سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد ادامه طرح فاصله گذاری اجتماعی تا ۲۰ فروردین

به گزارش فست فود باز سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، اظهار داشت: از حدود چهل و هشت ساعت گذشته اعمال محدودیت ها در چارچوب مصوبات ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا تشدید یافته و حداقل تا ۲۰ فروردین با تایید رئیس جمهور در همین سطح ادامه خواهد یافت.
به گزارش فست فود باز به نقل از ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، اظهار داشت: به دنبال اجرا و گسترش طرح بسیج ملی مقابله با کرونا و ثبت نام و مشارکت خوب مردم در این بسیج ملی بوسیله خوداظهاری در سامانه Salamat.gov.ir تابحال بیش از ۵۷ میلیون نفر در این سامانه ملی مشارکت کرده اند و مورد غربالگری و بر حسب لزوم مورد ارزیابی و مراقبت قرار گرفته اند و اطلاعات و داده های قابل توجهی به دست آمده است.
وی اضافه کرد: باید توجه کرد که تشخیص و مداخله زودهنگامی که از مسیر این بسیج عمومی و مشارکت مردم و به همت همکاران مان در نظام سلامت اتفاق افتاده، قاعدتا بر روند بیماریابی ما تاثیر مثبت گذاشته و بر کاهش و مدیریت بیماری تاثیر مثبت می گذارد، همانطور که در ایام اخیر گذاشته است.
با استمرار فاز مدیریت کرونا، هفته های آتی وارد فاز مهار بیماری میویمجهانپور با اعلان اینکه عملا در فاز مدیریت بیماری کووید-۱۹ در کشور قرار داریم، اضافه کرد: مقایسه وضعیت مان با آمار و اطلاعات سایر کشورها حتی کشورهای توسعه یافته، به خوبی این امر را نشان می دهند و متخصصان و کارشناسان اذعان دارند که بااینکه بیماری هنوز وارد فاز مهار در ایران نشده، اما به یمن این طرح و مشارکت مردم، در فاز مدیریت قرار گرفته است و با امتداد این فاز وارد فاز مهار بیماری در هفته های آتی شویم.
ادامه طرح فاصله گذاری اجتماعی تا ۲۰ فروردینوی ضمن تشکر از همه مردم به سبب مشارکت شان در ایام اخیر و همراهی شان در رعایت نکات بهداشتی و… اظهار داشت: از بامدادان روز گذشته عملا با تشدید و اعمال محدودیت ها در حوزه فاصله گذاری اجتماعی روبرو می باشیم و قبل از آن نیز به دنبال شناسایی نخستین مورد بیماری در کشور اقدامات لازم نظیر تعطیلی دانشگاه ها، مدارس و… اعمال شده بود. بر همین مبنا ظرف ۴۸ ساعت اخیر با مصوبات ملی مدیریت و مقابله با کرونا این مصوبات تشدید یافته و حداقل تا ۲۰ فروردین با تایید رئیس جمهور با همین سطح ادامه خواهد یافت. امیدواریم این مشارکت ادامه داشته و با خودمراقبتی و دیگر مراقبتی بتوانیم در ایام آتی در راه مقابله با این بیماری یاری رسان نظام سلامت باشیم.
چرایی اقدام وزیر بهداشت در استفاده از طب ایرانی برای مقابله با کروناجهانپور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره نامه وزیر بهداشت در خصوص استفاده کمکی از طب ایرانی در مقابله با کرونا ویروس، اظهار داشت: باید توجه کرد که طب ایرانی در کنار طب رایج به کار می آید. بدین سبب با حوزه پیشگیری و حفظ سلامت و مواردی که ممکنست بن بست های طب مدرن تلقی شود، طب ایرانی می تواند کاربرد داشته باشد. بر این اساس سال هاست که این مساله از طرف سازمان بهداشت جهانی هم مورد توجه قرار گرفته و ما جزو ۱۰ کشوری هستیم که واجد تاریخ، دیرینه و مکتب طبی سنتی هستیم که در دنیا هم به رسمیت شناخته شده است. وزارت بهداشت هم اداره کلی را تحت همین عنوان برای این مساله به وجود آورده و ده ها گروه آموزشی طب ایرانی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور وجود دارد و ده ها نفر ظرف چند سال اخیر بعنوان متخصصین یا دکترای تخصصی از میان پزشکان فارغ التحصیل شده و دانش آموخته این رشته هستند. حتی مطالعات آنها در حوزه سلامت کارآمد خواهد بود.
