرد و کاهش میزان سبوس گیری آرد است.

به گزارش فست فود باز به نقل از مهر، زهرا عبداللهی، اضافه کرد: در کشور ما نان قوت غالب و غذای اصلی مردم به حساب می آید. نان در مقایسه با خیلی از مواد غذایی مثل گوشت و شیر دارای چگالی انرژی بیشتری است. ازاین رو نان یک محصول غذایی است که در امنیت غذایی خانوارها از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد.
وی افزود: برپایه نتایج مطالعه سبد غذایی مطلوب در سال ۱۳۹۱ که توسط دفتر بهبود تغذیه معاونت بهداشت و با همکاری دانشکده بهداشت و دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران و انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور انجام شد، متوسط مصرف سرانه روزانه نان در کشور ۳۱۰ گرم است که حدود ۵۰-۴۰ درصد انرژی دریافتی و بیشتر از ۴۵ درصد پروتئین، ۳۰ درصد کلسیم و فسفر و حدود ۶۰ درصد آهن مورد نیاز روزانه هر فرد را تأمین می کند.
عبداللهی اضافه کرد: اقشاری که مقدار بیشتری نان مصرف می کند بیشتر از ۶۰ درصد پروتئین، بیشتر از ۴۵ درصد کلسیم و فسفر و بیشتر از ۸۰ درصد آهن مورد نیاز روزانه خویش را از نان به دست می آورند. به این علت نان نقش مهمی در تأمین نیازهای تغذیه ای جامعه دارد.
وی بیان داشت: سبوس موجود در آرد و نان با کاهش جذب مواد قندی و چربی در دستگاه گوارش از اضافه وزن و چاقی، دیابت، بیماری های قلبی عروقی و انواع سرطان ها بخصوص سرطان های دستگاه گوارش جلوگیری می کند.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، اظهار داشت: بر مبنای آخرین مطالعات اپیدمیولوژیک یکی از سفارش های مهم و اساسی برای جلوگیری از بیماری های غیرواگیر همچون دیابت نوع دو بیماری های قلبی عروقی و حتی برخی سرطان ها، دریافت فیبر کافی با استفاده از غلات کامل در برنامه غذایی و به حداقل رساندن غلات فرآوری شده و تصفیه شده (مانند آردهای سفید و بدون سبوس یا کم سبوس) است.
وی خاطرنشان کرد: مطالعات انجام شده توسط مرکز تحقیقات غدد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از آن حکایت می کند که میزان ابتلاء به بیماری های غیر واگیر در افرادی که نان های سفید مصرف می کنند بیشتر از کسانی است که از نان های سبوس دار مصرف می کنند.
عبداللهی بیان داشت: با عنایت به اهمیت مبحث نان و پیچیدگی مسائل مربوط به زنجیره گندم، آرد و نان، مبحث ارتقای کیفیت نان از اواخر سال ۱۳۹۲ در دستور کار دبیرخانه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی کشور در وزارت بهداشت قرار گرفته است. وی ادامه داد: در نهایت پس از جلسات مختلف کمیته فنی کارشناسی در دبیرخانه شورا با صاحبنظران و متخصصان هر سه حوزه گندم و آرد و نان، مبحث بازبینی استانداردهای استانداردهای آرد و نان و نظارت بر حسن اجرای استانداردهای مذکور در چهاردهمین جلسه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی مطرح و به تصویب رسید.
وی افزود: در زمینه آرد، هم اکنون تولید انواع آرد مصرفی در نان های سنتی دامنه وسیعی از درصد سبوس گیری دارند. بعنوان مثال بر مبنای استاندارد فعلی آرد گندم، کارخانجات آرد می توانند آرد نان لواش و تافتون را با درصد سبوس گیری از حدود ۱۵ درصد تا سبوس گیری حدود ۱۸ درصد و آرد سنگک را با درصد سبوس گیری از حدود ۷ درصد تا سبوس گیری ۱۲ درصد تولید کنند.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: عدم نظارت بر اجرای استاندارد آرد انواع نان ها سبب گشته است که کارخانجات آرد سازی، آرد نان لواش و تافتون و آرد نان سنگک را با درصد سبوس گیری بالا یعنی حدود ۱۸ درصد سبوس گیری تولید کنند و تولید آرد کامل با میزان سبوس ۷ درصد تقریباً متوقف شده است.
وی اضافه کرد: بدون شک با تولید نان با آردی که ۱۸ درصد سبوس گیری شده است، میزان مواد مغذی و فیبر آرد کاهش یافته و با عنایت به مصرف بالای نان در کشور در طولانی مدت در گسترش بیماری های غیرواگیر مانند دیابت و…، تاثیر بسزایی خواهد داشت.
عبداللهی تصریح کرد: با پیگیری های مداوم وزارت بهداشت از وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد خواسته شده که باز نگری و کاهش میزان سبوس گیری آرد در اولویت قرار گیرد. ولی تابحال به دلایلی که عنوان می شود همچون کیفیت گندم و سست بودن آرد، اقدام جدی در مورد تجدید نظر استاندارد سبوس در آرد انجام نشده است.
وی افزود: وزارت بهداشت بعنوان متولی سلامت مردم کاهش میزان نمک در نان را بعنوان مهمترین راهکار کاهش مصرف نمک و جلوگیری از فشار خون بالا و کاهش شیوع آن در شورایعالی سلامت و امنیت غذایی بیان کرد و بر مبنای بند چهار مصوبات چهاردهمین جلسه شورایعالی سلامت وامنیت غذایی مورخ سوم اسفند ۹۴ میزان نمک در نان به یک درصد کاهش پیدا کرد.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، اظهار داشت: بر مبنای بند ۴ مصوبات چهاردهمین جلسه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی سازمان ملی استاندارد ایران موظف است ضمن بازبینی استانداردهای آرد و نان و الزامی کردن استاندارد نان، استاندارد نمک در کلیه نان های سنتی را در حد یک درصد مصوب کند.
عبداللهی افزود: مرکز سلامت محیط وکار وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی هم مکلف است بر حسن اجرای استانداردهای الزامی نان سنتی نظارت کند. ازاین رو به منظور اجرای این مصوبه در دیماه ۱۳۹۵ تفاهم نامه ای بین معاونت بهداشت وزارت بهداشت و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران منعقد شد.
وی خاطرنشان کرد: بازرسان بهداشت محیط بازدید از نانوایی ها را برعهده دارند و بر مبنای آخرین گزارشات، حدود ۶۰ درصد نانوایی های کشور میزان نمک کمتر از یک درصد را رعایت کرده اند.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، اظهار داشت: وزارت بهداشت قویاً از وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان ملی استاندارد و تولید کنندگان آرد کشور می خواهد به منظور جلوگیری از روند رو به افزایش بیماری های غیرواگیر در کشور به وظایف خود در جهت بهبود کیفیت گندم و آرد همچون اصلاح سامانه توزیع آرد به نحوی که مطابق با استاندارد ملی ایران، آردهای مورد مصرف برپایه نوع پخت نانوایی چهارگانه (سنگک، لواش، تافتون، بربری) تحویل شود.
عبداللهی بیان نمود: این دستگاه ها باید به ملزم ساختن مدیران تولید و مدیران کارخانه صنایع آرد سازی کشور به طی دوره های تخصصی لازم جهت ارتقای دانش فنی آنان به منظور بهبود کیفیت آرد و تعیین ضوابط درجه بندی کارخانجات آرد کشور، عمل کنند.

About Author