برای اولین بار در کشور، انجام شد جراحی آنوریسم قفسه سینه و شکمی با تکنولوژی ترکیبی MFM

به گزارش فست فود باز برای اولین بار در کشور جراحی آنوریسم قفسه سینه و شکمی با تکنولوژی ترکیبی MFM، در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر نیکی تدین – فوق تخصص جراحی عروق و اندوواسکولار درباره این جراحی که در بیمارستان شهدای تجریش انجام شد، توضیح داد: آنوریسم از بیماری های نادر و بدون علامتی است که فرد تا مدت ها متوجه وجود آن نمی گردد و بسیاری اوقات با پاره شدن آنوریسم، علایم شوک و سیاه شدن اندام ها به پزشک رجوع می کند که بسیار دیر است.
وی با اشاره به اینکه آئورت بزرگترین رگی است که خون را از قلب خارج می کند و به تمام اندام ها می رساند، اظهار نمود: عارضه های مربوط به آئورت تا زمانی که برای بیمار مشکلی ایجاد نکند، تشخیص داده نمی گردد.
تدین با اشاره به اینکه بیماری هایی که آئورت را درگیر می کند دایسکشن، آنوریسم و ترومبوز است، اضافه کرد: آنوریسم به معنای گشاد شدگی رگ است که امکان دارد در معرض پارگی قرار گیرد.
وی درباره وضعیت بیمار جراحی شده اظهار داشت: این فرد حدود یک سال پیش گرفتار درد سینه شد و علت آن «دایسکشن» در «آئورت توراسیک» تشخیص داده شد و با روش کم تهاجمی درمان شد. در بررسی های بعدی این بیمار متوجه آنوریسم در قسمت شکمی آئورت شدیم.
تدین با اشاره به اینکه برای درمان بیمار به روش قبلی، نیازمند عملی بسیار بزرگ و طولانی بود، خاطرنشان کرد: پس از بررسی های لازم تصمیم گرفته شد بیمار با یک روش جدید به نام «مولتی لیرفلومدلیتور» که ترکیب استنت گرفت با MFM است، جراحی شود که برای نخستین بار در ایران انجام شد.
وی با اشاره به اینکه آنوریسم آئورت بیشتر سگمان شکمی را درگیر می کند، اضافه کرد: این بدان معناست که می توان در این موارد برای بیمار زیر شریان های کلیوی عمل باز یا بسته انجام داد. اما چون خیلی از اوقات تشخیص داده نمی گردد، برخی کشورها برای مردان بالای ۵۰ سال برنامه معاینه مداوم شکمی را اجرا می کنند تا پیش از اینکه این مساله باعث عارضه شود تشخیص داده شود.
این جراح با اشاره به عدم اجرای این برنامه در کشور و عدم آشنایی مردم با این بیماری، اظهار داشت: بنابراین اغلب بیماران به دلیل دردهای زیاد در ناحیه پشت به متخصص کلیه رجوع می کنند و چندان فرصت بررسی و انجام عمل های بسته مطلوب و دقیق وجود ندارد.
این جراح درباره علل ایجاد آنوریسم توضیح داد: بخش بزرگی از این بیماری به ژنتیک مربوط است و عواملی مثل مصرف دخانیات هم در تشکیل و تشدید آنوریسم آئورت نقش دارد. همینطور برخی سوابق خانوادگی و برخی بیماری های عفونی مثل سفلیس که در گذشته شایع تر بود از مهمترین علل این بیماری است.
تدین درباره مهم ترین علایم این بیماری توضیح داد: اگر فردی در شکم متوجه توده ضربان دار شد باید به پزشک رجوع کند. البته این پدیده برخی اوقات در افراد لاغر عادی است، اما باید توسط پزشک تشخیص داده شود.
وی افزود: یکی از نکات جالب درباره این بیماری آن است که در افرادی که به دلیل قند از متفورمین استفاده می نمایند، آنوریسم کمتری در آنها دیده می شود.

About Author