یک متخصص تغذیه؛ مراقب تبعات رژیم های غذایی آنلاین باشید

به گزارش فست فود باز مدیر گروه تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره رژیم های غذایی آنلاین، توضیحاتی عرضه داد.

به گزارش فست فود باز به نقل از مهر، تیرنگ نیستانی، با اشاره به اینکه هیچ مشکل تغذیه ای را نمی توان بدون رفتن به پزشک متخصص حل کرد، توضیح داد: در رژیم های غذایی آنلاین خیلی از عوامل مهم در تعیین آداب تغذیه ای مناسب هر فرد در نظر گرفته نمی گردد.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، با اشاره به نکات حائز اهمیت در تعیین یک رژیم غذایی مناسب برای هر فرد، عنوان کرد: افراد برای دریافت مشاوره تغذیه مناسب باید پزشک را از وضعیت سلامت، اقتصاد، فرهنگ و عادات غذایی خود آگاه کنند و بهتر است سمت و سوی مشاوره تغذیه، اصلاح عادات غذایی فرد با امید پایایی و تداوم برنامه غذایی باشد.
به گفته وی، در رژیم های آنلاین و سفارش هایی که بین افراد دست به دست می شود، هیچ کدام از این عوامل در نظر گرفته نمی گردد.
مدیرگروه تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزود: استفاده از آداب غذایی سفارش شده توسط افراد عادی یا قوانین کلی که در اینترنت به چشم می خورد، به هیچ وجه منطقی نیست، چونکه برنامه های تغذیه ای همچون لباس های فری سایز نیستند که به تن همه بیایند.
وی با اشاره به ضرورت رفتن به افراد اهل فن و متخصص در این حوزه، اظهار نمود: پرسش مهم این است که فردی که تصور می کند از طریق تغذیه می تواند گره مشکل خویش را باز کند، تا چه زمانی می تواند اجرای برنامه غذایی دریافتی را ادامه دهد. اگر مدت کوتاهی بتوانند از آن پیروی کند، تلاش هایش بی نتیجه است و به سرعت به شرایط قبلی باز می گردد که این مورد امکان دارد هزینه سنگینی داشته باشد.
نیستانی تغییر عادات غذایی را امری بسیار دشواری دانست و اضافه کرد: این سختی را باید با کمک متخصصان کاهش دهیم تا بتوانیم در راه سبک زندگی سالم گام برداریم. از طرفی خیلی از نیازهای اساسی بدن از راه خوردن و آشامیدن تأمین می شود و اندام های مختلف از بدو تولد با دریافت مواد غذایی لازم رشد می کنند، بنابراین رژیمی مناسب می باشد که هم نیازها را تأمین کند و هم صدمه ای به بدن نرساند، اما رژیم های غذایی آنلاین یا سفارش اطرافیان به هیچ کدام از این نکات توجه نمی کند.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، به تبعات ناگواری که پیروی از این رژیم ها برای افراد با مشکلات پاتولوژی به همراه دارد، اشاره نمود و اظهار داشت: افرادی که با مشکلاتی نظیر کبد چرب، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی دست و پنجه نرم می کنند، احتیاج به مداخله افراد با دانش پایه پزشکی دارند و جستجو در اینترنت و فضای مجازی نه تنها دردی از آنها دوا نخواهد کرد بلکه امکان دارد روند درمان واقعی را هم دشوارتر کند.
نیستانی در مورد مشاوره های آنلاینی که این اواخر بسیار گسترش یافته است، اظهار داشت: خیلی از متخصصان مبادرت به مشاوره افراد از راه فضای مجازی کرده اند؛ به صورتی که پرسشنامه های آنلاینی را طراحی نموده و مطابق با پاسخ افراد، برنامه غذایی مناسب را در اختیار آنها قرار می دهند، اما این مورد که چه میزان این روش مؤثر است را نمی توان دقیق بیان کرد، چونکه به دلیل نوپا بودن این روش، هنوز ارزیابی در این خصوص صورت نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه همچنان خیلی از پزشکان به ضرورت برقراری ارتباط نزدیک با بیمار معتقدند، افزود: هیچ چاره ای برای رفع معضلات تغذیه ای وجود ندارد که شما را از رفتن به متخصص، به صورت حضوری یا آنلاین بی نیاز کند.

About Author