وی اضافه کرد: آنچه که وزیر بهداشت مطرح نمودند، استفاده از این توان و استعداد در کنار طب رایج است تا وضعیت سلامت عمومی ارتقاء یافته و بتوان در جهت پیشگیری، مهار، کنترل و حتی برمبنای شواهد علمی به درمان بیماری کووید-۱۹ هم کمک گردد. بدین سبب موضوع جدید نیست. طب سنتی یک اداره کل مستقل در وزارت بهداشت بوده و بعنوان طب مکمل ارائه خدکمت می کند. البته این مساله با آنچه که ممکنست عده ای سودجو، فرصت طلب و دانش ناآموخته و مدعی دروغین تحت عنوان طب اسلامی و.. در سطح جامعه، بدون مجوز و سابقه تحصیلات، مبادرات به درمان و دخالت غیرمجاز در درمان داشته باشند، متفاوت می باشد. اینکه برخی افراد با عناوین مختلف و بدون تحصیلات و اطلاعات لازم به سرکیسه کردن ملت دراین زمینه می پردازند، جداست. دستور وزیر هم در جهت روشن شدن این مرزبندی و حفظ هویت و ارتقاء طب ایرانی بعنوان طب مکمل بوده است و ارتباطی با برخی افراد مدعی دراین زمینه که بعضی از آنها مکررا مورد پیگرد قانونی هم بوده اند، ندارد.
جهانپور درباره وضعیت مراکز مراقبت بالینی که قرار بود برای قرنطینه بیماران کرونایی که یا نیاز به بستری در بیمارستان ندارند و یا از بیمارستان ترخیص شده و باید مدت بیشتری تحت مراقبت باشند، ایجاد شود، اظهار داشت: تابحال بیش از ۱۰ هزار تخت در سراسر کشور، به خصوص استان هایی که شیوع بیماری در آنها بیشتر بود با امکانات رفاهی به وجود آمده است و دراین زمینه نیروی بسیج، جمعیت هلال احمر، ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران همکاری و مشارکت داشتند. گاهی ممکنست این اقدام با برخی الگوها و رفتارهای فرهنگی ما خیلی مطابقت نداشته باشد و ممکنست پذیرش آن در جامعه ما که حمایت های خانوادگی بالا است، مقداری سخت باشد. در هر حال موارد قطعی که نیازی به بستری در بیمارستان ندارند یا افرادی که از بیمارستان ترخیص می شوند و همچنان نیاز به مراقبت دارند، در این مراکز مراقبت بالینی پیش بیمارستانی مورد مراقبت قرار می گیرند. در عین حال برای اجرای این کار شاید نیازمند اعمال مقررات و محدودیت هایی باشیم که از امروز با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا این مساله عملیاتی می شود. ممکنست در مواردی مجبور باشیم برخی عزیزان را به جهت حفظ سلامت خانواده و اطرافیان شان برای چند روز به اجبار در این مراکز مراقبت نماییم. امیدواریم الزامی که امروز برای حفظ سلامت عمومی است را درک کرده و با دانشگاه های علوم پزشکی همکاری کنند.
چرایی افزایش آمار مبتلایان به کرونا در کشوروی در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت تست های کرونا در کشور، اظهار داشت: ما مانند هفته های اولیه آغاز طغیان این بیماری در کشور، لزوما بطور کامل به انجام تست PCR وابسته نیستیم. امروز برای تشخیص و حتی ثبت موارد قطعی لزوما وابسته با تست PCR نخواهیم بود. باید توجه کرد که کاربرد اصلی این تست در آغاز طغیان و اعلام اختتام اپیدمی است. با این وجود هم اکنون بیش از ۵۶ آزمایشگاه با ظرفیت معمول ۶۰۰۰ تست در روز و حتی قابل افزایش تا ۱۰ هزار تست در روز است.
