یافته محققان چینی؛ ویتامین C در پیشگیری و درمان کروناویروس نقش دارد

به گزارش فست فود باز تیمی از محققان چینی در تحقیقات اخیر خود پی بردند که مصرف دوز بالا ویتامین C می تواند یکی از گزینه های درمانی برای کروناویروس باشد.

به گزارش فست فود باز به نقل از مهر، «ژی یانگ پنگ»، پزشک بیمارستان ژانگنان دانشگاه ووهان، اخیراً به آزمایش تاثیر تزریق ویتامین C در درمان عفونت حاد تنفسی در رابطه با کروناویروس جدید پرداخته است.
در توضیح این مطالعه آمده است که ویتامین C یک نوع آنتی اکسیدان است که به جلوگیری از صدمه ناشی از سیتوکین به ریه ها کمک می نماید. سیتوکین ها پروتئین های کوچکی هستند که از راه سلول ها آزاد می شوند و باعث بروز التهاب شده و به عفونت ها واکنش نشان می دهند. التهاب شدید ریه ها در ابتلاء به COVID-19 منجر به مشکل تنفسی و حتی مرگ می شود.
آزمایشات بالینی نشان داده است ویتامین C باعث کاهش واکنش التهابی شده و هم از ابتلاء به سرماخوردگی معمولی پیشگیری کرده و هم طول مدت آنرا می کاهد. از جانب دیگر، میزان ناکافی ویتامین C با بالا رفتن خطر و شدت عفونت آنفلوانزا مرتبط می باشد.
محققان در این مطالعه به بررسی این مورد پرداختند که آیا ویتامین C دارای تأثیرات مشابه ضد ذات الریه ویروسی در COVID-19 است. درحال حاضر هیچ درمان ضدویروسی مؤثری برای COVID-19 وجود ندارد.
شرکت کنندگان در این گروه آزمایشی به مدت ۷ روز، روزانه ۲۴ گرم ویتامین C دریافت نمودند. این میزان ۲۶۰ برابر میزان سفارش شده مصرف ویتامین C برای افراد بزرگسال و کودکان بالا ۴ سال است. چونکه میزان سفارش شده مصرف روزانه این ویتامین، ۹۰ میلیگرم است.
محققان اعلام نمودند در نخستین آزمایش مصرف دوز بالا ویتامین C، نتایج مقدماتی مطالعه امیدبخش بوده است.
یافته های این مطالعه نشان داده است مصرف ۲۴ گرم ویتامین C توسط بیمار مبتلا به COVID-19 منجر به کاهش قابل توجه التهاب شد. این مساله حائز اهمیت می باشد چونکه التهاب شدید در ریه ها و سایر اعضای بدن در این بیماری کُشنده است.
به گفته محققان، مصرف ویتامین C درمجموع ایمن است اما مصرف دوز بالا آن امکان دارد باعث ناراحتی معده و اسهال در افراد بزرگسال شود و حتی گزارش ایجاد سنگ کلیه هم در این مورد وجود داشته است.
در حال حاضر محققان تاکید دارند افراد در مصرف هر نوع مکمل دارویی همچون ویتامین C حتما با پزشک مشورت کنند و از مصرف آن به منظور جلوگیری از ابتلاء به COVID-19 اجتناب نمایند.

About Author