جهانپور درباره چرایی افزایش آمار مبتلایان در کشور نیز اظهار داشت: قاعدتا باتوجه به روند مدیریت شده این بیماری در کشور، شاهد پیک ها و خیز ناگهانی در شناسایی نیستیم، بلکه یک روند تدریجی شیوع را داریم. در عین حال باتوجه به اجرای بسیج ملی مقابله با کرونا و با توجه به این که بیماریابی مان فعال تر شده و افراد را زودتر و بیشتر شناسایی می نماییم، اساسا در آمار روزانه ما تاثیر داشته و بنا بر این ظرف دو هفته اخیر شاهد افزایش نسبی در تعداد موارد ثبت شده بیماری هستیم که بخش عمده آن به بیماریابی فعال و شناسایی زودهنگام در چارچوب بسیج ملی مقابله با کرونا بازمی گردد.
وضعیت فعالیت پزشکان بدون مرز در ایرانوی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت فعالیت پزشکان بدون مرز برای مقابله با کرونا در ایران و مراقبت از اتباع خارجی از طرف آنها، اظهار داشت: هم اکنون اتباع خارجی هم تحت مراقبت ما هستند. حتی در سامانه سیب بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از اتباع را تحت نظر داریم و به صورتی پرونده الکترونیک سلامت ثبت شده دارند. بدین سبب این افراد تحت مراقبت قرار می گیرند و در بسیج ملی مقابله با کرونا هم می توانند مشارکت کرده و با وارد کردن شماره یکتا از خدمات غربالگری و مراقبتی ما استفاده کنند. اتباعی هم که مبتلا شده باشند در تمام شهرهای محل اقامت شان می توانند از امکانات درمانی مانند همه اتباع ایرانی استفاده کنند و این اتفاق افتاده است. البته با توجه به این که پزشکان بدون مرز هم مایل بودند که در ایران حضور داشته باشند و یک بیمارستان کوچک برای مراقبت از بیماران کووید-۱۹ دایر کنند، به هر حال با توجه به این که در اغلب استانها نیاز به چنین سرویس اضافه ای در این بعد و حجم نداریم، تمهید ما این بود که از این سرویس ها برای خدمت رسانی بهتر برای اتباع خارجی خصوصاً در بعضی استان های مرزی استفاده گردد.
نیاز ایران به توسعه تخت های آی سی یو و دستگاه های تنفسیوی اشاره کرد: بدین سبب پزشکان بدون مرز می توانند امکانات شان را به استان های مرزی ما و برای ارائه خدمت به اتباع خارجی توسعه دهند. البته باید توجه کرد که ما هم اکنون نیازی به ایجاد تخت اضافی در این حجم و یا ارائه خدمات از طرف پزشک یا پرسنلی که همراه با پزشکان بدون مرز به کشور ما آمده اند، نداریم، بلکه آنچه امروز در اولویت ما قرار دارد، تجهیزات مراقبتی برای توسعه تخت های آی سی یو و مراقبت های ویژه همچون ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) و ملحقات آن است. بنابراین حالا بیشتر به اقلام حفاظتی و با تاکید ویژه بر آی سی یو است. هر کشور یا فرد یا نهادی که مایل است، محموله اهدایی به ایران ارسال نماید، ما اعلام می نماییم که به این موارد نیاز داریم. در سایر موارد طبق استانداردهای لازم، در کشور برقرار است و در ایام آتی هم در این عرصه ها بحرانی از جنس آنچه در بعضی کشورهای توسعه یافته دنیا می بینیم، نخواهیم داشت.
جهانپور اشاره کرد: پزشکان بدون مرز بیمارستان خودرا برپا نکردند و اطلاع داریم که یک تیم دیگر به آنها اضافه خواهد شد و احیانا در زمان انتظار ورود تیم جدید یا تصمیم گیری برای سرویس دهی از محل مورد نظر ما به اتباع خارجی هستند.
تولید بومی کیت های تشخیص کروناوی درباره تولید کیت های ایرانی تشخیص کرونا نیز اظهار داشت: یکی دو شرکت ایرانی ظرف یکی دو هفته اخیر توانستند کیت های تشخیصی کووید-۱۹ را تولید اولیه کنند. مراحل رفع اشکال طی شده، اما ممکنست هنوز هم نیاز به رفع اشکال داشته باشند. پس از رفع اشکال نهایی و تایید انستیتو پاستو و سازمان غذا و دارو به تولید انبوه می رسند و در سراسر کشور در دسترس خواهد بود و از روزی که مجوز آنها صادر شود، در گام اول تولید هفتگی ۸۰ هزار کیت را خواهیم داشت و قاعدتا دسترسی به کیت های PCR وضعیت بهتری پیدا خواهدنمود. به خصوص با پاندمی بودن این بیماری، نگرانی ما برای تامین کیت در ماه های آتی هم مرتفع می شوند. تولید این کیت و بومی سازی فناوری آن در ماه های اخیر، دغدغه ما را در ماه های آتی کم خواهدنمود.
انتقال کرونا بوسیله هوا کذب استسخنگوی وزرات بهداشت در ادامه صحبت هایش با اشاره به برخی شایعات در خصوص انتقال کرونا بوسیله هوا، اظهار داشت: متاسفانه شایعه ای شب گذشته در یکی از بخش های خبری صدا و سیما منتشر گردید درباره انتقال ویروس کرونا بوسیله هوا که این مساله کاملا فاقد اساس علمی و فنی بوده و هیچ مدارک و شواهدی در خصوص انتقال این بیماری بوسیله هوا آن هم در مکان های عمومی عادی وجود ندارد و اگر در جایی احتیاطی دراین زمینه است در بخش های بستری و مراقبت های ویژه است که ممکنست در این مکان ها برای مدت دو تا سه ساعت انتقال بوسیله هوا وجود داشته باشد.
وی اضافه کرد: در عین حال طبق اطلاعات سازمان بهداشت جهانی، مرکز مطالعات ایالات متحده و سازمان های دیگر در اروپا و همین طور طبق پروتکل ملی کشور، هیچ موضوعی بعنوان استفاده از ماسک برای کمک به پیش گیری از مبتلاشدن به کووید-۱۹ در جمعیت عادی وجود ندارد. ماسک برای افراد بیمار و علامت دار و افرادی که از بیماران و افراد مشکوک مراقبت می کنند، سفارش می شود.
هشدار الکل های تقلبیجهانپور در پاسخ به سوالی درباره عرضه الکل متانول از طرف یک شرکت مورد تایید وزارت بهداشت، اظهار داشت: مطابق آنچه این شرکت اعلام نموده و دور از ذهن هم نیست، این است که اصل بسته بندی هم تقلبی بوده است. بدین سبب درباه محصولات یک شرکت آگهی داده شده که گروهی از افراد مبادرت به تقلب کرده و متانول را در دسته بندی الکل به نام یک شرکت وارد بازار کرده اند که دراین زمینه هشدارهای لازم داده شد و ریکال و جمع آوری انجام شد. متاسفانه در این ایام که استفاده از اتانول برای ضدعفونی دست و سطوح بالا رفته است و قیمتش افزایش یافته، شاهدیم که متانول در بعضی موارد عرضه می شود و پیش از این هم در نوشیدنی های الکلی که غالبا تحت عناوین برندهای خارجی به صورت زیرزمینی بسته بندی و عرضه می شد که متاسفانه جان ده ها نفر را در کشور ما گرفته و صدها نفر با مسمومیت و مشکلاتی مثل نابینایی و از دست دادن عملکرد کلیه ها مواجه گشته اند. در عین حال در این روزها که شایعاتی در خصوص تاثیر الکل بر درمان بیماری کووید-۱۹ هم مطرح شده بود، استفاده و عرضه فرآورده های تقلبی بیشتر شد؛ بطوریکه در بعضی استانها تعداد متوفیان ناشی از مصرف فرآورده های نوشیدنی الکلی تقلبی بیشتر از مبتلایان و حتی فوت شدگان ناشی از کرونا بود.
وی درباره بحث فاصله گذاری اجتماعی، اظهار داشت: بحث فاصله گذاری اجتماعی موضوعی بود که از روز اول شناسایی موارد بیماری در کشور شروع شد و اقداماتی مانند تعطیلی مدارس و دانشگاه ها انجام شد. آنچه امروز در ستاد مقابله با کرونا تصویب گردید، تشدید فاصله گذاری اجتماعی و محدودیت در ترددها، سفرها و… است. این مصوبه به صورتی توسعه، تشدید و ساماندهی و تمدید فاصله گذاری اجتماعی و البته تعمیم آن به موارد دیگر بود.
فاصله گذاری اجتماعی؛ سطح سوم قرنطینهجهانپور افزود: باید توجه کرد که فاصله گذاری اجتماعی به صورتی سطح سوم قرنطینه است و قرنطینه هم موضوع جدیدی نیست. باید توجه کرد که قرنطینه سطوح مختلفی دارد، قرنطینه سطح یک برای افراد بیمار است، سطح دو برای افراد مشکوک و سطح سه همان اقداماتی است که در کشور ما انجام شده است. یعنی اعمال محدودیت های داوطلبانه. آنچه مدنظر برخی است و به نظر ما تا حد زیادی با ساختارهای اجتماعی، فرهنگی و… ما مغایر است، بحث قرنطینه به معنای حکومت نظامی است که سطح چهارم قرنطینه تلقی می شود. کشورهایی هم این اقدام را آغاز کردند، کاملا به آن پایبند نبودند و یا به صورت غیررسمی به سطح سوم بازگشته اند. فاصله گذاری اجتماعی مفهوم و واژه ای علمی و فنی است که در حوزه قرنطینه و مقابله با بیماری های واگیر در دنیا بعنوان سطح سوم قرنطینه انجام شده است.
وی درباره وضعیت کارتن خواب ها یا معتادان متجاهر، اظهار داشت: ساماندهی و جمع آوری معتادان متجاهر کار ویژه ما در نظام سلامت نیست، اما نمی توانیم از مشکلاتی که در زمینه سلامت آنها مطرح است، شانه خالی نماییم. وزارت رفاه و سازمان بهزیستی اساسا دراین زمینه توضیحاتی دارند. البته باید توجه کرد که هم اکنون جمع آوری و یا بازداشت این افراد و تجمع آنها در کمپ ها به صورتی ایجاد تجمعات جدید است که می تواند عامل خطر برای افزایش فشار بیماری باشد. در شرایطی هستیم که قوه قضاییه خیلی از زندانیان را مرخص یا عفو کرده است و در چنین شرایطی جمع آوری معتادان متجاهر در کمپ ها از نظر بهداشتی منطقی نیست. البته اقدام شهرداری در بستن خدمات بهداشتی پارک ها موضوعی قابل پیگیریست که این مساله را به کمیته های مربوطه در ستاد مقابله با کرونا منتقل می نماییم.
انکار و فرافکنی آمریکاجهانپور در پاسخ به سوالی درباره اقدام آمریکا نسبت به ادامه تحریم ها ضد کشورمان، اظهار داشت: برای مردم ما دهه هاست و برای دنیا هم سال هاست مشخص است که جهت حرکت و بُردارهای نیروی آمریکا به این سمت است که با ایجاد جنگ و فشارهای مختلف بر ملت های آزاده و مستقل دنیا به فکر حفظ سلطه خود در دنیا باشد. ما انتظاری جز این از ایالات متحده و به خصوص از دولت فعلی آمریکا نداشتیم. قاعدتا برای ما غیرمنتظره نبوده و قابل پیش بینی بوده است. به هر حال این دولت آمریکا توانمندی اش را در حوزه مقابله با کرونا نشان داده و قاعدتا ثروتمندترین کشور دنیا وقتی گرفتار چنین مشکلاتی شود که افراد به سبب نداشتن خدمات بیمه ای از بیمارستان بیرون انداخته شوند و در اثر عدم دریافت خدمات مورد نیاز فوت کنند، مشخص است که ناتوان مانده است. کشوری که در تامین نخستین وسایل حفاظتی در مقابله با یک بیماری واگیر گرفتار این مشکلات باشد، می کوشد با انکار و فرافکنی در حوزه های دیگر مانند تشدید تحریم ها و یا نزاع با کشورهای دیگر متوسل شود تا افکار و اذهان را به سمت دیگری سوق دهد.
وی اضافه کرد: اقدام آمریکا مقابل کشورمان به هیچ وجه غیرمنتظره نبود. دنیا بداند و ببیند که آنچه مقابل مردم ایران اعمال شده، تحریم غذا، دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی آن هم در سخت ترین روزهای مقابله با کرونا است، اما مردم با استفاده حداکثری از ظرفیت های داخلی اساسا اجازه نمی دهند که این فشارها بیش از این بر بیماران ما باشد. مسلما این اقدام آمریکا در جهت انتشار بیماری و کند کردن روند مقابله با آن در دنیا و کشور ما بوده است. انگیزه اصلی آنها این است که این بیماری در جهان و کشور ما نتواند کنترل شود. برای اینکه آمریکا رسما و علنا از کنترل آن در کشور خودش عاجز است.
جهانپور در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه باتوجه به جدید بودن بیماری، آیا صرفا به هشدارهای جهانی اکتفا می نماییم یا خیر، اظهار داشت: این بیماری برای کل دنیا جدید است. اطلاعات ما درباب این بیماری کمتر از ۳۸ روز است. ما نمی توانیم از صفر شروع نماییم و قرار نیست چرخ را از نو اختراع نماییم، ما از اطلاعات سایر کشورها همچون چین بهره برده و اطلاعات سازمان های جهانی و مجامع علمی شناخته شده را لحاظ می نماییم و در کمیته مربوطه اطلاعات و پروتکل های برمبنای امکانات و ظرفیت کشور در کمیته ملی مقابله کرونا تنظیم و ابلاغ می شود. البته این پروتکل ها روزآمد می شود؛ چونکه اطلاعات قطعی نیستند و خیلی از پروتکل ها تغییر می کنند و در آینده نیز این گونه خواهد بود و ممکنست اطلاعات بدست آمده در آینده بر پروتکل های درمانی و بهداشتی تاثیر بگذارد.
همزمانی علائم گوارشی و تنفسی در بعضی مبتلایان کروناوی درباره اینکه اعلام شده در چین نیمی از مبتلایان پیش از علایم تنفس، علایم گوارشی داشتند، اظهار نمود: به طور قطع نمی توان اظهار داشت که نیمی از افراد مبتلا پیش از علایم تنفسی، علایم گوارشی داشتند و اگر مقاله ای موجود بوده، اطلاعات بر پایه شواهد مطالعات آن کشور است و باید توجه داشت که این ویروس می تواند درگیری گوارشی داشته باشد و مخاط گوارشی را درگیر کند.
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در خیلی از مبتلایان همزمانی علایم تنفسی و گوارشی در موارد مختلفی گزارش شده است و برخی افراد صرفاً علایم گوارشی داشتند و فقط مخاط گوارشی مورد حمله ویروس قرار گرفته بوده است. بدین سبب نمی توان عدد و رقمی دقیق اعلام کرد، از طرفی باید توجه کرد که حتی ممکنست بعضی از مبتلایان به کرونا علامت دار نشوند.
جهانپور در پاسخ به این پرسش که آیا ممکنست واکسن کرونا مانند ایدز هیچ گاه ساخته نشود، اظهار داشت: درباره واکسن نیز مطالعات فراوانی در همه دنیا برمبنای پروتکل ها و فناوری ها در حال آزمایش است. ممکنست آزمایشات این واکسن ها موفقیت آمیز نباشد و منجر به تولید واکسنی با ایمنی و مصونیت بالا نشود، همان گونه که مشابه آنرا در واکسن ایدز داشتیم و هیچ واکسنی تولید نشد. همین طور ممکنست واکسنی تولید شود که ایمنی بالایی ایجاد کند، اما درباره هیچ کدام از این مسائل نمی توانیم اظهار نظر نماییم و باید منتظر نتایج مطالعات بمانیم. باید توجه کرد که تا امروز هیچ واکسن و درمان اختصاصی برای کرونا وجود ندارد.
جهانپور در واکنش به برخی اظهارات در خصوص اینکه به کارگران مبتلا به کرونا خدمات مناسب داده نمی گردد، اظهار داشت: این حرف ها کاملا تبلیغاتی است و باید به این افراد که مواضع این چنینی می گیرند، انتقاد شدید کرد. اینکه فردی در خارج یا داخل به سبب مشکلاتی که با جمهوری اسلامی دارد، موضوع رسیدگی به اتباع خارجی و افاغنه را بیان می کند، تا این میزان نگران کننده نیست که برخی اراجیف و چرندیاتی از این دست اعلام می کنند. در هیچ جای کشور بین کارگر و غیر کارگر فرقی در بستری و درمان وجود ندارد. متاسفانه برخی با این اظهارات دُن کیشوت وار به میدان می آیند و با خود نلسون ماندلا پندار، فکر می کنند منجی گروه های مختلف هستند و این مباحث به هیچ وجه حقیقت ندارد.
وی افزود: اقدامات حمایتی از کارگران و کسانی که شغل خودرا از دست داده اند و شاغلان روز مزد، این روزها مورد توجه بوده و دولت تلاش خودرا گذاشته است تا با تخصیص بودجه از این اقشار حمایت کند تا در این روزهای قرنطینه سطح سه و فاصله گذاری اجتماعی که برخی مشاغل تعطیل شدند، این افراد بتوانند با کمترین لطمه معیشت خود و خانواده شان را تامین کنند و اقدام حمایتی صورت خواهد گرفت، اما اینکه فردی مطلب بی پایه و اساسی را منتشر می کند جای تاسف دارد؛ چونکه این فرد بجای اینکه امروز در کنار مردم باشد و از اضطراب مردم بکاهد، چنین اظهار نظرهایی می کند.
وی درباره بستری بیماران کرونا در بخش خصوصی و پرداخت هزینه اظهار داشت: جایی که امکانات را ما بسیج نماییم و بخواهیم به بیماران در بخش خصوصی هم سرویس دهیم، تعرفه خصوصی انتخاب بیمار نیست و نباید فرد تعرفه خصوصی پرداخت کند. البته هم اکنون در تهران و خیلی از استانها ما تخت خالی در بیمارستان های دولتی داریم و اگر بیماری با انتخاب خود به بیمارستان خصوصی رفته است، باید تعرفه خصوصی هم پرداخت کند.
جهانپور درباره چرخش ویروس کرونا از اوایل بهمن ماه در ایران اظهار نمود: کیلومتر شمار و ساعت به ویروس کرونا متصل نیست، بلکه تحلیل های اپیدمیولوژی زمان احتمالی ورود ویروس به ایران را مشخص می کند. موارد مثبت در قم از یک هفته قبل بستری شده بودند و علایم آنها از دوهفته قبل بروز کرده بود. با توجه به این که این دو نفر مثبت اولیه، سفر به چین یا ارتباط با مبتلای قطعی یا مسافر از چین نداشتند، می توان احتمال داد که ویروس کرونا از اواخر دی ماه یا اوایل بهمن ماه وارد کشور شده باشد.
کانون های منشاء کرونا در ایرانوی به کانون های آلودگی در ایران اشاره نمود و اظهار داشت: این احتمال وجود دارد که ویروس از دو کانون گیلان و قم در کشور شیوع پیدا کرده باشد و این دو استان همزمان محل شیوع بیماری باشند. البته منظور این نیست در یک روز و ساعت بیماری در این استانها شیوع پیدا کرده باشد، به هر حال کسی مجرم نیست؛ چونکه کسی عامدانه ویروس را منتقل نمی کند و تقصیری متوجه کسی نیست و دنبال انگ زدن نیستیم.
جهانپور درباره انتساب برخی اظهارات به رئیس جمهور در خصوص اعلام زمان اختتام کرونا در ایران، اظهار داشت: ما هیچ اظهار نظری از ناحیه رئیس جمهور در خصوص اختتام بیماری و تاریخ دقیق کنترل و مهار بیماری کرونا نداشتیم. همه مطالبی که ظرف روزهای اخیر گفته شده و همچون این اظهار نظر، برداشت ناصحیح از مطالبی است که رئیس جمهور عنوان کردند. مصوبات ستاد موقت است. امروز رئیس جمهور اعلام نمودند که مصوبات تا بیستم فروردین برقرار است و این به معنای آن نیست که مصوبات در روز بیست و یکم بطور کامل حذف خواهد شد. بلکه به این معناست که برای روز پس از بیستم فروردین باید یک دفعه دیگر در ستاد در مورد توسعه و تمدید یا تقلیل این محدودیت ها تصمیم گیری مجدد شود.
وی افزود: اظهار نظر رئیس جمهور به معنای این نیست که نقطه برشی به نام بیستم فروردین داشته باشیم و فردای آن روز این تصمیمات به کل ملغی شده و از نو مسیر دیگری داشته باشیم. اصلا چنین چیزی نیست. قبلا هم رئیس جمهور چنین چیزی مطرح نکرده بودند. امروز هم این محدوده زمانی را برای این مصوبات تعیین کردند. قاعدتا جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رئیس جمهور و بدون حضور ایشان تشکیل خواهد شد. مصوبات هرچه که باشد به تایید رئیس جمهور خواهد رسید.
جهانپور همین طور اظهار داشت: ممکنست این مصوبات دال بر تعمیم و تمدید این موارد باشد و ممکنست برخی موارد کم یا زیاد شود. قاعدتا اظهار نظر ایشان کاملا مساله ای منطقی است که باید گفته می شد درباره اینکه فعلا تا بیستم مردم بدانند این مصوبات در این بُعد برقرار است. برای روز بیست و یکم ظرف جلسات آتی تصمیم گیری خواهد شد.
وضعیت تخت های ویژه و دستگاه های تنفسی در کشورسخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال ایسنا، درباره وضعیت تخت های مراقبت های ویژه، تخت بیمارستانی و دستگاه های تنفسی، اظهار داشت: قبل از این ۲۷ تا ۳۰ هزار تخت بیمارستانی را برای مبتلایان و افراد مشکوک کرونا در نظر گرفته شده بود که قسمتی از این تخت ها خالی است. در عین حال ۵۰ درصد ظرفیت بخش های مراقبت ویژه کشور به کرونا اختصاص پیدا کرده بود که این ظرفیت پر شده است.
وی اضافه کرد: البته امروز هیچ مشکلی برای بیماران نداریم و هیچ بیماری در انتظار تخت ICU و دستگاه تنفسی یا ونتیلاتور نیست. اگر اقداماتی برای افزایش تخت بیمارستانی صورت می گیرد، به این علت است که ما با بیمارانی مواجه هستیم که دو تا چهار هفته در بخش مراقبت های ویژه بستری بودند. میانگین بستری بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در تخت های بیمارستانی بین هفت تا ۱۰ روز است، اما در آی سی یو خیلی از بیماران دو تا چهار هفته در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند. انباشت بیمار در بخش مراقبت های ویژه ما را به سمت افزایش تدریجی تخت های مراقبت های ویژه و ونتیلاتور سوق می دهد تا از تعداد بیماران عقب نمانیم. اگر امروز می گوییم به تخت و ونتیلاتور نیاز داریم به این علت است که پیش بینی می نماییم که حتی اگر وارد فاز مهار شویم بیماران بدحال همچنان بستری باشند و این افزایش امکانات برای آن است که گرفتار مشکل نشویم.

منبع:

About Author